תא"ל במיל' אופק בוכריס הגיע הבוקר (ראשון) לבית הדין המיוחד בקריה והודה לראשונה במסגרת הסדר טיעון בביצוע עבירות מין בא', ראשת לשכתו לשעבר ששירתה תחתיו כשהיה מפקד חטיבת גולני, ובל', קצינת מטה ששירתה תחתיו באותה התקופה. זאת לאחר שרק בפעם הקודמת שהתייצב בפני אותו הרכב שופטים הוא כפר בהאשמות באופן מוחלט.



א', המתלוננת הראשית, שעד עתה לא הגיעה לבית הדין, התייצבה שם הבוקר בפעם הראשונה על מנת לשמוע את דבריו של בוכריס. על פי הסדר הטיעון, הנאשם הודה במעשים שמיוחסים לו ולקח עליהם אחריות מלאה. הוא הודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה בגין מעשיו כלפי א' ובעבירה של התנהגות שאינה הולמת בגין מעשיו כלפי הקצינה ל'. כמו כן, הצדדים הסכימו להורדת דרגתו לאל"מ ולמאסר מותנה, אך לא הוחלט על הסדר פיצויים בשל תקרת הפיצוי.

בוכריס ניגש הבוקר אל הדוכן, נעמד מול השופטים, ולאחר שהשופטת אורלי מרקמן הקריאה את כתב האישום המתוקן, נעמד הודה במתואר בו. השופטת מרקמן אמרה לאחר מכן: "אנו מורים לשלוח את תא"ל אופק בוכריס אל מרכז הערכת מסוכנות לעברייני מין". עורך דינו של הקצין הגיב ואמר כי "יש התעניינות של התקשורת בתיק הזה, אנחנו מבקשים לא לקבל את הערכת המסוכנות של אופק. אנחנו מבקשים שהתוצאות יגיעו רק לפצ"ר". דיון הטיעונים בעונשו של בוכריס יתקיים ב-17 לחודש ינואר.


בוכריס בבית הדין, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני

 
א', המתלוננת הראשית נגד בוכריס, הבוקר בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


התובעת, אל"מ שרון פנחס זגגי, התייחסה במהלך הדיון להליך הגישור שהתקיים וציינה: "היה זה הליך ארוך ומפורט, בו השופט האלוף בדימוס אילן שיף עיין בחומרים ובהמלצתו הגיעו הצדדים להסדר טיעון שזכה לברכתו של המגשר. במסגרת ההחלטה להגיע להסדר הטיעון, ניתן למתלוננות מקום מרכזי ונקבעו הסדר ושיקולים מרכזיים שהוצגו בפניהן באופן אישי. הן הביעו את עמדתן, ברכו על ההסדר ואנו מייחסים לכך ערך רב ורואים בכך חשיבות רחבה כיוון שבהגעה להסדר נחסך למתלוננות משפט ארוך ומורכב שמצריך תעצומות נפש והתמודדות חוזרת עם אירועי העבר וחשיפה לא פשוטה שלהן".

עוד הוסיפה התובעת: "חשיבות גדולה אנחנו מייחסים גם לעובדה שהנאשם מודה במיוחס לו לאחר הכחשה ארוכה וגורפת. בפגיעת הענישה במסגרת ההסדר נלקחו בחשבון הצעדים הפיקודיים שננקטו נגד הנאשם וסיום הקריירה הצבאית שלו, כמו גן הכתם המוסרי והרישום הפלילי שילוו אותו במסגרת הרשעתו בעבירה פלילית".

עוה"ד של המתלוננת: "התנפלו עליה עם המצלמות"

הסנגורית של המתלוננת א', עו"ד אביטל בן נון, אמרה לאחר הדיון: "חששנו מהמעמד ומההתנפלות של כלי התקשורת. זה קצת אבסורד שמתלוננת שרוצה לסגור מעגל צריכה להתלבט אם לבוא או לא. אני בהחלט מקווה שעבורה זו נקודת ציון שממנה תוכל להתחיל ולחזור לחיים שלה".

הייתה התנפלות עליה כשנכנסה לבית המשפט?
"למרות שאסור לפרסם את שמה, הותקפנו מכל עבר עם מצלמות. אני לא מבינה את זה, כי במלא אי אפשר לפרסם את התמונות שלה או של המשפחה שלה. אני שמחה שלפחות לא דחפו לה מיקרופון לפה. הוא אמר שהוא מודה בכתב האישום המתוקן, מבחינה משפטית זה מספק".
 
 
אופק בוכריס עם רעייתו בבית הדין, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני


 
בוכריס אמר מהיום הראשון כי "לא היה ולא נברא", בהתייחס להאשמות החמורות שהופנו כלפיו בכתב האישום, הכולל עבירות מין ואישומי אונס. בכתב האישום המתוקן, שהושג לאחר חודש וחצי של גישור בפני השופט האלוף בדימוס שיף, הושגה הבנה כי בוכריס יודה בבעילה אסורה בהסכמה. זאת מאחר שאף אחת מהמתלוננות לא טענה כי נאנסה על ידו, אולם במשטרה הצבאית החוקרת ובפרקליטות הצבאית ראו במעשים שיוחסו לו ועלו בחומרי החקירה מעשים השווים בספר העבירות למעשי אונס חמורים. 
 
בסביבתו של תא”ל במיל’ בוכריס שמרו על שתיקה מאז פורסמה לראשונה עסקת הטיעון, ולמעט עמוד הפייסבוק שתומך בקצין לא נשמעה מילה אחת ממקורביו. "עד שבית הדין לא יאשר אתעסקת הטיעון", אמרו בסביבתו "אין למה להתייחס”. "אופק קיבל את ההחלטה עם בני משפחתו, והוא יישא באחריות להחלטה שקיבל", הם הוסיפו.
 
בשבועות האחרונים קראו ארגוני זכויות נשים לבית הדין הצבאי לא לקבל את עסקת הטיעון ולשלוח את הצדדים למשפט. גם הבוקר, רגע לפני שהחל הדיון עדיין קראו בויצ"ו ובנעמת להמשיך ולהתנגד לעסקה. "נעמת קוראת לבין הדין לא לאשר את הסדר הטיעון כלשונו", נמסר מהארגון. 
 
"גם על פי כתב האישום המתוקן, מדובר בעבירות חמורות הנוגעות לניצול מיני של צעירות שהיו תחת פיקודו. בוכריס פגע בהן פעמיים – בפעם הראשונה כשניצל אותן מינית ובפעם השנייה כאשר העביר אותן מסכת ייסורים של הכפשות ופגיעה בשמן הטוב, בעצמו ובאמצעות מקורביו. לא מתקבל על הדעת שאחרי כל המסכת הזאת הוא ייחלץ מהאירועים הללו בעונש כה קל. על בית הדין להעביר מסר ברור שחיילות בצה"ל אינן הפקר ושמפקד, ודאי בדרגה ותפקיד בכירים כבוכריס, שינצל לרעה את מעמדו לפגיעה מינית בחיילות תחת פיקודו, ייענש בעונש חמור למען יראו וייראו". 
 
אולם המתלוננות הודיעו למגשר באמצעות עורכי דינם והפרקליטות הצבאית כי הן לא מתנגדות לעסקת הטיעון, וכאמור הוא הובא הבוקר לבית הדין המיוחד. 

צילום: אבשלום ששוני