יש הרבה שאלות פתוחות בנוגע לפיגוע הקטלני אתמול בירושלים, שחלק מהתשובות עליהן חוסות בצו אסור פרסום, שבית המשפט הוציא לבקשת שירות הביטחון הכללי (שב”כ) והמשטרה. זאת, כדי לאפשר להם לסיים את החקירה. עם הסרתו של הצו נוכל לדעת בוודאות אם מדובר במפגע בודד – המאפיין את גל הטרור הנוכחי שהחל לפני כשנה. ואם לא, מי היו סייעניו, היכן השיג את נשק האם-16 ואם היה תקני ומעל לכל - אם הוא השתייך ארגונית או הזדהה עם החמאס או עם הג’יהאד האסלאמי, שני ארגונים שבירכו על הפיגוע ויצרו רושם כי המפגע יצא משורות כל אחד מהם.



בכל מקרה, גם אם יתברר כי לא מדובר במפגע בודד ושהמפגע מזוהה ארגונית, אין בכך כדי להצביע על שינוי במגמה או על עליית מדרגה בטרור. הרושם הזה נוצר רק בשל העובדה שהפעם הצליח המחבל להשיג נשק ולרצוח שני ישראלים.



גל הטרור שגבה עד כה את חייהם של 43 ישראלים ו-240 פלסטינים, ממשיך להיות חלק משגרת החיים של הישראלים. הוא בא והולך בגלים. בנוסף למאפיינים שלו – פיגועי בודדים, צעירים, שימוש באמצעים שונים כמו סכינים, כלי רכב ככלי נשק ועוד – יש עוד כמה תופעות ברורות.



חמאס וגי’האד אסלאמי מנסים כל העת להתסיס את השטח, להסית לפיגועים ולארגן אותם, אם הם יכולים, והם ימשיכו בכך גם בעתיד. כל אימת שמי שמתכננים פיגועים יצליחו לשים ידם על כלי נשק – תקניים או מאולתרים – הם יעדיפו זאת. לא בכדי ממקדים בשנה האחרונה שב"כ וצה"ל מאמצים לאיתור מחרטות שמייצרות כלי נשק, לרוב מסוג קרלו וודי. אך עדיין יש בשטחי הגדה עשרות אלפי כלי נשק.



מחרטה לייצור נשק מאולתר. צילום: תקשורת שב"כ
מחרטה לייצור נשק מאולתר. צילום: תקשורת שב"כ



שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית נמשך. זה אינטרס מובהק של שני הצדדים. אך הוא הולך ומתכרסם בשל האווירה העכורה שמתעצמת, היעדר תהליך מדיני, המשך הבנייה בהתנחלויות, היחלשותו של ראש הרשות אבו מאזן – מבחינה רפואית ומדינית - ובשל מלחמת הירושה שמתנהלת בפתח. אך מעל לכל, הפיגוע אתמול הוכיח שוב את פוטנציאל הנפיצות של ירושלים והר הבית. בחודשים האחרונים היה נדמה שהנושאים האלה נחלשו בסדר היום של מפגעי הטרור. בין השאר גם בשל מאמציה של ישראל בשטח ובהסברה בניסיון להוריד את גובה הלהבות, לבלום מאמצים של קיצונים יהודים לחולל פרובוקציות ובכך לצמצם את החיכוך בנושאים אלה.



אולם גם בשב"כ, בצה"ל ובארגונים אזרחיים כמו עיר עמים שעוקבים אחר הגישה להר הבית ידעו כי לקראת חגי תשרי המתח שוב צפוי לגאות. זה מה שקרה אתמול. מה שברור הוא כי המתיחות לא דעכה בגלל העלייה לרגל הצפויה של יהודים להר הבית בחג הסוכות. אך גם אם השבוע הקרוב יעבור בשקט מלא או חלקי, הכיבוש, הדיכוי הישראלי והטרור הפלסטיני ימשיכו להיות נוכחים בחיי שני העמים.