שלושת המפקדים הישירים של רב-טוראי אילן יענקלביץ' ז"ל (19) מנתניה ששירת באגף המודיעין, שטבע למוות בחודש יולי האחרון במאגר מים בדרום הארץ, הודחו לאחר סיום ועדת הבדיקה הצבאית. דובר צה"ל מסר הבוקר (שלישי) את ממצאי ועדת החקירה שהתנהלה בראשות אלוף-משנה ת' ועסקה במותו של יענקלביץ' ז"ל. המסקנות הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, שקיבל את מסקנות והמלצות ועדת החקירה. 

מממצאי ועדת החקירה, שמונתה על-ידי ראש אגף המודיעין אלוף הרצי הלוי, עולה כי הגורם הישיר למותו של החייל הוא בליעת מים וטביעה. ברקע האירוע, בעיות פיקודיות ובעיות בהתנהלות הבטיחותית בשגרה. לאור זאת, החליט ראש אגף המודיעין לנקוט בצעדים פיקודיים בהתאם לפקודות הצבא כלפי המעורבים באירוע: הדחת שלושת המפקדים הישירים בדרג סגן-משנה ובחינת המשך שירותם בצה"ל והדחת המפקד הישיר בדרג רב-סרן.

עוד נקבע כי למפקדם של השלושה, אזרח עובד צה"ל בדרג ראש ענף, ייערך בירור משמעתי וראש המחלקה יינזף אצל ראש אגף המודיעין. ממצאי ועדת החקירה ומסקנותיה נמסרו למשפחה, וחקירת מצ"ח בנושא עודנה מתנהלת. לאחר גיבוש ממצאיה ייבחן תיק החקירה על-ידי הפרקליטות הצבאית ויתקבלו החלטות בהתאם. צה"ל מסר כי הוא משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה בעתיד.  


נמשה מהמים ללא רוח חיים


במהלך האירוע, יענקלביץ' נכנס למים באזור השעה 14:00 בצהריים, שעה לאחר מכן - כשלא אותר ע"י חבריו ששהו עימו - הוא הוגדר כנעדר. צוללנים שהגיעו למקום ערכו סריקות לאיתורו, ומשו את הצעיר מהמים. צוות מד"א ביצע בו פעולות החייאה שבסופן נאלץ לקבוע את מותו. באותו הערב הוחלט על הקמת ועדת החקירה, שחלק ממסקנותיה פורסמו היום.


חובש רפואת חירום כונן מד"א עומר ביטון שהגיע ראשון למקום, סיפר אז: "הייתי בעבודה כשקיבלתי דיווח באפליקציית מד"א על טביעה במאגר מים שסמוך אלי, הגעתי למקום ברכב וראיתי מספר צעירים נסערים מסביב למאגר מים, הם סיפרו לי שחבר שלהם נכנס פנימה לפני למעלה מחצי שעה וטרם יצא. תוך כדי שאנחנו מנסים לסרוק את המאגר, הגיעו למקום לוחמי אש שנכנסו למים עם ציוד יעודי לחילוצים ויחד עם כוח צבאי שגם כן הגיע למקום הם חילצו את הצעיר לגדת האגם כשהוא ללא רוח חיים ובתוך דקות נאלצנו לקבוע את מותו".