האם גלעד שליט "התמסר" לחוטפיו? הערב (שלישי) ישודר בערוץ 10 תחקיר אודות חטיפת גלעד שליט, אליו התראיינו בכירי המדינה ומערכת הביטחון דאז, הטוענים ששליט לא נאבק ולא נלחם בשוביו הפלסטינים. שמשון ליבמן, שניהל את המאבק להחזרת שליט מהשבי, התייחס לטענות ואמר בשיחה עם גבי גזית ב-"103FM" כי איננו יודע איך היה מגיב במצב דומה.



בין המרואיינים שהשתתפו בתחקיר, היה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שאמר כי "החטופים כבר כמעט הסתלקו ואז צץ מישהו מהטנק, אם אני יודע לקרוא לזה חטיפה או התמסרות, היה שם דבר מוזר שלא פוענח עד היום". האלוף במילואים גיורא איילנד התייחס גם הוא לנושא ואמר: "אני מסכים עם התיאור שהיה עליו כלוחם לעשות יותר ממה שעשה".




ליבמן תיאר את הפרטים הידועים לו על החטיפה: "אנחנו בתקופה של לנסות לנפץ, אחרי שבעבר היללנו את זה, עכשיו אנחנו מנפצים. לא ידעתי הרבה (על החטיפה) ואני לא בטוח שאני יודע יותר מזה, מאז שבן כספית כתב על העניין. הסיפור שאנחנו יודעים הוא שפבל (פבל סלוצקר ז"ל) וברק (סגן חנן ברק ז"ל), עליהם השלום, קפצו מהטנק למשמע מה שהם שמעו מבחוץ. הוא (גלעד שליט) נשאר בתוך הטנק ונזרק לעברו רימון. אני יכול לדמיין את גלעד שזורקים לו שם רימון, הוא נמצא באשמורת ראשונה של בוקר והוא לא כל כך יודע מה קורה אתו. ובסופו של דבר יוצא ראש, ככה הבנתי, הם עלו לו שם על הצריח, ושלפו אותו מלמטה".


גלעד שליט. צילום: אבישג שאר ישוב, פלאש 90




"גלעד שליט לא הספיק להיות חייל"


"יכול להיות שמבחינת האתוס איילנד צודק ונמשיך להגיד שאנחנו מצפים ליותר מכל אחד מהחיילים שלנו, שעבר טירונות ועוד קצת", אמר ליבמן, "אבל זה לא רק עניין של התמסרות וחירוף הנפש. בחובת הגיוס מתגייסים גם אנשים פחות מתאימים, שאין להם את התכונות האלה, כשנכנסים לתוך מפגש ראשון עם דבר כזה ולא יודעים מה לעשות. לעומת מי שהאינסטינקטים שלו כבר קיימים, כי הוא אחרי 18 חודשים של מסלול בסיירת כזו או אחרת או שייטת. יש לי בן יותר גיבור, שחלם על זה כל השנים, היה ביחידה מיוחדת והיום הוא נכה צה"ל. אולי הוא היה מתנהל אחרת ואולי לא, לא יודע".

"גלעד שליט לא הספיק להיות חייל", הדגיש ליבמן. "הוא היה במה שעושים מיד אחרי הקורס תותחן, והגיע לטנק ולמקום ההוא. כנראה שהוא לא היה כזה שמגיב כמו רמבו ושולף את הרובה. הוא לא יצוק מחומרים של רמבו, והוא גם לא רמבו. גם רבים מאתנו, ספק אם היו מתנהגים אחרת. רבים מאתנו מגיעים לסיטואציה הזו, כשהם לא מצוידים בכלים להיות לוחמים מבטן ומלידה. אולי גם אני לא הייתי מגיב אחרת. גם אני לא הייתי שרירן כשהתגייסתי לנחל המוצנח ולא הייתי חייל שבנוי לזה מראש".

האם העובדה שהוא נלחם בחירוף נפש צריכה הייתה להילקח בחשבון כחלק מההחלטה לשחררו תמורת אלף מחבלים?
"אין קשר בין הדברים. יש את הברית הבלתי כתובה, יש את ערך הרעות ויש את ערך אי ההפקרה, זה הכוח שלנו. החייל היה שם, נכנס לסיטואציה כזאת והיינו צריכים לעשות את כל מה שאפשר".

"אין לי קשר עם גלעד שליט בשנים האחרונות", הודה ליבמן. "הוא הלך, הוא בחור צעיר, הוא לומד בהרצליה ואני לא רוצה שהוא חלילה יחוש שהוא חייב למישהו משהו".