סגן מפקד טייסת בחיל האוויר, רב סרן אוהד כהן נוב, בן 34, נהרג אתמול בהתרסקות מטוס F-16 מסוג סופה, בעת שחזר מפעילות מבצעית ברצועת עזה במסגרת גל התקיפות של חיל האוויר היום. כהן נוב ששהה בכלי ביחד עם נווט המטוס, שלא נפגע, ביצע נחיתה בבסיס רמון, ומסיבה שעדיין לא ברורה נקלע לקשיים בביצועה והפעיל נוהל נחיתה חוזרת, אך המטוס לא הצליח להמריא לצורך זאת. כהן נוב הורה לנווט לנטוש את המטוס, וניסה לבצע את הנוהל בשנית, וכאשר שוב המטוס לא התרומם, החליט לנטוש את המטוס גם הוא. בשלב זה המטוס החל לבעור, וכהן נוב נהרג במקום. הודעה נמסרה למשפחתו - כהן נוב הותיר אחריו בת ואשה הרה - מפקד חיל האוויר הורה על הקמת צוות חקירה לבדיקת האירוע הקשה. 



ייתכן והכשל בנחיתה נבע מחוסר שיווי משקל שנגרם מהטלת חלק מהפצצות שהיו על המטוס. ככל הנראה כהן נבו ניסה להתרומם לצורך הטלת התחמושת העודפת בים, אך שם קרתה התאונה. 



כהן נוב הוא הבוגר השלישי של קורס טיס מספר 147 בחיל האוויר שנהרג בתאונה אווירית. אחד מבוגרי הקורס נהרג באסון ההתרסקות ברומניה והשני במהלך מלחמת לבנון השנייה.



רס"ן אוהד כהן נוב. צילום: באדיבות המשפחה



ההתרסקות מעלה שאלות שונות לגבי נסיבות האירוע - והאפשרות שכשל טכני הוביל אליה. מטוס "הסופה" נחשב לכלי תקיפה איכותי מאוד, ובזכות שיפורים של חיל האוויר בישראל, הוא מסוגל לשאת חימוש מגוון הכולל תותח אוטומטי מהיר, טילי אוויר-אוויר מונחי חום תוצרת רפא"ל מדגמי פיתון 4 ופיתון 5, טילי אוויר-אוויר מונחי מכ"ם תוצרת ארה"ב, מערכות משוכללות לאיתור מטרות וניווט, טילי אוויר-קרקע, טילי אוויר-ים, וטילים נגד קרינה.

המטוס מסוגל לשאת גם מגוון פצצות, בהן מונחות לייזר, "ברד כבד" מונחות GPS, "ברד פלדה" תוצרת ישראל, וכן פצצות לשימוש כללי בגדלים שונים. הוא נועד למגוון משימות, כולל תקיפה והפצצה בטווחים ארוכים במיוחד. לשם כך נוספו למטוס מכלי דלק פריקים משלושה סוגים, המאפשרים לו שהייה ממושכת באוויר. המטוס רשם טבילת אש מבצעית במלחמת לבנון השנייה וביצע אלפי גיחות הפצצה ותקיפה. ב-6 באוקטובר 2012 יירטו שני מטוסי F-16I ישראליים כלי טיס בלתי מאויש של חיזבאללה ובכך רשמו את ההפלה הראשונה לזכות הסופה.

מטוס הסופה שהתרסק היום הוא הראשון שמתרסק מהדגם המוביל בחיל, שנכנס לפעילות בשנת 2004. עם זאת, למטוסי ה-F-16 היסטוריה ארוכה של תקלות, כולל כאלו שהביאו לקיפוח חייהם של לוחמים. 



מטוס סופה. צילום: עופר צידון, פלאש 90


בנובמבר 2010 אירעה התרסקות ראשונה של מטוס סופה. זה קרה בתאונת אימונים במרכז מכתש רמון. האימון כלל מבנה של ארבעה מטוסים. במהלך אימון הערב, במזג אוויר טוב לטיסה, ביצע המבנה אימון יירוט כשלפתע המטוס המוביל החל לצנוח לקרקע במהירות, מגובה של 4,000 מטר. לפני ההתרסקות הטייס והנווט לא דיווחו בקשר על בעיה אלא מסרו דיווחים שגרתיים בלבד. 
בשלושת העשורים האחרונים אירעו כמה תאונות אוויר קטלניות בהן התרסקו מטוסי קרב ממשפחת ה- F-16, בחלקן הטייסים נהרגו. הבולטת שבהן היא התרסקות מטוס הקרב של הטייס, סגן אסף רמון ז"ל, בטיסת אימונים בדרום הר חברון. אירוע בטיחותי חמור מאוד אירע במלחמת לבנון השנייה: מטוס קרב, גם הוא מדגם סופה, כמעט התרסק במהלך המראה. הטייס והנווט נטשו את המטוס על המסלול, שנעצר לאחר כמה מטרים באמצעות רשת מיוחדת.
במאי 2005 נטשו טייס ונווט מטוס קרב מסוג F-16 בזמן נחיתה ברמת דוד, לאחר שהבחינו בתקלה טכנית. המטוס התהפך על המסלול והתרסק. 
בפברואר 2003 התרסק מטוס ממשפחת F-16 באזור התענכים, ליד ג'נין. הטייס נטש ולא נפגע. לאחר בדיקה התברר כי האירוע התרחש בגלל תקלה טכנית. באוגוסט 2000 הצליח טייס מטוס F-16 לנטוש מטוס רגע לפני שהתרסק ליד צאלים. במארס 2000 התרסק מטוס דומה מול חופי עתלית. הטייס והנווט נהרגו. באוגוסט 1998 התרסק מטוס F-16 באימון מעל בסיס רמת דוד. הטייס שנטש את המטוס נפצע קל.