לפני כשנה הגיע ראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי לכנס הסברה בפני אנשי קבע בעיקר כדי להסביר לאן פניו של צה"ל עם כל המהפכות בתוכנית הרב שנתית "גדעון". בין כל המילים וההסברים סיפר ראש אכ"א על כך שבחיל הרפואה שוקלים להעביר את אנשי הקבע לטיפול בקופות החולים. האלוף טופולנסקי נדהם כשהתגובה של הקצינים והנגדים הייתה מחיאות כפיים סוערות. אנשי הקבע סיפרו כי זו אחת העוולות הכי גדולות שהם סופגים כמשרתים. בצה"ל עמלו רבות בשנה האחרונה כדי לשפר את נושא הרפואה בימי השגרה לאחר שחיל הרפואה זוכה למחמאות מכל העולם בנושא הרפואה המבצעית.



"מצאנו פער גדול מאוד בין הטיפול שלנו ברפואה מבצעית לבין הטיפול שלנו ברפואה בשגרה", מספר אל"מ משה פינקרט, מפקד המרכז לשירותי רפואה בצה"ל. "אני נכנסתי לתפקיד לפני שנה וחצי וראיתי את הפערים והחלטתי לשנות את המצב. עכשיו אנחנו בדרך לשם. קראנו לתוכנית 'לבן וחאקי', זה אושר בכל הדרגים מקצין הרפואה הראשי ועד הרמטכ"ל עצמו. כולם אמרו בפירוש 'קדימה הסתער' ואני מאמין שבחצי הראשון של שנת 2017 המהפכה תושלם".



על רקע טענות קשות בכל הקשור לטיפול רפואי בחיילי החובה ועל רקע חוסר שביעות עצום בקרב אנשי הקבע, שלטענתם לא זוכים לנגישות לטיפול רפואי שגרתי כמו ביקור אצל רופא משפחה, החליט אל"מ פינקרט על כמה מהלכים. הראשון שבהם הוא לאפשר לאנשי הקבע לקבל טיפול רפואי אצל רופא משפחה של קופת החולים לפי בחירתם. כך יוכלו אנשי הקבע לקבל את הטיפול אצל הרופא של בן הזוג והילדים.



"כולם אמרו 'קדימה הסתער'". אל"מ פינקרט. צילום: דובר צה"ל
"כולם אמרו 'קדימה הסתער'". אל"מ פינקרט. צילום: דובר צה"ל



אנשי הקבע טענו כי הגעה לרופא צבאי בשביל לקבל אנטיביוטיקה על דלקת בגרון הפכה לסיוט, בעיקר כי חלק מהם מתגוררים במרחק רב מהרופא היחידתי ובחלק מהמקרים אנשי הקבע פשוט מוותרים על הטיפול הרפואי. "המהלך של העברת אנשי הקבע לקופות החולים הוא מהלך שקופות החולים יכולות לשאת בלי להרגיש בכלל", הסביר פינקרט. "אנחנו בשלבי החתימה האחרונים מולן וכל קופות החולים יפתחו עבור אנשי הקבע ובכך נוכל לאפשר לרופאים הצבאיים לטפל פחות באנשי הקבע ולפנות את התור לחיילי החובה".



"בנוסף לזה פנינו למערכות של משרד הבריאות וניתרנו את הרופאים שיצאו לפנסיה, שכבר לא משרתים במילואים בעיקר בגלל הגיל", סיפר פינקרט. "ביקשתי אישור מיוחד והצלחתי להגיע אליהם ולגייס אותם למילואים בהתנדבות". לדבריו, מדובר בכ-150 רופאים מהוותיקים והמנוסים ביותר שיש היום בארץ, שהסכימו באהבה להתנדב ולבוא לשרת במילואים. אלו רופאים שמופנים לחיילי החובה. לצדם איתרנו גם עוד כ-50 רופאים שלא התגייסו בכלל לצה"ל, בני מיעוטים למשל שהסכימו גם הם להתנדב לצבא וגויסו למרפאות שלנו בכל רחבי הארץ. בתוך שנה נראה שינוי דרמטי", הוא מסכם.



על הטענות העולות מפי חיילי החובה בנושא השירות שהם מקבלים ממרפאות ביקור רופא, אומר מפקד המרכז לשירותי רפואה בצה"ל כי על הטענות נבדקו. "אני יכול לומר לך שלא מצאנו קשר בין הטענות לבין השירות שביקור רופא נותן. גם לא נתנו שום הוראה להפחית 'גימלים', אני לא יודע מאיפה זה יצא בכלל. כן ראינו שיש עליה בפניה לרופא של פי 3 ממה שבדרך כלל בחור צעיר בגיל 21-18 היה פונה לרופא. ועדיין, אני לא מזלזל בפניות הללו ועוקב שהן נבדקות ברצינות", אמר אל"ם פינקרט.