בצל העדויות הסוערות במשפט החייל היורהסמל אלאור אזריה, ורגע לפני סיום כניסת המשפט לישורת האחרונה, רגע אחד קטן של הערת אגב היום (שני) מפי סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף במיל' עוזי דיין, יצר את הסיכוי לעסקת טיעון בין שני הצדדים. רגע לפני שירד מדוכן העדים, פנה האלוף דיין לשופטת אל"מ מיה הלר, ואמר לה "אני מאחל לך בהצלחה, זה נושא ציבורי מאוד חשוב ומה שתחליטו - יש לכך חשיבות גדולה מאוד".



השופטת הלר, שנראתה קצת מופתעת מהנימה האישית של האלוף במיל', ענתה לו "תודה רבה", אולם אז הוסיף האלוף דיין כי "זה לא מאוחר ללכת לעסקת טיעון". גם כאן השופטת לא נשארה אדישה ואמרה: "הצענו בהתחלה הליך של גישור וגם עכשיו אנחנו עדיין מציעים לצדדים הליך כזה". הצדדים לא יצאו להפסקה לפני שהשופטת הלר, הגיבה בזעם להערת אגב של אחד הנוכחים באולם, שסינן לעברה: "השופטים כבר הכריעו". "ממש לא!", אמרה השופטת, וכשסגרה את החלק הראשון של הדיון הוסיפה: "זו הייתה הערה מיותרת".



בסיום יום העדויות פניתי לבני משפחתו של אזריה ושאלתי אם הנושא עלה אצלם בשיחות סלון. בני המשפחה אמרו ש"תמיד הנושא עולה ונמצא בשיח המשפחתי", אולם לתחושתם התביעה הצבאית עוצמת עיניים לעבר המטרה, הרשעה של אזריה למען יראו ויראו. חיזוק לאופטימיות של עסקת טיעון אפשרית הגיע גם מצד עורכי דינו של החייל. "כבר בדיון הראשון כשהשופטת העלתה את הנושא, מיד קמנו ואמרנו שאנחנו מוכנים ללכת להליך, משום שכשבית הדין מציע הצעה לא מסרבים לה. אך התביעה משום מה מיד הודיעה לבית הדין שאינה מוכנה לכך," אמר בתגובה עו"ד אילן כ"ץ. "ואני אומר לך גם היום - שאנחנו לא מתבצרים בעמדה ששוללת את ההליך,יש לזה משמעויות רבות. מי שצריך היום ליזום הליך כזה זו התביעה הצבאית ולצערי התביעה עדיין מתבצרת בדעתה", הוסיף עו"ד כ"ץ.



"מוכנים ללכת להליך". עו"ד אילן כ"ץ. צילום: אבשלום ששוני



עו"ד אייל בסרגליק. צילום: יח"צ



בשלב הזה, אין ספק כי עורכי הדין של החייל מגלגלים כדור לפתחו של התובע נדב ויסמן. לשאלה האם יהיו מוכנים לרדת מן העץ ולקבל את גרסתו של אזריה, אמר עו"ד אייל בסרגליק כי "בית הדין קורא לתביעה לרדת מן העץ. אני רואה את הדברים בהתבטאות המאוד חריגה של בית הדין, ומה שנשאר בסופו של דבר זה לרדת לסעיף אישום של ירי בניגוד לנהלים ואנחנו נצטרך לשקול את זה, אנחנו לא שוללים כלום".



גורם משפטי שלא שייך לתיק אמר הערב למעריב אונליין כי "יש כאן הצעה מבית הדין לסיים את המשפט בזה הרגע. גם בדברים של צוות ההגנה נדמה שיש רצון לסיים את הסאגה הזו. יותר מכך - זה הדבר הכי נכון עבור החייל". לדבריו, "עסקה טיעון שכזו לא רק תחזיר את האירוע לפרופורציה, אלא תחזיר את החברה כולה חצי שנה אחרונה". מהתביעה הצבאית נמסר כי הם לא מתייחסים לשיח בין הצדדים ולהליכים משפטיים שמתנהלים.