הקראת כתב האישום נגד תא"ל במילואים אופק בוכריס, הקצין הבכיר המואשם ב-17 אישומים חמורים של עבירות מין, התקיימה היום (חמישי) בבית הדין המיוחד בבסיס הקריה בתל אביב. עורך דינו של בוכריס, עודד סבוראי, הצהיר בפני השופטים כי מרשו מכיר את כתב האישום וכופר בכל האישומים.



השופטים ביקשו להבין מדוע בחלק מכתב האישום יש תאריכים מדויקים ובחלק מדברים על אירועים שקרו בחודש מסוים. במקביל הבהירו השופטים כי יש להעביר את החומר לגישור. השופטים: "נאפשר את הליך הגישור. נא להעביר את החומר בצורה מסודרת לשופט שמונה לגישור. אנחנו מקווים כי הליך הגישור יסתיים עד חודש דצמבר מתוך הנחה כי הדיונים יתקיימו שלוש פעמים בשבוע".



הקראת כתב האישום היום התקיימה חרף העובדה כי ההליך כעת עובר לגישור, על כך אמרו השופטים: "הגישור לא בא במקום, אלא במקביל. אם יסתבר שהגישור נמתח נאלץ לשמוע במקביל את דיון ההוכחות". עורך הדין סבוראי השיב: "אנחנו מעדיפים לעשות שימוש מושכל בגישור מבלי שיתקיימו הליכים שיפריעו לגישור".



השופטים: "כן נכון לשריין מועדים ואם הגישור לא יתממש נתחיל בהליך". השופטים הבהירו עוד כי "מכוון שהכפירה מוחלטת אנחנו רוצים להבהיר שבית הדין ראשי לשקול מיוזמתו הבנה לגרסה כזו או אחרת. אנחנו לא נכנס לתחום האפור. אם אתם כופרים באופן מוחלט לא נקבל פשרת אמצע. אלה או הרשעה או זיכוי. לא נשקול סיטואציה שאתם לא תואמים אותה".



התביעה צפויה להציג כ-50 עדים במשפט ובמקרה בו הגישור ייכשל, השופטים מכוונים את תחילת המשפט לאמצע חודש דצמבר.



אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו
אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו



"פגיעה בקורבנות האונס"


כזכור, יומיים לפני הקראת כתב האישום יצאו ארגוני זכויות נשים נגד ההחלטה של שני הצדדים ללכת להליך של גישור. יו"ר ויצ"ו ישראל גילה אשרת, פנתה במכתב חריף לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, בדרישה להימנע מקיום הליכי גישור בתיק אופק בוכריס מאחר ולטענתה "קיום הליך שכזה מהווה יריקה בפרצופן של נפגעות עבירות המין".



"ביממה האחרונה גברו הפרסומים על כוונתך להימנע מקיום משפט צדק בעניינו של תא"ל אופק בוכריס החשוד בעבירות מין קשות, וללכת להליך גישור שסופו בעסקת טיעון אשר תקל בעונשו של בוכריס", כתבה אשרת במכתבה. "אם אכן זוהי כוונתך, הרי שהיא מהווה פגיעה חמורה הנושאת בחובה נזק ארוך טווח כלפי קורבנות האונס, ההטרדות המיניות ועבירות המין במדינת ישראל בכלל ובצה"ל בפרט לאורך השנים".



גד בוכריס, הנחשב לקצין מוערך ביותר שאף נפצע קשה מאוד במבצע חומת מגן בשנת 2002 וזכה לצל"ש מידי הרמטכ"ל על תפקודו בקרב בשכם, הוגש כתב אישום חמור מאוד המתאר בפירוט שורה ארוכה של עבירות מין, בהן סעיפי אינוס. לפי אחד הסעיפים, בשנת 2011, בעת שפיקד על חטיבת גולני, ביצע בוכריס מעשה מגונה בחיילת ששירתה תחתיו בלשכתו ונגע באיבריה המוצנעים. הוא מואשם גם שהגיע כמה פעמים למשרדה של החיילת, משך אותה לעברו ונגע בגופה בניגוד לרצונה. לפי כתב האישום, הוא שלח לחיילת מסרונים שבהם כתב כי הוא מתגעגע אליה וכי היא חסרה לו.



בעבירה נוספת המיוחסת לבוכריס תיארה החיילת כי הקצין קרא לה לחדר מגוריו וכשהגיעה לחדרו הוא הפשיט אותה ונגע בגופה בהיותו עירום. עבירה נוספת המיוחסת לו היא ביצוע מעשה מגונה בחיילת ברכבו, בעוד נהגו אוחז בהגה המכונית. גם עבירת האינוס המיוחסת לו מתייחסת לתקופה שבה פיקד על חטיבת גולני.