משפטו של החייל היורה, סמל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל מתל רומידה, נמשך גם היום (רביעי). אל בית הדין הצבאי ביפו הגיעו שני עדים, הקצינים הבכירים ביותר מטעם ההגנה שעדיין משרתים בצה"ל. מדובר בקצין בדרגת סרן, קצין אג"ם של החטיבה המרחבית שהעיד בעיקר על ההתרעה שהייתה בגזרה בימים שקדמו לפיגוע, והקצין השני, קצין הנדסה בדרגת סרן שהעיד בנושא טיפול במטענים בזירת פיגוע. עד היום עדי ההגנה הציגו עדות שונה לחלוטין מעדותם במצ"ח ורובם טענו כי הגיעו לחקירות עם "רוח המפקד" ששררה בחטיבה. קצין ההנדסה, ששמו נאסר לפרסום אמר כי "זו גזרה הנתונה במספר רב של אירועי מטענים. הייתי שותף לעשרות אירועי מטען. ההיסטוריה והעובדות ממחישות את זה". 



העד הוסיף: "אחת לתקופה מסוימת אני מדווח על אירועי מטענים ומעביר לכוחות; עם דגשים ולקחים. זה בוצע לפני האירוע בחברון. המידע הזה מופץ במייל למפקדים, כולל מפקדי פלוגה ומג"דים". הסנגור הציג מצגת שקצין ההנדסה הוציא לאחר האירוע, והעד ציין שמרבית המצגת הופצה לפני האירוע.



סנגור: "איזה סוגי מטענים היו ידועים לכם?"



קצין ההנדסה: "מרבית סוגי המטענים שחווינו הם מטענים מאולתרים שנזרקו לעבר כוחותינו. היו גם מטענים משמעותיים יותר. יש כמה קטגוריות של מטענים. יש גם מטענים שהם מטעני גוף. הדוח שהכנתי ונשלח, נועד שהכוחות בשטח יהיו מודעים לאיום ויפעלו בשטח בהתאם.



סנגור: "זה קרה?"



קצין ההנדסה: "תלוי אם המפקדים מעבירים את זה ללוחמים בשטח"



סנגור: "מה עשיתם לאחר האירוע"?



קצין ההנדסה: "דימינו מחבל שמבצע פיגוע דקירה ואחריו מגיע מחבל עם מטען. היו תרגילים בעבר המדמים תרחישים כאלה".



סנגור: "מה ידיעתך על ייצור מטענים בחברון?"



קצין ההנדסה: "לדעתי ועל פי ניסיוני, ישנן חוליות שמייצרות מטעני חבלה בחברון".



העד הוסיף כי "האירועים הבולטים היו של התפוצצות מחבל מתאבד בירושלים. אין ספור מטענים שנזרקו בסביבת היישוב היהודי בחברון".



עד ההגנה מחזק את החשש מפני מטען. צילום: אבשלום ששוני
עד ההגנה מחזק את החשש מפני מטען. צילום: אבשלום ששוני



סנגור: "מה המשמעות שמידע שהעברת למפקד הפלוגה לא עבר הלאה?"



תובע: "העד לא יכול לתת ציונים למ"פ".



סנגור: "מה הציפייה שלך מהעברת המידע?"



קצין ההנדסה: "שהמידע יעבור לכוחות".



סנגור: "מה המשמעות שהמידע לא מגיע לכוחות?"



השופטים: "שהעד ישאל שאלות עובדתיות".



סנגור: "מה בפועל אתה עושה שהמידע יעבור לכוחות?"



קצין ההנדסה: "מעביר מידע במייל וכוח שנכנס לפעילות מבצעית עובר יום הדרכה למפקדים. אם המידע לא עובר לאחרון החיילים - נוצר פער מבצעי".                         



סנגור: "מה הנוהל שהפצתם בקשר למחבל, כשיש חשש לפיגוע מטען?"



קצין ההנדסה: "זה עלה הרבה פעמים בהערכות מצב. בסוף יש מפקד בשטח שצריך לבצע הערכת מצב. אם הוא סבור שיש חשש ממטען, יש להזעיק חבלנים ורק לאחר מכן לזכות את הגופה. אבל זו הערכת מצב של המפקד בשטח. מניסיוני ההיערכות בשטח לאחר אירועים לא היתה טובה".




אזריה בבית הדין הצבאי. צילום: פלאש 90
אזריה בבית הדין הצבאי. צילום: פלאש 90



לקראת עסקת טיעון?


המשפט נכנס לישורת האחרונה ופרשת ההגנה צפויה להסתיים בשבוע הבא כשעל דוכן העדים יעמדו שני עדים משמעותיים נוספים. האחד, תא"ל שמואל זכאי שהגיש עדות מומחה והשני החייל סמל א', אותו לוחם שנפצע בפיגוע שקדם לירי וטופל על ידי בזירה. סמל א' קיבל לפני עשרה ימים תעודת הערכה על פועלו ממפקד אוגדת איו"ש.



בתחילת חודש הבא יגישו שני הצדדים את הסיכומים ולאחר מכן יקבע מועד למסירת פסק הדין שכנראה יתרחש במהלך חודש נובמבר. אם אזריה יורשע, גזר הדין יינתן חודש לאחר מכן.



בינתיים המגעים בין שני הצדדים לעסקת טיעון, כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב און ליין", עדיין נמצאים על הפרק. בין שני הצדדים קיים שיח מכבד מחוץ לכותלי בית המשפט אולם התביעה הצבאית עדיין מתבצרת בעמדתה לא להתייחס להליך בעוד בית הדין, ובראשו השופטת, ראש ההרכב, אל"ם מיה הלר, קראה לצדדים לחזור לשיח בנושא.



ההגנה בראשות עורכי הדין אייל בסרגליק, אילן כץ, כרמית שחיבר ובן מלכא הודיעו כי הם מוכנים לדבר על עסקת טיעון שתסיים את המשפט בטרם יתקיימו הסיכומים. ברשת החברתית גוברת הקריאה מצד הגולשים, בעיקר תומכי אזריה לעשות הכל ולהגיע לעסקת טיעון שתסיים את המשפט במהרה.