בחודש הבא יצוין יום השנה השלושים לנפילתו בשבי של סא"ל רון ארד, נווט הקרב שנפל בשבי חיזבאללה בשנת 1986. אמ"ן והמוסד למודיעין ותפקידיעם מיוחדים הגישו לאחרונה שני דו"חות מקיפים לראש הממשלה בנימין נתניהו. שני הדו"חות החדשים מאגדים ממצאים ממידע חדש שהגיע לגורמי המודיעין בשנתיים האחרונות, ולפיו הנווט השבוי רון ארד מת בשבי בשנים הראשונות שלו. זאת בניגוד להערכות שונות שהועלו עד היום לפיהם ארד היה בין החיים שנים רבות לאחר נפל בשבי.



עוד עולה מהדוחות כי הקשר המודיעיני בנושא גורלו אבד שנתיים לאחר שנפל בשבי, כלומר בשנת 1988. בעבר סברו גורמי מודיעין בישראל כי ארד הועבר לידיים איראניות אולם על פי הדוח החדש יתכן כי הדבר אינו נכון וארד מת בשנים אלו. על פי הפרסום בערוץ 2 הערב (שני), בני משפחתו של ארד עודכנו לאחרונה במידע החדש והמשפחה שותפה במידע לכל אורך העבודה על הדוחות המודיעיניים. 30 שנה לאחר הנפילה בשבי, עדיין יש בדוחות פרטים שלא ניתן לפרסמם, בעיקר כדי לא לחשוף את דרך העבודה של האיסוף המודיעיני.



רון ארד. צילום: פלאש 90
רון ארד. צילום: פלאש 90



ארד נפל בשבי ארגון "אמל" בלבנון ב-16 באוקטובר 1986. כבר בשנת 2005 הגיש אמ"ן דו"ח סודי לפיו ארד נפטר, כנראה ממחלת עור קשה, בין 1995 ל-1997 בלבנון אולם כעת מתברר כי הדוח לא היה מדויק. ארד שירת בטייסת 69 ("טייסת הפטישים"), ביום נפילתו הוא טס כנווט מטוס פנטום במסגרת מבצע "בית אבא 12", לגיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון שבלבנון. תמרון השלכת חימוש שגוי גרם לפיצוץ תחמושת בקרבת המטוס ושני אנשי הצוות נטשו את המטוס, ביוזמת ארד. הטייס ישי אבירם חולץ על ידי מסוק קוברה, והנווט ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי.



עם השנים נעשו מאמצים רבים לאסוף מידע על גורלו של ארד. שוביו העבירו שלושה מכתבים שכתב ותמונה אחת, אך הצלב האדום הבינלאומי לא הורשה לבקרו, ובשנת 1988 הקשר עמו ניתק.