שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון התייחס היום (חמישי) לראשונה לפרשת רכישת הצוללות מגרמניה: "אכן, התנגדתי נחרצות להגדלת צי הצוללות של חיל הים בשלוש צוללות נוספות", כתב יעלון ברשתות החברתיות. יעלון הסביר כי "באותה עת, מטעמים מבצעיים, ארגוניים וכלכליים, לא היה לצה"ל צורך בכך, ואף לא בשנים הקרובות. איני יודע מה נעשה ומה נחתם לאחר עזיבתי את משרד הביטחון, אך פרסומיו של רביב דרוקר בנושא מטרידים מאוד, ומחייבים בדיקה מקיפה של הגורמים הרלוונטיים".





מוקדם יותר היום הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענות בפרשת רכישת הצוללות מגרמניה והבהיר כי עורך דינו, דוד שמרון, מעולם לא שוחח עמו בנושא צוללות, או כל נושא אחר הקשור בלקוחותיו. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הפעם הראשונה שבה נודע לראש הממשלה שעו"ד שמרון מייצג גורם עסקי הקשור לפרויקט הצטיידות של חיל הים הייתה שלשום, כשערוץ 10 פנה לבקשת תגובה".



נתניהו. "מעולם לא שוחח עם פרקליטו בנושא". צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90
נתניהו. "מעולם לא שוחח עם פרקליטו בנושא". צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90



התגובה מגיעה לאחר שאתמול דווח בחדשות 10 כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה לפרקליטות לבדוק את הטענות לפיהן עסקת רכישת הצוללות שנחשפה ב"מעריב השבוע" נגועה בניגוד עניינים. זאת בעקבות החשיפה שלשום כי עורך דינו של נתניהו, דוד שמרון, מייצג בישראל את המספנה ממנה נרכשו הצוללות.



העסקה סוכמה בניגוד לדעתו של יעלון



כזכור, עסקת רכישת שלוש הצוללות מגרמניה, שנחשפה ב"מעריב סופהשבוע", סוכמה בניגוד לדעתו של שר הביטחון הקודם משה בוגי יעלון. על פי הדיווח, יעלון למד על העסקה המתרקמת מהדלפה ולא מראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד מתברר, כי הכוונה הראשונית היתה לרכוש בנוסף לצוללות, גם שתי ספינות נגד צוללות. העלות הכוללת של העסקה עמדה על 1.5 מיליארד דולר.



עוד דווח, כי שר הביטחון התנגד להחלטתו של ראש הממשלה, משום שצה"ל אינו תומך בעסקה וזאת מאחר שאין צורך בצי צוללות כה גדול. בנוסף, בשיחה בין נתניהו ליעלון, שלדברי מקורבים, "היתה קשה", אמר ראש הממשלה כי חייבים להשלים את העסקה כל עוד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נמצאת בתפקיד, משום שמי שיחליף אותה אולי לא ירצה לחתום עליה.



עם פרסום הפרשה דווח שגם בצה"ל לא היו מאושרים מן העסקה, שאליה דחף בעיקר חיל הים, ונשמעו הרהורי כפירה רבים בצורך לחתום כבר עכשיו על שלוש צוללות נוספות. כזכור, כשהוחלט לרכוש את הצוללת השישית, לפני כחמש שנים, הייתה התנגדות של צה"ל ואף של חיל הים. העסקה ההיא הושלמה בגלל התעקשותו של שר הביטחון דאז, אהוד ברק.