תחום כלי הטיס הבלתי מאוישים תופס תאוצה. בצה"ל זיהו את הפוטנציאל והחליטו לא להשאיר את הפיתוח בידיהן של החברות הביטחוניות, אלא לפתח בעצמם את כלי התעופה שהולכים ותופסים נפח בחיל האוויר. החודש יצא לדרך מסלול חדש ביוזמת אגף כוח אדם בצה"ל. מדובר בתוכנית עתודה עילית הנקראת "סילון" והיא מיועדת לתלמידי הנדסת אווירונאוטיקה.



במסגרת התוכנית לומדים העתודאים תואר ראשון ותואר שני על חשבון הצבא, יוצאים לקצונה, ולאחר מכן הם ישובצו בתפקידי מפתח בתחום המחקר והפיתוח בנושא אווירונאוטיקה בצה"ל.



"זיהינו צורך מבצעי"


"זיהינו בשנה האחרונה צורך ברור בהיבט המבצעי בנושא אווירונאוטיקה, גם בנושא כלי הטיס הבלתי מאוישים וגם בכל מה שמסביב לכך - המודיעין והחלק המבצעי", מסביר מנהל כוח אדם טכנולוגי אקדמי באכ"א, סא"ל יובל גרינברג.



גרינברג מוסיף: "החלטנו מיד להגדיל את הכמות של המהנדסים בתחום, ופתחנו לצורך כך את תוכנית 'סילון' - תוכנית עילית, שבמסגרתה המובחרים שבמובחרים יסיימו בפרק זמן של ארבע שנים תואר ראשון ושני בהנדסת אווירונאוטיקה ובמערכות אוטונומיות. הרמנו את רף הכניסה לתוכנית כדי להעלות את הרמה, והגדלנו גם את הדרישות, כי מדובר בתוכנית מוגברת".



כטב"ם 'איתן'. צילום: דובר צה"ל
כטב"ם 'איתן'. צילום: דובר צה"ל



תהליך ההכשרה יתקיים במה שבצה"ל מגדירים "קצב רצחני". אין שום מסלול דומה או מתקרב לכך בשוק האזרחי. בצה"ל רוצים למתוח עד הקצה את הצעירים, שבשנים הבאות יפתחו את כלי הטיס העתידיים וישנו דרמטית את הכשירות המבצעית של צה"ל.



"ביום שאחרי הם יהיו אלו שיפתחו את המערכות המבצעיות, שרובן אגב מסווגות לחלוטין", מסביר סא"ל גרינברג, "יש צרכים של צה"ל שאי אפשר להוציאם החוצה. הם יהיו השליחים שלנו בתעשיות הגדולות, והם ינהלו את הפרויקטים האלו. למשל אם נרצה לפתח מל"ט חדש לחיל האוויר, שמעוניין בכלי טיס עם יכולות מסוימות, אז מי שיגדיר את הצרכים לתעשייה הביטחונית שתייצר, כלומר יתרגם את השפה הצבאית לפס הייצור, יהיו החבר'ה האלה".



המחזור הראשון של התוכנית יצא לדרך ביום שלישי הבא, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית. אחרי ארבע שנים של לימודים הם ימשיכו לעוד שלוש שנות קבע. אולם בצה"ל מעריכים כי אלו שיצאו לדרך בשבוע הבא יקשרו דרכם לעוד שנים רבות, ויהיו אלו שיפתחו את הטכנולוגיה הכי מורכבת בתחום לשנים הבאות.