עורכי דינו של החייל אלאור אזריה, אייל בסרגליק, אילן כ"ץ, כרמית שחיבר ובן מלכא הגישו היום את הסיכומים לבית הדין הצבאי וטענו כי יש לזכות את החייל מעבירת הריגה. בסיכומים תוקפים עורכי הדין את השופטת אל"ם מיה הלר שעומדת בראש הרכב השופטים בטענה כי היא מוטה לטובת התביעה הצבאית.



"ההגנה הופתעה מאוד כשאב בית הדין פנתה לנאשם, מול כל התקשורת והנוכחים באולם, ואמרה לו על שאלה שחזר וענה עליה מספר פעמים, 'למה אתה מתפתל'. ההתנהגות הזאת גרמה להגנה לסבור שאב בית הדין אינה מסוגלת לשפוט בצורה אובייקטיבית בתיק הזה".



עוד תוקפים עורכי הדין את ראשת ההרכב בכך שהעניקה יחס מועדף לתובע הצבאי סא"ל נדב ויסמן לעומת ההגנה. "עניין זה של התייחסות שונה של אב בית הדין לעדי התביעה אל מול עדי ההגנה, בלשון המעטה, מטריד", כתבו, "ההגנה רק יכולה לקוות, שהשפיטה בתיק זה, תעשה על ידי כבוד אב בית הדין, לפי הראיות אשר הובאו בפני בית הדין הנכבד".



אין זו הביקורת הראשונה נגד אל"מ הלר. אתמול פנה ח"כ אורן חזן (ליכוד) לשר הביטחון אביגדור ליברמן בדרישה לפסול את מינויה לשופטת בבית הדין הצבאי לערעורים. לדברי חזן, "עננה כבדה מרחפת מעל הלגיטימיות ובעיקר עיתוי הקידום שקיבלה אל'מ הלר, ראש ההרכב במשפט אזריה, ערב ההכרעה במשפט. אי אפשר לעבור על כך לסדר היום. אני קורא לשר הביטחון שעומד בראש הוועדה לבחירת שופטים צבאיים לפרסם את הנימוקים שהביאו לקידום ומדוע לא המתינו עם הקידום עד לסיום המשפט. אני אומר את הדברים בזהירות אבל האם לנגד עינינו נרקחה עסקת 'קידום- הרשעה'?".




"אלאור הוא מלח הארץ ויכול להיות כל אחד מאיתנו"




לעניין העובדות בתיק, טענו עורכי הדין בסיכום, כי "יש לזכות את אלאור אזריה, חייל מצטיין שנשפט על ידי מפקדיו ושר הביטחון בטרם זכה למשפט צדק". לדבריהם, "אלאור אזריה הוא מלח הארץ – ויכול להיות כמו כל אחד מאיתנו, מבנינו, שנקלע באירוע מבצעי לסיטואציה מלחיצה ומסוכנת שכמעט בלתי אפשרית באווירת כאוס שהייתה בזירה, לצעקות של 'חשש למטען', ולהתרעה המודיעינית שהייתה אז בגזרה לפיגוע משולב של חמאס".



"נקלע לסיטואציה מלחיצה". אלאור אזריה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"נקלע לסיטואציה מלחיצה". אלאור אזריה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



על אמירותיו של אזריה לאחר הירי במחבל, אומרים עורכי הדין בסיכום, כי "גם אם נקבל שהדברים נאמרו, אין לקבל זאת ממי שחווה טראומה, ויש להוסיף לזאת את החסך בשינה וקשיי הלמידה ברקע. הטענות כי אמר את הדברים הללו לא הוכחו ברמת הוודאות שנדרשת לצורך הרשעה במשפט פלילי. גם אם נקבל את הטענה, אדם יכול לחשוב שמחבל חייב למות, עדיין אמירה שכזו לא שוללת מחשבה של אלאור שיש סכנה מהמחבל".



בסיכום 291 עמודים כותבים עורכי דינו של אזריה, כי לא הייתה לו ברירה, אלא לירות ירי אחד על מנת לוודא נטרול, ולא למרכז הגוף, "אחרת המטען היה מתפוצץ".



לפני כשבועיים הגישה התביעה את הסיכומים שלה, וטענה כי אזריה שיקר בעדותו. לדברי התובע, עו"ד סא"ל נדב ויסמן, "אזריה תפר גרסה שקרית בתפרים גסים, ואין כל קשר בין הסבריו לבין מניעיו האמתיים לירי. שקריו השתקפו גם מהסרטון שתיעד את האירוע, סרטון שמדבר בעד עצמו יותר מאלף עדים", כתב ויסמן. בהתייחסו לטענות החייל כי מפקד הפלוגה שלו סטר על פניו לאחר ביצוע הירי בעת חקר אותו בזירה, ציין: "הנאשם המציא בדיה, זו עלילת שווא. עשרות עדי זירה לא שמעו ולא ראו את הסטירות שאזריה טען שקיבל מהמ"פ מול כולם. אזריה שיקר גם לאור העובדה שגרסתו סותרת כל ממצא אובייקטיבי בשטח, כמו על מיקום הסכין, צעקות האזהרה, מזג האוויר וחריגות המעיל". 



ביום רביעי ייפגשו שני הצדדים בפעם האחרונה בבית הדין הצבאי ויטענו את הסיכומים בעל פה. לאחר מכן יצא בית הדין לקבוע את הכרעת הדין במשפט ולאחר חודש תוקרא הכרעת הדין בפני אלאור אזריה. אם יזוכה ישוחרר במקום, ואם יורשע יתכנס בית הדין כחודש לאחר מכן ויגזור את דינו.