משיבים אש: בעקבות נפילת פצצת מרגמה במהלך אמש בצפון רמת הגולן לפנות בוקר (חמישי) תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר משגרי מרגמות השייכים למשטר הסורי. פצצת המרגמה שנורתה לשטח ישראל מהווה 'זליגה' ממלחמת האזרחים בסוריה. מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה במשטר הסורי האחראי לנעשה בשטחו ולא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל וביטחון תושביה".



פצצת המרגמה נפלה בשטח פתוח ובאירוע לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. נסיבות הירי, לפי בדיקה של צה"ל, הן זליגה מהמלחמה הפנימית בסוריה. האירוע מתרחש שלושה ימים בלבד לאחר שצה"ל תקף משגרי תותחים של המשטר הסורי בצפון רמת הגולן הסורית, בתגובה לנפילת פגז במרכז רמת הגולן. 



בתגובה לאותו האירוע נמסר מדובר צה"ל כי "צה"ל רואה במשטר הסורי האחראי על הנעשה בשטחו, ולא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה". כאמור, מוקדם יותר בתחילת השבוע זוהתה נפילה במרכז רמת הגולן, אירוע בו לא היו נפגעים. כבר עם ההודעה על הנפילה מסר גורם צבאי כי מדובר בזליגה כתוצאה מהלחימה הפנימית בסוריה. 



לפני כשבועיים וחצי אירע מקרה דומה, כשפצצת מרגמה, שככל הנראה זלגה מהקרבות בסוריה לעבר שטח ישראל, התפוצצה במרכז רמת הגולן. גם באירוע זה, איש לא נפגע ולא נגרם נזק. בתגובה לירי תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר משגר מרגמה השייך לצבא הסורי במרכז רמת הגולן הסורית. באותו אירוע לא הופעלה אזעקה משום שהייתה זו בנפילה בשטח פתוח.




גבול ישראל סוריה. צילום ארכיון:פלאש 90


לפני כחודשיים נפלו שתי פצצות מרגמה בשטח פתוח סמוך לגדר המערכת במרכז רמת הגולן. לא היו נפגעים באירוע ולא נגרם נזק. גם אז היה מדובר בזליגת ירי כתוצאה מהלחימה הפנימית בסוריה, בין המורדים לבין צבא הנשיא בשאר אסד. בתגובה תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר את מקור הירי. 
בתחילת חודש יולי תקף צה"ל שתי מטרות של צבא סוריה בעקבות זליגת ירי חריגה שפגעה סמוך לגדר המערכת. הירי לא סיכן את תושבי האזור ואת כוחותינו. אז נמסר כי "צה"ל לא מתערב בלחימה בסוריה, אך נחוש להגן ויגיב לכל אירוע חריג".