שובל לבן פילח את שמי מרכז הארץ היום (שלישי) אחר הצהרים. דקות לאחר מכן משרד הביטחון והתעשייה האווירית הוציאו הודעה לפיה שיגרו לחלל את לוויין התצפית "אופק 11" מבסיס פלמחים. בשעות הראשונות ניתן היה לדווח כי הלוויין צלח את השיגור ובמרכז הבקרה כססו ציפורניים עד שיצא מן האטמוספירה, אולם לאחר כמה שעות החל הלוויין לשגר נתונים שחלקם לא נראו שגרתיים. בתעשייה האווירית ובמשרד הביטחון מביעים דאגה נוכח הנתונים שהתקבלו.



שיגור הלווין אופק 11

"יצרנו קשר עם הלוויין לבדיקת המערכות והוא מקיף את כדור הארץ כל שעה וחצי", סיפר גורם ביטחוני, "בכל פעם שהוא מגיע לאיזורינו אנחנו מוציאים ממנו את המידע ובודקים את המערכות שלו. השעות הראשונות של הלוויין בחלל הן קשות ליצירת קשר ויש אינדיקציות שיש דברים שלא עובדים כמו שציפינו. מדובר בפרטים טכניים", הבהירו במשרד הביטחון ובתעשייה האווירית.



יצוין כי בשעות הראשונות בחלל, הלוויין מתמקם במסלול התנועה שלו סביב כדור הארץ ומתחיל להקיף אותו. לאחר שייכנס למסלול שנקבע לו יחל הלוויין לשדר תמונות לישראל ורק אז יוכתר השיגור בהצלחה. אולם נכון לרגע זה התוצאות שמשדר הלוויין גורמות לחשש גדול. לצד הפסימיות ששידרו במרכז השיגור ישנה עדיין תקווה שהלוויין יתייצב ויחל לשדר תמונות מסודרות. משפחת לווייני 'אופק' נועדה לשימוש צבאי ועיקרה תצפית וריגול.



שובל השיגור היום
שובל השיגור היום



לפני שנתיים שוגר לוויין הריגול "אופק 10", גם הוא מבסיס פלמחים. סך הכל, ישנם כיום בחלל חמישה לוויינים, כולל "אופק 11". "אופק 10" הוא לוויין ריגול בעל מכ"ם המסוגל לאסוף מודיעין ביום ובלילה, בתנאי מזג אוויר מורכבים. "אופק 11" נחשב ללוויין התצפית והריגול הטוב והמתקדם ביותר בעולם והוא צפוי לסייע למערכת הביטחון בכל הקשור לתמונת המצב במזרח התיכון, בדגש על איראן ועל סוריה.



על פי מידע שפרסמה התעשייה האווירית, לווייני אופק ייחודיים בין היתר בגלל שהם משוגרים לכיוון מערב, נגד כיוון הסיבוב של כדור הארץ. הדבר מקטין את יכולת הנשיאה של המשגר באחוזים ניכרים והיא מיושמת בארץ בגלל בעיות דמוגרפיות, שכן בגלל שמדובר בנכס בטחוני, החשש עם נפילתו הוא שייפול לידיים הלא נכונות.



לוויני האופק נחשבים לעיניים הביטחוניות של מדינת ישראל. המצלמות בלוויינים הן מתוצרת אל-אופ וניתן למצוא אותן בעולם בעיקר לתחום הריגול במטוסי קרב.