רק בשבוע שעבר עבר בכנסת אישור קיצור שירות החובה בצה"ל לגברים ל-32 חודשים, וכבר יש התנגדויות למהלך ואף איומים נגדו. גורם בטחוני אמר היום (שלישי) בתדרוך לכתבים צבאיים כי "קיצור השירות הופך למשימה בלתי אפשרית". לדבריו, "מינימום זמן להכין לוחם לסיירת צנחנים או דובדבן או יחידה מובחרת אחרת כמו מגלן, עומד על שנה וארבעה חודשים. זה כמעט לא משאיר את הזמן לשירות פעיל".

את הליך קיצור השירות קיבל משרד הביטחון כירושה מכהונתו של שר הביטחון לשעבר משה יעלון וביצועו כבול בהסכם קואליציוני. על כן, משרד הביטחון לא יבטל כרגע את ההסכם עצמו ויחתים את הלוחמים לתקופות ארוכות יותר של קבע, וידון בהארכת שירות החובה רק ב-2019. "נכבד את ההתחייבויות של שר הביטחון הקודם יעלון. אנחנו לא יכולים לשנות את זה. המשמעות היא שאת היחידות המיוחדות נחתים לקבע עד 4 שנים. בין השנתיים וחצי עד הסוף הם יקבלו קבע. כשחייל כזה משרת 4 שנים והוא חתום מראש ויודע שזה המסלול ובשנה וחצי האחרונות הוא מקבל משכורת של קבע, זה טוב", אמר הגורם.

(אלון בן דוד: ההשפעות של קיצור שירות החובה לגברים)
הגורם אומר כי הוא סבור שהשירות בצה"ל לא היה צריך להיות מקוצר ולהערכתו הנושא יעלה לדיונים נוספים לקראת שנת 2019, אז לדבריו לא יהיה מנוס לחזור אחורה לשירות של שלוש שנים. בנוסף אומר הגורם כי קיים חשש כבד להשלכות של המהלך על יחידות לא פופולריות בהן נדרשים הלוחמים למאמץ רב תוך שירות ביחידה שבה המוטיבציה נמוכה. "הייתי שמח שנושא הקבע יהיה גם לטנקיסטים אבל זה סיפור של כסף", אומר הגורם. "נבדוק את הנושא כלכלית ונחליט. כרגע התקציב מוכוון ליחידות המובחרות". 

בהקשר של חיזוק היחידות הללו, אומר הגורם הביטחוני: "גם במבט הצידה אין ברירה ואני מסתכל על האיומים כמו בחלב ורואה לוחמים שכבר 5 שנים תחת אש. יש להם ניסיון עצום לא בתרגיל רטוב אלה בתנאי מלחמה הם מפעילים גדודים ומפקדות וזה כוח משמעותי. זה כבר לא פלח או מחבל שטוף מח, זה כבר לוחם".
רק בשבוע שעבר אמר גורם בכיר בצה"ל כי נושא קיצור השירות הוא הכרחי ולכן צה"ל תמך בהורדה. לצד זה, נתונים שמוצגים באכ"א מראים על תוצאה הפוכה לפיה בשנים הבאות יש חשש ממשי למחסור בחיילים לא רק במקצועות לחימה. על זה אומר הגורם "נשב עם המטה הכללי ונקבל החלטות".