שסא”ל איתי גוטרמן מונה להיות מפקד הגדוד הראשון של “עיטם”,  גדוד האיכון המטאורולוגי של אגד 282 ושל כל זרוע היבשה, הוא ידע שהוא הולך לקראת אחד התפקידים המשמעותיים בקריירה הצבאית שלו. הגדוד שעליו הוא מפקד, המתווך בין המכ"ם לבין מערכת כיפת ברזל, הוא זה שמפעיל את ההתרעות לתושבי המדינה בעת התקפת טילים מצפון ומדרום, ויודע מתי יש צורך ליירט טילים בשמי הארץ. סא"ל גוטרמן הוא המג"ד הראשון שנבחר להוביל את כניסת הגדוד לפעילות מבצעית והיה לזה שהובילו בצעדיו הראשונים, התווה את תורת הלחימה והכניס את מכ"ם "מגן רוח" לשימוש מבצעי. "מגן הרוח הוא המכ"ם בעל יכולת של איכון טילים ומפגעים מהאוויר לכוחות הפרוסים באופן מיידי ולטווחים קצרים", מסביר סא"ל גוטרמן, "בימים אלה אנחנו מציינים שנתיים לשימוש במכ"ם, בהן את השימוש המבצעי הראשוני בו, שהיה בצוק איתן". 
אחד המכ"מים היותר מרתקים שמעניקים לצה"ל יתרון בשדה הקרב הוא "מגן הרוח". "זה מכ"ם חדש שנכנס כבר לפעילות מבצעית", מספר סא"ל גוטרמן, "מדובר במכ"ם טקטי שמשרת את הכוחות המתמרנים. המכ"ם מאפשר לנו להשתלב במערך ההגנה האווירית ובין היתר לתת סיוע למערכת כיפת הברזל. זה מכ"ם נייד שנרכש לטובת איום הטילים קצרי הטווח שמאיימים על הכוחות בשטח. הוא נועד לנוע בשטח עם הכוחות ולהגן עליהם מפני ירי שיכול לסכן את חייהם ואת הפעילות שלהם. הוא נותן חופת הגנה והתרעה, וכמובן הוא סוגר מעגלים לכוחות גם בירי ותקיפה". 
כוח חי"ר שייכנס בעימות הבא לעומק שטח אויב וייתקל בחוליית משגרים של טילים קצרי טווח - ייעזר במכ"ם שיספק לו את המידע המדויק, לא רק על האיום הצפוי, אלה גם על המיקום שממנו הוא מאוים. כך יוכל המכ"ם לספק נקודת ציון מדויקת לצורך תקיפה וסיכול של החוליה שמאיימת, וכן את התמונה לכלל הכוחות גם באוויר, בים וכמובן ביבשה. 

"זה גדוד מעורב של גברים ונשים",  מספר סא"ל גוטרמן, "מדובר בלוחמים איכותיים ביותר שעוברים הליך הכשרה לא פשוט, אבל מאוד משמעותי ומאתגר. הלוחמים הללו יודעים לנוע בעומק עם כל הכלים שיש לנו ולפרוס את המכ"ם כמעט בכל מתאר אפשרי. אלו יכולות משמעותיות שאנחנו מאוד גאים בהן ובאיך שהן שינו את שדה הקרב. בשנתיים האחרונות פרץ הכוח שלנו את הגבולות של יכולות המכ"ם והביא אותו למקומות מבצעיים שאני לא יכול לדבר עליהם". 
ראוי לציין כי המכ"ם משתפר כל הזמן בזכות יכולות הפיתוח של הלוחמים עצמם, הוא קיבל חותמת מבצעית מוצלחת במבצע צוק איתן, ובשנה האחרונה לקח חלק בלתי נפרד במשימת ההגנה על הגבולות והכוחות שמתאמנים בכלל הגזרות. 

השבוע לפני - מבצע הלם, 31.10.1968


השבוע לפני 48 שנה יצא צה"ל למבצע "הלם", המבצע הצבאי הראשון שבוצע בעומק מצרים. במהלך המבצע פשטו כוחות מסיירת צנחנים, מוטסים במסוקי "סופר פרלון", על שלושה יעדי תשתית חשובים במצרים. המבצע יצא לדרך לאחר תקופה ארוכה שבה המצרים לא השלימו עם הנוכחות הישראלית בסיני לאחר מלחמת ששת הימים, ובעיקר ראו בביצורים שהוקמו על ידי צה"ל מצדה המזרחי של תעלת סואץ התבססות מסוכנת שיש למנוע. ההתנגדות המצרית התבטאה בייזום של תקריות ירי לעבר כוחות צה"ל, הפגזות ארטילריות ופשיטות של כוחות קומנדו בגדה המזרחית.
בתגובה לשתי הפגזות ארטילריות כבדות שערך צבא מצרים על מוצבי צה"ל לאורך תעלת סואץ, שבהן נהרגו 25 חיילי צה"ל, יזם צה"ל סדרה ארוכה של מבצעים נגד מטרות צבאיות ואסטרטגיות בעומק מצרים. מבצע הלם היה הראשון שבהם, ומטרתו המרכזית הייתה פגיעה במתקני תשתית חשמל.
כוח של 14 לוחמים מסיירת צנחנים הוטס ליעד. הלוחמים הונחתו כארבעה ק"מ מזרחית לתחנת השנאים. לאחר פריקת הכוח חזרו שני המסוקים לסיני. הצנחנים נעו רגלית, הגיעו אל התחנה, טיפסו על חומת המתקן באמצעות סולם חבלים והתגלו על ידי שומר התחנה שהזעיק שומרים נוספים. במקום התפתח קרב מטווח של שמונה מטרים שהסתיים בניצחון של הצנחנים. לאחר מכן הניחו הלוחמים מטעני חבלה עם פתיל השהיה בן 30 שניות על תשעת השנאים שהיו פרוסים על 200 מטר. הלוחמים נסוגו מהמתקן תוך חילופי אש עם שומרים נוספים ולאחר חציית החומה הפעילו את המטענים שהביאו להרס של כל השנאים. כתוצאה מכך, נפגעה אספקת החשמל ברדיוס של כ־300 קילומטר, ומתקני מיתוג שנפגעו שיבשו את זרם החשמל לקהיר. כוח הצנחנים הוחזר לסיני במסוקים שנשלחו לאוספם. במקביל פעלו כוחות בעוד שני אתרים בגשר קינא שעל הנילוס, שאורכו כ־700 מטר והוא ניזוק קשות, ובסכר נגע חמאדי שבנילוס שגם כן נפגע קשות. 


מבצע הלם, 1968. רפרודוקציה: ראובן קסטרו

עיר חכמה 

משרד הביטחון הודיע השבוע על הזרמת עשרות מיליוני שקלים לרכש טכנולוגיות ממפעל בשדרות. מדובר בהיקף של כ־40 מיליון שקל לטובת מערכות הקשר שייוצרו במפעל חדש שנחנך בשדרות, ומרבית עובדיו הם תושבי המקום. במסגרת הפרויקט החברה תפתח, תייצר, תספק ותטמיע בצה"ל מאות מערכות קשר מבוססות טכנולוגיית שמע דיגיטלית, שיחליפו מערכות ישנות (אנלוגיות) בנות עשרות שנים. המערכות החדשות יאפשרו יישומים מתקדמים וחדשניים, בהם חיבור מספר רב של מכשירי רדיו ושיתופם בין מספר משתמשים גבוה תוך שמירה על רמת אבטחה גבוהה.

חפצי מעבר 

הבודקים הביטחוניים של רשות המעברים במשרד הביטחון עצרו בתחילת השבוע לבדיקה במעבר אליהו באלפי מנשה אזרח ישראלי בן 21.  בחיפוש ברכבו איתרו שני אקדחים, שני רימוני הלם וכדורים רבים. הנשקים הוסלקו היטב ברכב במטרה להערים על הבודקים. אמצעי הלחימה הוחרמו, והחשוד הועבר לחקירת כוחות הביטחון.