אילן שגיא אביו של סמל ארז ז"ל, לוחם בקורס מ"כים, שנפל בצוק איתן, והיה בין הראשונים מההורים השכולים שדרשו מראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקים ועדת חקירה ממלכתית, הגיב היום (שלישי) לחשיפת דוח צה"ל בנושא כשלי המבצע. "הבן שלי נהרג כשמחבלים יצאו מתוך מנהרה. אני כבר מיד הבנתי שיש פה פשלה ופשלה אדירה ביותר", אומר האב השכול. "זה מעלה בי המון שאלות שאולי מדינת ישראל בשנת 2016 תוכל לשים את הדעת על זה שגם המפקדים בצבא, ועוד אחרי שהאלוף יוסי בכר תחקר בערך 30 מפקדים בכירים, אז אולי הגיע הזמן שגם מפקדים יואשמו ברשלנות מקצועית", אמר שגיא.



האב, שדרישתו להקמת ועדת חקירה פורסמה לראשונה ב"מעריב השבוע", הוסיף בביקורת: "המחבלים יצאו מן המנהרה לפילבוקס. ידעו על המנהרה, ידעו שיש גם את הפיר הזה ולא עשו שום דבר. רוב העם יודע את המחדלים שהיו בצוק איתן. נכון שהיו גם המון מעשי גבורה ואותם חברה שנלחמו גם עם הבן שלי ביחד והגנו בגופם על תושבי נחל עוז, אם לא היו נתקלים בהם בפילבוקס אז המחבלים היו מגיעים לנחל עוז".



כוח צה"ל יוצא מעזה בתום צוק איתן. צילום: רויטרס
כוח צה"ל יוצא מעזה בתום צוק איתן. צילום: רויטרס



"המבקר ידע על המנהרות כבר ב-2005"


שגיא טוען כי לאחר שקרא את הפרסומים על התחקיר המבצעי הוא הזדעזע אולם לא הופתע. "לפי איך שהאלוף בכר מתאר, שהוא שאל ותחקר 30 מפקדים והוא ראה המון מחדלים, אני חושב שהמפקדים של היום צריכים לדעת שהם מפקדים על חיי אדם, ואין מחיר לזה. הכאב הוא כאב נורא ומפקד שמפשל הוא צריך לעמוד בפני תביעה על רשלנות מקצועית. הראשון שצריך לעמוד בפני תביעה של רשלנות מקצועית זה שר הביטחון בוגי יעלון במהלך צוק איתן".



גם על שאלת ההכנה שלפני, הידע שצה"ל רכש עם השנים יש לשגיא ביקורת נוקבת על מערכת הביטחון ועל הדרג המדיני. "על המנהרות ידע המבקר כבר בשנת 2005. הוא גם ידע על זה בשנת 2007 ובשנת 2014 הוא התריע על זה. צה"ל הוא גורם מבצע, תפקידו לבצע את מה שהמדינה, ראש הממשלה והקבינט אומרים לו לעשות. אז כמו שהצבא הפיק לקחים ולמד, ודובר צה"ל מספר שיש יחידות שמתמחות במנהרות, אני חושב שלא יעזור כלום אם לא יופקו לקחים. בגלל זה אנחנו גם דורשים ממבקר המדינה שיוציא את הדוח שלו כבר. אנחנו מתחננים לזה. ואנחנו רוצים שיהיה כתוב שם שהוא ממליץ על הקמת וועדת חקירה ממלכתית" תובע האב האשכול.