אלוף במילואים עוזי דיין, יושב ראש מפעל הפיס, שהעיד מטעם ההגנה במשפט החייל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל בחברון, הסביר היום (שלישי) את הדברים שאמר בעדותו. במהלך עדותו אמר דיין שלמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) אין כלים מתאימים לניהול חקירות של תקריות מבצעיות. התובע במשפט הזכיר לדיין שבזמן שכיהן כאלוף פיקוד המרכז חקרה מצ"ח חיילים שהרגו שלושה פלסטינים במחסום תרקומיא ב-1998.



"כל מה שאמרתי אני מתכוון אליו", אמר הבוקר עוזי דיין ל גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". "אמרתי שמצ"ח לא בנוי לחקור אירועים מבצעיים. במקרה המדובר הפרקליט הצבאי הראשי הורה למצ"ח לחקור, ומותר לו. לא אמרתי שלמצ"ח אסור, אמרתי שלא רצוי. מצ"ח אכן חקרה וסגרה את התיק. אני הקמתי ועדת חקירה צבאית, שזה הדבר הנכון לעשותו במקרה כזה. לאור הממצאים של ועדת החקירה המקצועית הצבאית, החלטתי לא להעמיד אותם לדין ולשחרר אותם וזו הייתה בסופו של דבר גם מסקנת הפרקליט הצבאי הראשי. בנושאים מבצעיים צריכים לנצל את התחקיר ולנצל ועדת חקירה צבאית, מה שלא עשו במקרה של אלאור אזריה וחבל שכך. במקרים שהם פליליים, כמו למשל תלונה על אונס, צריך להעביר את זה למצ"ח".



 


בעדותך אצרת שמחבלים דינם למות.
"ודאי שלא. אמרתי שמחבלים דינם למות, אבל לא בכל מקרה והסברתי שלפעמים זה בניגוד למשימה, לפעמים בניגוד לפקודה מפורשת, לפעמים הם במצב של שבוי. הרי כל משפט אזריה הוא על השאלה האם הירי היה חלק מהביצוע. הרי כשדוקרים חיילים או שוטרים ומגיע כוח למקום, המשימה שלו היא להרוג את המחבלים ולהציל את האנשים".

אמרת שהורית להרוג מחבלים כי הם מחבלים ולא משנה מה מצבם, האם כשהם על הרצפה אזוקים?"
"לא, לא, לא, לא. בבקשה להיזהר מדבר כזה. ודאי שכאשר אתה יוצא למשימה, כמו אבו ג'יהאד שחוסל בטוניס, או המחבלים ממינכן, למה חיסלו אותם? בגלל שהם מחבלים. כשהלכנו לדירות המחבלים בבירות הרגנו שלושה מחבלים, כי הם מחבלים, לא בגלל שבאותו רגע הוא כיוון אליך נשק והיווה סכנה באותה שנייה, אלא בגלל שזאת המשימה. זה מה שאמרתי וזה נכון. כשצלף מקבל פקודה להרוג מחבל מ-300 מטר אז הוא הורג אותו מבלי שהמחבל מסכן אותו באותו רגע. כשטייס מסוק יורה על מכונית עם מחבלים בעזה, הוא הורג אותם כי באותה שנייה הם מסכנים אותו? לא, הוא הורג אותם כי זו המשימה, כי זו מלחמה בטרור ובמלחמה בטרור הורגים טרוריסטים. מחבלים דינם למות? כן. האם בכל מקרה ומצב? לא".

"במשפט אזריה נתתי עדות מומחה", הבהיר דיין. "אני לא יודע מה היה באירוע הזה עצמו. הלכתי להעיד כי התבקשתי על ידי ההגנה לתת עדות מומחה בדבר שהוא מאוד מאוד קריטי לעתיד. לא לעבר, לא למה היה, אלא למה יהיה עם הלוחמים והלוחמות שלנו שנאבקים בטרור היום. הלכתי גם מתוך תחושה שבכל יום שעובר במשפט הזה כולם ניזוקים ובפרט צה"ל. בית הדין כבר שלח את הצדדים לגישור שנדחה על ידי התביעה. אני חושב שטוב תעשה התביעה אם תגיע עם ההגנה לעסקת טיעון. נשיאת בית הדין אמרה שהם מוכנים לשלוח את הצדדים לניסיון פשרה נוסף. הלוואי וזה יהיה. כי המשפט הזה מזיק למלחמה בטרור ופוגע בצה"ל, וזו רק ההתחלה".