יומיים לפני הקראת כתב האישום נגד תא"ל במילואים אופק בוכריס, הקצין הבכיר המואשם ב-17 אישומים חמורים של עבירות מין, יצאו ארגוני זכויות נשים נגד ההחלטה של שני הצדדים ללכת להליך של גישור. יו"ר ויצו ישראל גילה אשרת, פנתה במכתב חריף לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, בדרישה להימנע מקיום הליכי גישור בתיק אופק בוכריס מאחר ולטענתה "קיום הליך שכזה מהווה יריקה בפרצופן של נפגעות עבירות המין".



"ביממה האחרונה גברו הפרסומים על כוונתך להימנע מקיום משפט צדק בעניינו של תא"ל אופק בוכריס החשוד בעבירות מין קשות, וללכת להליך גישור שסופו בעסקת טיעון אשר תקל בעונשו של בוכריס", כתבה אשרת במכתבה. "אם אכן זוהי כוונתך, הרי שהיא מהווה פגיעה חמורה הנושאת בחובה נזק ארוך טווח כלפי קורבנות האונס, ההטרדות המיניות ועבירות המין במדינת ישראל בכלל ובצה"ל בפרט לאורך השנים".



החשש מפני עונש קל


אשרת התייחסה במכתבה לטענות הקשות שעלו נגד בוכריס ואמרה כי: "עסקת הטיעון המדוברת תביא לכך שמפקד בכיר בצה"ל אשר ניצל את דרגותיו, כוחו והשפעתו והביא לפגיעה קשה בחיילות צעירות אשר שמו בו את מבטחן, לא יישא בכל חומרת האשמה, ויסיים את הפרשה העגומה עם עונש קל בלבד, אם בכלל. אדוני הפצ"ר - זה דבר שאנו לא נסכים לו".



"אני קוראת לך להפסיק לאלתר את תהליך הגישור ולהודיע כי הפרקליטות לא תנהל הליכי משא ומתן עם גורמים החשודים בעבירות מין, ובהם כמובן תא"ל אופק בוכריס. כמו כן, אנו קוראות לך לפעול, בכל הכלים העומדים לרשותך, להבטיח את ההגנה על חיילות צה"ל בפרט, ועל נשים בכלל, זאת תוך הבטחת מיצוי ההליכים המשפטיים כנגד החשודים בעבירות מין והבטחת קבלת עונשם במידה של הרשעה", הוסיפה אשרת.



אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו
אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו



הליך גישור הוא חלק טבעי מכל משפט פלילי והסבירות כי גורם כזה או אחר יבטל אותו הוא אפסי. בתגובה, אמרה יו"ר ויצו ישראל ל"מעריב אונליין": "צבא ההגנה לישראל, אליו מתגייסות מיטב בנותינו מחויב לספק סביבה מוגנה וראויה עבורן, ועצם המחשבה שדמות פיקודית בכירה כ"כ תשתמש בדרגותיה על מנת לפגוע בהן היא פשוט בלתי נסבלת".



כזכור, נגד בוכריס, הנחשב לקצין מוערך ביותר שאף נפצע קשה מאוד במבצע חומת מגן בשנת 2002 וזכה לצל"ש מידי הרמטכ"ל על תפקודו בקרב בשכם, הוגש כתב אישום חמור מאוד המתאר בפירוט שורה ארוכה של עבירות מין, בהן סעיפי אינוס. לפי אחד הסעיפים, בשנת 2011, בעת שפיקד על חטיבת גולני, ביצע בוכריס מעשה מגונה בחיילת ששירתה תחתיו בלשכתו ונגע באיבריה המוצנעים. הוא מואשם גם שהגיע כמה פעמים למשרדה של החיילת, משך אותה לעברו ונגע בגופה בניגוד לרצונה. לפי כתב האישום, הוא שלח לחיילת מסרונים שבהם כתב כי הוא מתגעגע אליה וכי היא חסרה לו.



בעבירה נוספת המיוחסת לבוכריס תיארה החיילת כי הקצין קרא לה לחדר מגוריו וכשהגיעה לחדרו הוא הפשיט אותה ונגע בגופה בהיותו עירום. עבירה נוספת המיוחסת לו היא ביצוע מעשה מגונה בחיילת ברכבו, בעוד נהגו אוחז בהגה המכונית. גם עבירת האינוס המיוחסת לו מתייחסת לתקופה שבה פיקד על חטיבת גולני.