בצה"ל הוכנה תכנית חירום לפינוי של עד 750 אלף אזרחים שבתיהם עלולים להיפגע במקרה של מלחמה כוללת בכמה חזיתות. התכנית התגבשה בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה והרשויות המקומיות והאחריות עליה היא של פקוד העורף. בראשית שבוע הבא החל מיום ראשון ובמשך שלושה ימים יקיים פקוד העורף את "תרגיל העורף הלאומי" שכינויו "עמידה איתנה". מטרת התרגיל לתרגל את כוחות פקוד העורף, רשות החירום הלאומית (רח"ל) שבאחריות משרד הביטחון, רשויות מקומיות וכל כוחות הביטחון וההצלה, מערכת החינוך וגופים ציבוריים ופרטיים ולבדוק את מוכנותם למקרה של מלחמה או או אסון המוני כמו רעידת אדמה בעוצמה של תשע פלוס בסולם ריכטר.



התרגיל יפתח ב-21-18 לספטמבר, כשביום שלישי, ה-20 לספטמבר, יושמעו צפירות תרגול עולות ויורדות וכלל העורף האזרחי (פרט ליישובי עוטף עזה) בשעות שונות לפי אזורים, שיתפרסמו מראש. מטרת אזעקות התרגול היא לתרגל את האזרחים לכניסה למרחבים מוגנים במקומות עבודתם או בבתיהם וגם לבדוק את תקינות מערך הצופרים במדינה. התרגיל נקבע מראש, על פי תכנית האמונים של צה"ל ופיקוד העורף והוא אינו כתוצאה מהערכת מצב חדשה. הערכה זו לא השתנתה ומדגישה כי על פי הערכות המודיעין אין לאיראן, חיזבאללה, סוריה או חמאס רצון או כוונה לצאת למתקפה נגד ישראל.



להלן זמני האזעקות הצפויות ברחבי הארץ:


רמת הגולן והגליל העליון: 11:07-11:05

11:09-11:07: גליל תחתון, קריות, חיפה, חוף הכרמל, עמק בית שאן

11:11-11:09: עמק חפר, השרון והשפלה

11:13-11:11: בית שמש, ירושלים, מעלי אדומים, יו''ש, בקעת הירדן וים המלח

11:15-11:13: לכיש, מרכז הנגב, דרום הנגב, ערבה, אילת

19:05: כל הארץ פרט ליישובי עוטף עזה.

מדובר בתכנית לתרחיש של "המקרה הגרוע ביותר" שבו ישראל תמצא עצמה במלחמה בכל הזירות כולל ירי טילים ורקטות מאיראן, סוריה, חיזבאללה בלבנון ורצועת עזה. סבירותו של תרחיש כזה אינה גבוהה. במקרה כזה יצטרכו כל הרשויות המקומיות בישראל לקלוט בבתי ספר ומוסדות צבור אחרים מפונים שבתיהם נפגעו ואינם ראויים למגורים. כל רשות תצטרך לקלוט במתקניה מפונים במספר של עד 4% מאוכלוסייתה שלה. במקרה פחות חמור, יש לפיקוד העורף יכולת לטפל ישירות בתשעים וחמשה אלף מפונים ולשכנם בבתי מלון, בתי הארחה ובמלוניות.



תרגיל פינוי אוכלוסייה בצפון. צילום: דובר צה''ל
תרגיל פינוי אוכלוסייה בצפון. צילום: דובר צה''ל



עשרות רקטות ביום על תל אביב


ההערכה של צה"ל, שכבר פורסמה בעבר, היא שבמקרה של מלחמה בכמה גזרות, צפוי העורף לספוג עד 1,500 רקטות וטילים בממוצע ליום בחמשת ימי הלחימה הראשוניים. לפי בדיקות של חקר ביצועים, ההערכה היא שבמקרה כזה צפויים להיהרג עד 500 איש. יחד עם זאת,  95% מהרקטות שישוגרו הן מדגמים של גראד (קטיושות) לסוגיהן וכמות חומר הנפץ שיישאו לא יהיה יותר מעשרה קילוגרמים. רק חמישה אחוזים מהשיגורים יהיו של רקטות כבדות וגדולות יותר שיישאו ראשי חץ במשקלי שמעל עשרה ק"ג ועד 500 קילוגרמים.



ההערכה היא, שרק אחוז אחד מכלל הרקטות והטילים שישוגרו - כלומר כ-15 רקטות, יפגעו פגיעות ישירות במבנים. שאר הרקטות שישוגרו ייורטו בידי מערכות ההגנה של צה"ל או שיפלו בשטחים פתוחים. על תל אביב עצמה צפויים ליפול עשרות רקטות ליום.



מערכת כיפת ברזל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מערכת כיפת ברזל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הארץ תחולק לשלושת אלפים אזורי התרעה


לכן, בכל הקשור למסה הקריטית של שיגורי הרקטות - 95% - מי שימצא מחסה בממ"ד או במקלט לא ייפגע - גם לא במקרה שהרקטה תפגע פגיעה ישירה.


הזמן שעומד לרשות האזרחים להגיע למקלטים בעת חירום הוא תלוי טווח השיגור של הרקטות והטילים ומשתנה מאזור לאזור. בתל אביב זמן ההתרעה מפני ירי טילים הוא עד דקה וחצי, בקריות ובחיפה חצי דקה עד 45 שניות ובאזורים סמוכים לגבולות לבנון או עזה כ-15 שניות.



יחד עם זאת, פיקוד העורף מפתח תכנית לחלוקת כל הארץ ל-3,000 אזורי התרעה (פוליגונים) שיאפשרו למקד את ההתרעה לפי אזורים עד לשטח של קמ"ר אחד ובכך בעצם להאריך את משכה של ההתרעה.



ירי רקטות מעזה במהלך מבצע "צוק איתן". צילום: רויטרס
ירי רקטות מעזה במהלך מבצע "צוק איתן". צילום: רויטרס



שמו של התרגיל "עמידה איתנה" נבחר כדי להעביר מסר לפיו אמצעי ההתגוננות של העורף, יכולת התיאום, בין הגופים השונים והמוכנות של הרשויות הולכים ומשתפרים ומתוך אמונה כי האזרחים יפגינו רוח איתנה ויעמדו באתגר.