הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, הפיץ היום אגרת למפקדי צה"ל ובה הכריז על שינוי מדיניות בכל הקשור לחוק השיפוט הצבאי בעבירות סמים קלים. עיקרי שינויי השיפוט שיכנסו לתוקפם החל מהאחד בינואר כוללים הקלות לחיילים שיתפסו לאחר שעשנו סמים קלים.

"חיילים ישפטו בשיפוט מהיר על ידי מפקדים בדרגת סא"ל ומעלה לאחר שסירבו פעם אחת לצו של קצין משטרה צבאית בכיר למסור דגימת שתן לגילוי שימוש בסמים" כותב הפצ"ר למפקדים. על חיילים אלו יוטל "מנגנון של תקופת מבחן למתן הזדמנות שנייה לחיילים שכשלו לראשונה בביצוע עבירות כמו שימוש בקנאביס, קבלת ימי מחלה (גימלים) שלא כדין". המשמעות היא כי חייל שייתפס כמשתמש בסמים כלים יתחייב בפני הפרקליט הצבאי הראשי על תקופת מבחן בה יצטרך להקפיד על התנהגות "ראויה". במידה והחייל יפר את תנאי המבחן "ימוצה עמו הדין במלוא החומרה". אם הוא יעמוד בתנאי המבחן "ייסגר נגדו התיק". המשמעות היא כי חייל שייתפס פעם אחת מעשן, ייצטרך להתמודד עם "עין בוחנת של הצבא" אך לא יתמודד עם עונש ממשי או עם תיק פלילי. 
עד היום בצה"ל נהגו בחומרה רבה כלפי מי שהשתמש בסמים קלים. חיילים שנתפסו על ידי מצ"ח הובלו לבתי הדין וספגו עונשי מאסר של עד שלושה חודשים במהלכם עברו ועדה מיוחדת שבמקרים רבים שחררה את החיילים מהמערכת. רק במקרים בהם מפקדים לקחו אחריות על החיילים שלהם בתקופת המבחן, החיילים חזרו לשרת ביחידה. בחלק מהמקרים התיקים הועברו גם לרישום פלילי אזרחי. לוחמים הודחו מתפקידי לחימה. הפצ"ר תא"ל אפק כותב למפקדים כי ההחלטה להקלה בעונשים נובעת מהרצון להחזיר חיילים לדרך הישר, לסייע להם לשקם עצמם ולהשלים שירות צבאי תקין.