חשש מכך שהחלטתו של שר החקלאות אורי אריאל - להעביר על דעת עצמו ידע וציוד טכנולוגי רגיש לרוסיה, שבו יש גם רכיבים אמריקאיים - תגרום למתח עם מערכות הביטחון בארה"ב ובספרד. לפי אתר משרד הביטחון, כל יצוא או העברה של כלי טיס בלתי מאוישים מישראל טעון היתר של המשרד. היתר כזה לא ניתן לשר אריאל, ובכך הוא עבר לכאורה על תקנות הפיקוח על היצוא הביטחוני של ישראל.

השר אריאל, שאירח בשבוע שעבר במכון וולקני את ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב, העניק לו במתנה רחפן שעלותו למשלם המסים הישראלי כ־200 אלף שקל. לפי הדיווחים, השר קיבל את ההחלטה אף שמנהלי מכון וולקני ובכירים במשרד החקלאות ניסו להניא אותו מכך.

 כעת מתברר כי מדובר ברחפן מתוצרת החברה הספרדית אלפא, המייצרת כלי טיס בלתי מאוישים. הרחפן נמכר למכון וולקני שבאחריות משרד החקלאות. ברחפן זה לפי המפרט שמופיע באתר החברה הספרדית מותקנת מצלמה תרמית מתוצרת החברה האמריקאית הגדולה פליר. רוב המצלמות התרמיות של החברה משמשות לצרכים צבאיים ומותקנות כ"מטען ייעודי" במזל"טים.
יודגש כי בשנתיים האחרונות מטילות ארה"ב ומדינות נאט"ו עיצומים על מכירת ציוד צבאי, טכנולוגיות רגישות ואף ציוד לשימוש כפול (צבאי ואזרחי) על רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה וסיפוח חצי האי קרים.

אורי אריאל עם בכירים רוסים. משרד הביטחון: "זה לא תואם איתנו"
על פי המקובל ביצוא הביטחוני של ארה"ב, מדינות נאט"ו וגם ישראל, ציוד צבאי או דו־שימושי שבו יש גם רכיבים של מדינות אחרות אינו יכול להיות מיוצא למדינה שלישית בלי אישור של היצרן המקורי ומדינת האם.
בתגובות מטעם השר ומשרדו נאמר כי הרחפן ניתן לרוסיה באישור "הגורמים הרלוונטיים" מבלי לפרט מיהם. 
אלא שממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "ההעברה לא תואמה איתנו, ולכל מידע נוסף יש לפנות למשרד החקלאות". דוברות משרד הביטחון לא השיבה על שאלות נוספות שהופנו אליה, וכך גם ממשרדי ראש הממשלה והחקלאות. 
שני עובדים במכון וולקני שהיו נוכחים באותו מעמד אמרו כי לדעתם מדובר בעבירה פלילית. "זה נעשה בלי אישור ובלי בקרה", אמר הבכיר שבהם, וסיפר: "כל העניין ארך עשר שניות, השר שאל את המנכ"ל 'ניתן לו?', והוא השיב בחיוב. כולנו היינו בהלם". 
בתוך כך, אתמול נחשף כי שלט הרחפן נותר במכון וולקני, והחוקרים במכון מסרבים להעביר לממשלת רוסיה את השלט עד שיקבלו תקציב לרחפן חדש. זאת אף שמשגרירות רוסיה פנו למכון וביקשו לקבל את השלט.
ממכון וולקני לא נמסרה תגובה.