המתלוננת הראשית נגד תא"ל במיל' אופק בוכריס מתנגדת לעסקת הטיעון איתו, שנחשפה אתמול ב"מעריב אונליין". א', ששירתה בלשכתו של בוכריס כשהיה מפקד חטיבת גולני, הגיעה אתמול עם עורכת דינה, אביטל בן נון, לפגישה עם התובעת הצבאית הראשית, אל"מ שרון פנחס זגגי על מנת לשמוע על ההסדר המתגבש.  



בסיום הפגישה, שארכה למעללה משעתיים, יצאה א' כשהיא מאוכזבת, לאור ניסוח חלק מהסעיפים והביעה הסתייגות מהמהלך. התובעת הצבאית הבטיחה לה כי ההסתייגות שלה תובא בפני עורכי דינו של בוכריס ובפני המגשר, השופט אילן שיף. "התביעה הצבאית עדכנה אותנו בפרטי ההסדר", מסרה המתלוננת באמצעות עורכת דינה, "ההסדר גובש לאחר הליך גישור ממושך ולאחר שנשקלו הראיות ע"י השופט המגשר. ההסדר המוצע מקבל במלואה את גרסת המתלוננת, אשר נותרה עקבית ומהימנה עוד מעת הגשת התלונה במצ"ח ואשר אינה שנויה במחלוקת".



הסעיף שגרם להסתייגות של א' הוא זה בו תא"ל בוכריס מכיר ביחסי המין עם החיילת, אולם על פי ההסכם נקבע כי בוכריס לא הבין שהיחסים ביניהם לא היו בהסכמה. על כך מסרה א', כי "ההסדר כולל תיקון בסעיף העבירה שעניינו מודעותו של הנאשם לאי הסכמה למעשים, זאת כאשר אין ולא תהיה כל טענה כי המתלוננת הסכימה למעשים או כי חפצה בהם או כי בין הצדדים התנהל רומן". לדבריה, "העברנו לפרקליטות הסתייגות מסוימת מההסדר המוצע ואנו נמתין לתשובת הפרקליטות בנקודה זו".



כך או כך, לא נראה כי המתלוננת תתנגד להסכם בגלל סעיף זה, אולם היא הבהירה כי במידה ובמסגרת ההסדר, בוכריס לא ייקח אחריות למעשיו, היא תתנגד לו. "יוער כי במסגרת ההסדר אמור הנאשם לקחת אחריות על מעשיו. מבחינתנו כל ניסיון מצידו של הנאשם לסגת מהסכמתו זו ולתרץ אותה בשיקולי תועלת כאלה ואחרים, תביא להתנגדותנו להסדר", אמרה. בכל מקרה, התנגדות המתלוננת להסדר לא צפויה לבטל אותו.



במסגרת הסכם הטיעון, שפרטים עליו פורסמו אמש לראשונה במעריב-אונליין, יופחתו בצורה משמעותית האישומים החמורים המיוחסים לקצין הבכיר, בכללם סעיפים של עבירות מין. כאמור, הוא יודה בקיום יחסי מין עם אחת מהמתלוננות נגדו, מה שהכחיש בעבר, אך סעיף האונס בכתב האישום יוסר. 



הישג משמעותי נוסף של ההגנה הוא שבוכריס ככל הנראה לא יישלח לתקופת מאסר. עם זאת, בוכריס יורד בדרגתו הצבאית לדרגה חדשה שיחרוץ בית הדין. ההתקרבות בין הצדדים הגיעה אחרי שלושה מפגשים ארוכים בין סנגוריו של בוכריס, עודד סבוראי, רועי בלכר ומיה שגיא, לתובעת הצבאית, אל"מ שרון פנחס זגגי. את הליך הגישור ניהל השופט האלוף (מיל') אילן שיף. 



"הסדר הטיעון הוא יריקה בפרצופן של המתלוננות"


בניגוד למתלוננות, בארגוני הנשים לא קיבלו את ההליך ואף זעמו עליו. יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, אמרה לאחר הפרסומים על העסקה כי "עסקת הטיעון המדוברת תביא לכך שמפקד בכיר בצה"ל, אשר ניצל את דרגותיו, כוחו והשפעתו, והביא לפגיעה קשה בחיילות צעירות אשר שמו בו את מבטחן, לא יישא בכל חומרת האשמה. פרשת בוכריס יוצרת תקדים המנוגד לדרך שבה על המערכת הצה"לית לפעול, באופן המובהק ביותר להענשת אלו שסרחו. זוהי הדרך היחידה בה ניתן יהיה להבטיח את ביטחונן של החיילות המשרתות בצה"ל ולמגר את התופעה הפסולה, אשר הולכת ונחשפת בשורותיו של צה"ל".



גם גליה וולוך, יו״ר נעמת, קראה לבית הדין לדחות את ההסכם וללכת למשפט מלא. "נעמת קוראת לבית הדין שלא לאשר את ההסדר ולדון בתיק עד יקוב הדין את ההר", מסרה וולך. "יש לקבוע סנקציות חמורות, אם הנאשם בוכריס יתנער מהודאתו. צה"ל והרמטכ"ל בראשו, חייבים להתנער מכל אמירה פוגענית כלפי חיילותיו. דמן ושמן הטוב של חיילות צה״ל אינם הפקר. על הרמטכ"ל לומר מיד בקול צלול וברור שצה"ל לא יסבול ולא יאפשר כל פגיעה בנשים ובחיילות, גם לא כדי להגן על "שמו הטוב" של בוכריס".