במסגרת ההכנות הנמשכות בצה"ל לתרחישים האפשריים בגזרת הדרום, הסתיים השבוע תרגיל גדול על גבול הרצועה, ובו תורגל בין היתר פינוי המוני של נפגעים רבים בשיתוף עם הרבש"צים (רכזי ביטחון־שוטף צבאי) של יישובי עוטף עזה. "תרגלנו פינוי נפגעים מתוך יישובים, גם בעזרת מסוקים שנחתו ביישובים ופינו את הפצועים", מספרת סרן תבל דהן, קצינת הרפואה של החטיבה הדרומית.



לדבריה, "אנחנו מתרגלים המון, אבל תרגול עם הרבש"צים לא קורה הרבה, והוא היה חשוב לנו כי יש בינינו שיתוף פעולה וקשר מצוין. אנחנו כאן כדי לתת מענה על כל האירועים הקורים בגזרה. זה חלק מהמשימה שלנו. המטרה הראשונה של החטיבה הדרומית היא להגן על יישובי הדרום. יש לנו 31 יישובים בגזרה, וזה המון. בסופו של דבר אנחנו כאן בשבילם, ולכן תרגול עם הרבש"צים הוא הדבר הטבעי, כולל פינוי נפגעים בכל התרחישים האפשריים".



על רקע ירי הרקטה בשבוע שעבר לעבר שדרות והמתקפה של חיל האוויר הישראלי ברצועה, בצה"ל מעריכים כי פני חמאס אינם מועדים להסלמה. בצד זה, כוחות הרפואה נערכים למצב שבו גם רקטה בודדת הנורית בידי ארגון סורר תצליח לפגוע באזור מאוכלס ולהסב נפגעים.



"תרגלנו גם מצב שבו הרבש"צים נפגעים", מספרת סרן דהן. "בתרגיל השתתפו הרבה רבש"צים, ורצינו שכמה מהם יחוו את הפינוי גם מנקודת מבטו של הפצוע, כולל הפינוי המוסק. במסגרת התרגול, כאמור, הם גילמו את הנפגעים באירוע, ואליהם הגיעו שני צוותי רפואה, שני גדודים שטיפלו באירוע. גם השיח בין הצוותים חשוב במיוחד, וכן הקביעה מי פצוע ומה דרגת החומרה של פציעתו. הרבש"צים טופלו בשטח, כמה מהם פונו למנחת הקרוב, ומשם במסוק לבית החולים". 



עזאם עזאם במשפטו בקהיר, 1997. צילום: רויטרס


השבוע לפני: עזאם עזאם נידון ל־15 שנות מאסר בגין ריגול למען ישראל, 31.8.1997

השבוע לפני 19 שנה נידון הדרוזי הישראלי עזאם עזאם ל־15 שנות מאסר עם עבודות פרך בבית משפט מצרי לאחר שהורשע בריגול לטובת ישראל.


עזאם, תושב הכפר מג'אר שבגליל, עבד כמכונאי בחברת הטקסטיל "תפרון". במסגרת עבודתו הוא נהג לבקר במצרים במפעלים ששימשו קבלני משנה של "תפרון". ב־5 בנובמבר 1996, במהלך אחד הביקורים הללו, נעצר עזאם בידי שירותי הביטחון המצריים באשמת ריגול לטובת מדינת ישראל. המעצר התבצע לאחר שעמאד א־דין איסמאעיל, אחד ממנהלי העבודה המצרים במפעל שייצר פריטים עבור תפרון, הודה שבמהלך שהותו בישראל גויס על ידי המוסד. המצרים חשדו כי המגייס הוא עזאם עזאם.



ב־24 באפריל 1997 החל משפטו של עזאם בקהיר. התביעה טענה שעזאם העביר לאיסמאעיל מסרים באמצעות זוגות תחתונים ושפופרות צבע, שעליהם נכתבו מילים בדיו סתרים. עזאם וישראל הכחישו לאורך כל הדרך - ועודם מכחישים - שעזאם היה מעורב בריגול. ב־31 באוגוסט באותה שנה הורשע עזאם בריגול. על איסמאעיל נגזר מאסר עולם עם עבודות פרך.



ב־5 בדצמבר 2004, לאחר שמונה שנות מאסר, שוחרר עזאם מכלאו ושב לישראל. בתמורה שחררה מדינת ישראל שישה סטודנטים מצרים שחדרו לישראל ליד ניצנה כדי להוציא אל הפועל פיגועים בשטח ישראל. לאחר שחרורו הדליק עזאם משואה בטקס המרכזי של יום העצמאות תשס"ה (2005). 



מוכנים למכינות

לפי נתונים שפרסם השבוע משרד הביטחון, חלה עלייה של 94% בהשתתפות בני נוער במכינות קדם־צבאיות בשמונה השנים האחרונות. כמחצית מהמכינות החדשות שנפתחו הן מעורבות או חילוניות. לנוכח הביקוש הגבוה הוחלט לפתוח בשנה הקרובה שתי מכינות חדשות, האחת בגבעת חביבה והאחרת במכללת בית ברל. בסך הכל עתידים להתחיל את שנת המכינות כ־3,600 בני נוער, ואלה ישתלבו ב־54 מכינות בכל רחבי הארץ.



עסקת חוץ

במסגרת תוכנית רכש שנחתמה השבוע בין ליטא לחברת רפאל לשם הצטיידות ב־88 רכבים משוריינים, הוסכם גם כי רפאל תספק לצבא ליטא עמדות נשק נשלטות מרחוק בשילוב מערכת טילי ספייק. עמדת הנשק שתספק רפאל לליטא תאפשר להרכיב עליה סוגי נשק מסוגים ומגדלים שונים. מדובר בעסקת הרכש הגדולה ביותר מסוגה בליטא.