מחזור הגיוס של חודש נובמבר יוצא לדרך, ובצה"ל מציגים היום (רביעי) נתונים לפיהם חלה ירידה של 2% במספר המתגייסים לצה"ל. גם בשנת 2016, רק 50% מכלל המיועדים לשירות הצבאי נושאים בנטל. בצה"ל לא יודעים לקשור את חלק מנתוני הירידה לאווירה הציבורית הקשה בעקבות פרשת החייל היורה אלאור אזריה, זאת מכיוון שחלק מהנשאלים ענו לפני הפרשה וחלקם ענו אחריה. 



"לפי הנתונים, ישנה ירידה קלה בנתוני הגיוס מ-73.7% בשנת 2013 ל-71.9% בשנת 2016", אומר היום גורם בכיר באגף כוח אדם בצה"ל. "הירידה היא קלה, אולם גם בעתיד המספרים צפויים לרדת, זאת לפי התחזיות שיש לנו. אנחנו עדים גם לירידה קלה ברצון המתגייסים לשרת בקרבי - ירידה של 2%, מ-71.9% ל-69.8%", מסביר הגורם הבכיר. גם לגבי נתון זה נבדק הקשר לפרשת אזריה.



על נתוני הגיוס מספר הגורם באכ"א: "מתוך 50% מהמתגייסים, אנחנו מפלחים את הנתונים ורואים שלא הרבה משתנה. רבע מכלל הלא-מתגייסים הינם בני מיעוטים שצה"ל לא קורא להם כלל. לדעתי מדובר בטעות בדפוס החשיבה של המדינה מיום הקמתה, צה"ל היה רוצה לראות בני מיעוטים בשורות הצבא".




חשש מירידה בגיוס לקרבי. צילום ארכיון: רויטרס



כוונה להאריך את שירות הנשים


9% מהאוכלוסייה בקרב הגברים לא מגיעים כלל לגיוס, 7% מהם בשל סעיף רפואי, 15% בשל "תורתם אמונתם", 3% שוהים בחו"ל ול-3.5% יש רישום פלילי", כך לפי הנתונים. בקרב הנשים הנתונים טובים פחות: 14% מהנשים בישראל לא מתגייסות לצה"ל, כאשר מהפלח הזה 83% מצהירות על כך שהן דתיות. "יש לכך אכיפה", ציין הגורם הבכיר, אבל לדבריו "לא מדובר במספרים דרמטיים": "3.2% לא מתגייסות בגלל סעיף רפואי, 0.5% נשואות ו- 2.4% בחו"ל".



בצה"ל מקווים כי לקראת שנת 2020, ובהתאם להחלטות הכנסת, שירות הגברים יקוצר בחודשיים נוספים ושירות הנשים יוארך, כך ששני המינים ישרתו בסך הכל 30 חודשים. בתוך כך, בוחנים בצה"ל מקומות נוספים בהם ניתן יהיה לשלב נשים, ביניהם שריון ויחידת 669.

שוויון בנטל? "לא עמדנו ביעדי גיוס החרדים"

השנה היו אמורים להצטרף לשורות הצבא 2,700 חיילים חרדים, זאת על פי המתווה שהוסכם בהחלטת ממשלה במסגרת החוק לשוויון בנטל. בצה"ל אומרים כי בנושא זה לא הצליחו לעמוד ביעדי הגיוס ובמקום 2,700 חרדים התגייסו רק 2,525. לגבי העתיד - בצה"ל לא אופטימיים: "אנחנו רואים בהרחבת כמות המתגייסים כיעד וכאסטרטגיה", אומר הגורם הבכיר באכ"א. "אומנם לא הגענו ליעד שנקבע, אך התקרבנו אליו. בשנה הבאה זה יהיה אתגר הרבה יותר גדול כי היעד הוא 3,200 מתגייסים".
על השיניים של המחוקק לצבא לטיפול בהשתמטות, אמר הגורם כי "הכלי לטיפול באוכלוסייה הינה טיפולים משפטיים וסנקציות, וזו לא החלטה צבאית אלא החלטה פוליטית. צריך לעשות מאמץ לעמוד ביעד ולתת מענה ייחודי לחרדים. נקים מנהלת צבאית שתטפל בזה באופן מלא לכלל הקהילות החרדיות, ונפנה במסר אחד אחיד כדי לתת את המענה ושהם יהיו משוכנעים שהם נכנסים חרדים לצבא ויצאו חרדים מהצבא. היום למשל החל גיוס הפלוגה החרדית הראשונה של הצנחנים ובצה"ל מעריכים כי יצליחו למלא את השורות בכח האדם, אולם הערכות הן כי הגדודים החרדים והפלוגות החרדיות יפגעו מעט על חשבון ההתרחבות בצנחנים". 

גיוס חרדים. צילום ארכיון: מרק ישראל סלם