תא"ל בדימוס וחבר הכנסת לשעבר אביגדור קהלני, מגיב לסערה שעוררו דברים השנויים במחלוקת בנושא שילוב נשים בתפקידי לחימה בכלל ובחיל השריון בפרט. בשיחה הבוקר (שלישי) ב-103FM, ביקש קהלני להסביר את דבריו ואמר לניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל: "לא אמרתי 'נשים למטבח', מנסים לסלף את דברי". עוד אמר קהלני: "אני הייתי במלחמות האלה, אסור לאישה לחוות את הטראומות האלה. להיות בדרג המסתער ולנעוץ סכין בלב האויב - את הדבר הזה הייתי רוצה למנוע מנשים".



יחד עימו על הקו הייתה גם העיתונאית קרן מרציאנו, שמתחה אמש ביקורת על דבריו של קהלני כשאמרה: "גנרלים יקרים, אתם יכולים להמשיך להחזיק בדעות החשוכות שלכם, הן כבר לא רלוונטיות, הנשים בדרך לשוויון מלא".



קהלני, יכול להיות שטעית כשאמרת שתפקיד האישה הוא להיות אמא וזהו?
"שמעתי את קרן מרציאנו משתלחת בי אתמול, ממש בחוסר בושה. היא לא יודעת על מה דיברתי ואני חוזר ואומר - יש דרג מסתער. הקמתי יחידות לוחמות של נשים, שלחתי נשים לבה"ד 1, אני הראשון ששלחתי אחת להיות טייסת. עם כל הכבוד, יש לי ילדות ונכדות - אמרתי שיש דרג מסתער כמו גולני, צנחנים ושריון. מרבית ההרוגים הם מהדרג הזה, להיות שם ולהילחם בתעלה בבופור ולנעוץ סכין בחזה למי שעומד מולך, הייתי רוצה למנוע זאת מנשים כי הן יחזרו עם טראומה כפי שחזרו כל חבריי. הם אנשים שונים עכשיו וכיוון שאישה צריכה ללדת ילדים, לא הייתי רוצה שהיא תחזור אדם אחר וללא חמלה. אני כשנשרפתי, צעקתי דבר אחד - אמא - כי זה הדבר הכי קרוב בעולם. אני נגד שילב נשים בדרג המסתער בלבד. לא אמרתי 'נשים למטבח'. אני נשוי 51 שנה עם כבוד הדדי לאשתי, מסלפים את דבריי וזו חוצפה".




כשהתחילה לדבר העיתונאית, אמרה: "הטרמינולוגיה הזאת של קהלני, הוא מנסה עכשיו לחזור בה", וקהלני התפרץ לדבריה: "הייתי מתבייש לעמוד בטלוויזיה כמו שעמדת אתמול. איך את לא מתביישת להסתכל במראה? רק רוע ושנאה ראיתי מהפנים שלך. אני לא מכבד אותה, אשתי הייתי המומה מהדברים שקרן אמרה".



לאחר מכן אמרה מרציאנו: "יש לי הרבה כבוד בניגוד למה שמר קהלני אומר, אליו ואל עברו הצבאי המפואר, אבל אין לי כבוד לדעות שהוא מחזיק בהן. אני לא משתלחת באף אחד, אלא אומרת את העמדות שלי. אני לא מקבלת את השיח הזה של היומיים האחרונים שנשים וגברים לא יכולים להיות בתוך טנק כי המתח המיני יגרום לכך שיהיה טנקיסט קטן תוך תשעה חודשים כמו שאמר הרב ישראל וייס, או מה שאמר קהלני - כי כל מי שיוצא משדה קרב חוזר ממנו אחרת. האם לגברים יש חוסן נפשי ופיזי אחר משל נשים? זו נחלתן הבלעדית של גברים? הם לא צריכים אחר כך להקים משפחות ולהיות אבות?".



"קהלני מביע אי אמון ברמטכ"ל ובצמרת צה"ל ולי יש אמון בהם. הפיילוט הזה מגיע משיקולים מקצועיים לשלב נשים בשריון כתוכנית ניסיונית ואני סומכת על צה"ל, תנו לצבא לנסות ולראות אם נשים יכולות להיות בשריון. אני מזכירה לכם מה היה כאן לפני בג"ץ אליס מילר, שנשים לא היו יכולות להיות טייסות, כי איך הן יוכלו להטיס מטוסי קרב? גם אז נשמעו חששות מה יקרה אם טייסת תיפול בשבי ויש היום טייסות מוצלחות והכל בסדר", הוסיפה מרציאנו.


יכולות הכל. צילום ארכיון: אביר סולטן, פלאש 90




קהלני, למה טייסות כן ובשריון לא?
"לפני 40 שנה דחפתי קצינה שלי לקורס טייס בכוח, קידמתי מינוי אלופה בצה"ל. אני אומר את דעתי וזו רק דעתי, אם הרמטכ"ל יקבל החלטה שיקבל. יש הבדל גדול בין אדם שלוחם במרחק של 20 אלף רגל או בתוך תעלה עם לוחם ערבי מול העיניים".

אולי אתה לא מאמין מספיק בכוחן של הנשים?
"עזוב את זה, מה אתה מדבר שטויות? הן יכולות הרבה יותר מאיתנו, יכולות להיות רמטכ"ליות וראשות ממשלה, אני פשוט רוצה למנוע מהן את הטראומה. אני באתי משם וראיתי את האנשים בלי רגליים ועל כיסא גלגלים - זה מה שהיא רוצה? בסדר. זה לא מתוך התנשאות או שוביניזם אלא מתוך דאגה".