בחיל האוויר הושלמו רשמית ההכנות לקליטת מטוס "האדיר", ה-F-35. המטוסים הראשונים ייקלטו בדצמבר בבסיס נבטים של החיל. רגע לפני שמטוס הקרב החמקן מבצע את היעף הראשון שלו מעל מצדה, בחיל האוויר מבטיחים כי "אנחנו מקבלים מטוס שהוא יותר טוב משמעותית ממה שיש לנו עד היום. לטייס הקרב, זו חוויה מדהימה". 

מפקד טייסת האדיר, סא"ל יותם, יחד עם הטייסים המיועדים לטייסת החדשה וקצינת סימולטורים, חזרו לאחרונה מארצות הברית לאחר שהשלימו שורה של הדרכות לקראת הגעתו של מטוס הקרב העתידי. "מהרגע שהמטוס יגע בקרקע, אנחנו נמצאים במקום אחר מבחינת היכולות של חיל האוויר", אומר סא"ל יותם. "כשאני מסתכל הרבה שנים קדימה, אנו ניקח את ה-F-35 ונהפוך אותו להיות F-35 ישראלי, בעל יכולות מתקדמות מאוד שיש לנו בטכנולוגיה ישראלית. כך נוכל לוודא שהיתרון האיכותי הזה נשמר בזירה הרחוקה וגם בזירה הקרובה". 

סא"ל יותם, מפקד טייסת ה-F-35. "זו חוויה מדהימה לטייס". צילום: דובר צה"ל
על הפרסומים אודות תקלות במטוס אומר מפקד הטייסת: "אנחנו קולטים מטוס שנמצא בראשית דרכו, וכיאה למטוס כל כך מתוחכם וכל כך מתקדם בחזית הטכנולוגיה, הדבר הזה לא קורה ביום אחד. אנחנו מברכים כל ביקורת. כל דבר הכי קטן שאנחנו נוכל למצוא יתוקן בתהליך הפיתוח שלו. מהניסיון שלנו בקליטת מטוסים שנמצאים בחזית הטכנולוגיה, זה לא קורה ביום אחד. התהליך הזה מוכר וטבעי".

"המטוס הוא עם יכולות שהן בסדרי גודל שונה מכל מה שיש היום בעולם ומכל מה שאנחנו מכירים", אומר ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן. "זה מטוס שמקרב את העתיד לתוך מדינת ישראל". 
"קנינו את המטוס כדי לתקוף"
עם נחיתת המטוסים יחל בחיל האוויר תהליך של הפיכתם למבצעיים. יורכבו עליהם מערכות חדשות שצפויות לשדרג אותם באופן משמעותי. "אנחנו מתכוונים להכריז תוך שנה על טייסת מבצעית בתוך חיל האוויר", מספר תא"ל קלמן. "מבצעיות של טייסת מלאה ייקח עוד פרק זמן מסוים בגלל הקדמה ובגלל המורכבות של האמל"ח הזה. זה ייקח יותר זמן מאשר שהיה במטוסים קודמים. אנחנו צריכים להתאים את חיל האוויר אל ה-F-35 וההתאמה הזו תיקח זמן. יכולות מבצעיות, עם זאת, יהיו כבר תוך שנה". 
על יכולות המטוס אומר ראש המטה: "ה-F-35 יאפשר לחיל האוויר לבצע משימות שהמטוסים שלו היום לא יודעים לעשות, בכמות ובאיכות. בעומק שטח האויב, באזור מרובה איומים, בכמות מסוימת של סדר כוחות שהיא נמוכה בהשוואה להיום. זאת פריצת תחום כי זה מייעל אותנו מאוד וזה מאפשר לנו לבצע עוד משימות ולעבוד בו זמנית. בעידן של היום שהוא עידן רב זירתי זו תוספת משמעותית".

שר הביטחון אביגדור ליברמן במטוס F-35 בטקסס. צילום: נועם אמיר
לשאלה האם איראן היא חלק מהיעד של המטוס אומר תא"ל קלמן: "המרחבים והיכולות של מטוס האדיר הן לכל הטווחים. אני לא רוצה לציין מדינות ספציפיות אבל היכולת היא להגיע לטווחים מאוד ארוכים ולבצע משימות אסטרטגיות באזור מאוד מאוים, בדיוק גבוה". 
מפקד הטייסת סא"ל יותם מוסיף "את המטוס הזה אנחנו קנינו כדי לתקוף במקומות שלא תמיד אנחנו יכולים לתקוף בהם, והמטוס הזה יודע לעשות את זה מצוין. לשם אנחנו מכוונים כשאנחנו קולטים את המטוס הזה."
בשנה האחרונה ישנם לא מעט פרסומים והצהרות על הצבת מערכות נשק מתקדמות במזרח התיכון כמו S-400 שעוברות מהרוסים לאיראן וגם לסוריה. על ההתמודדות עם מערכות אלו אומר תא"ל קלמן: " ה-F-35 נבנה כנגד מה שנקרא טילי קרקע אוויר אסטרטגיים והוא מביא יכולות שאין היום למטוסים כנגד טילי קרקע אסטרטגיים. ברגע שטיל קרקע כזה יכוון כנגד חיל האוויר הישראלי תהיה פה פריצת תחום ביכולות. המטוס הזה הולך להיות מאוד אפקטיבי בשדה הקרב הנוכחי".

צילום: לוקהיד מרטין

צילום: לוקהיד מרטין