במערכת הביטחון ממשיכים להתמודד עם התנועה המדאיגה של נשק בלתי קונבנציונלי שעובר מיד ליד בין ארגוני טרור - בעיקר בסוריה. כחלק מהחשש שיום אחד נשק כזה יופנה לעבר כוחות הביטחון בגבול הצפון, הקימו ביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה פלגה מיוחדת להתמודדות עם האיום, שעדיין נלמד על ידי מערכת הביטחון.



"הערכות מודיעין בנושא מתקיימות אחת לשבוע", אומר גורם בכיר ביהל"ם. "יש צורך מבצעי. אנחנו רואים את המלחמות מעבר לגבול, בין היתר של ארגון דאעש, וזה איום. אם הוא יופעל נגדנו או לא, זה לא בהכרח החלטה של מפקד מיליציה כזה או אחר, אלא מספיק שהחומר הזה ייפול לידיים הלא נכונות והוא כבר יפזר את זה".


יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה בתרגיל

בשבוע שעבר עלו הלוחמים בפעם הראשונה לתפוס קו כשהם מיומנים בהתמודדות מול איום כימי. הלוחמים מיומנים בגילוי ובזיהוי וכמובן גם בלחימה במתארים הללו. בנוסף, הם יודעים לבצע הערכת סיכונים ולבצע סילוק של החומר בעת הצורך", אומר הגורם הבכיר. "כך בונים את הכוח".



אתמול אמר גורם ביטחוני בתדרוך לכתבים צבאיים, כי המציאות הבלתי קונבנציונלית בגבול ישראל-סוריה מדאיגה את מערכת הביטחון. לדבריו, בגזרת הצפון ישראל רואה תנועה מדאיגה של נשק לארגוני טרור, כולל ניסיונות לפתח נשק בלתי קונבנציונלי.



"ראינו ניסיונות לפתח ולשים יד על נשק לא קונבנציונלי", אומר הגורם הביטחוני. "זה משהו שצריך להטריד את כולם, לא רק את ישראל. יש מאמץ מוגבר, כולל של ארגון המדינה האסלאמית להשיג נשק כימי וביולוגי, כולל נשק שפותח". לדברי הגורם, "יש מאמץ ממוקד של כל ארגוני הטרור. אני מניח שיש גם זליגה שלא ראינו אותה".



בשבוע שעבר קיימה יהל"ם תרגיל יחידתי ראשון באזור בקעת הירדן, בו השתתפו לוחמי היחידה בסדיר ובמילואים. בפעם הראשונה מאז שהוגדלה והפכה לאגד הנדסי, ביצעה היחידה תרגיל יחידתי מלא בו תורגלו כלל יכולותיה.



"היחידה הוגדלה בשנה האחרונה באופן משמעותי, גם לאור לקחי מבצע צוק איתן וגם לאחר שהתקבלה החלטה לתת סיוע לחטיבות היבשה״, מסביר מפקד יחידת יהל"ם, אל"מ ירון בית און.



רובוט של יחידת יהל"ם. צילום: דובר צה"ל
רובוט של יחידת יהל"ם. צילום: דובר צה"ל



לדבריו, היחידה בעצם הכפילה את גודלה ומסוגלת לתת מענה משמעותי גם בלחימה וגם בביטחון השוטף. "אנחנו היום כמעט מקבילים לחטיבה. מבחינת היכולות שלנו אנחנו מסוגלים גם להקצות כוחות ליחידות המתמרנות וגם לפעול במתארים עצמיים שבהם יש לנו את היתרון היחסי שלנו כיחידה הנדסית מיוחדת". 



ביהל"ם ממעטים לדבר על האיום התת קרקעי ובעיקר מסבירים כי היחידה פועלת מסביב לשעות באיתור מנהרות וביכולות להתמודד עם האיום. גורמים ביחידה מסבירים כי בפעם הבאה שהם יתקלו במנהרה, היא תטופל ללא סיכון הכוחות, תוך יכולת להכנסת אמצעים למנהרה ללימוד התוואי שלה. 



ההערכה במערכת הביטחון היא כי חמאס לא נטש את החפירות, ועדויות על קריסות מנהרות על בסיס שבועי ברצועה מראות כי אכן החמאס ממשיך לחפור אותן. "אנחנו עובדים מסביב לשעון באיתור מנהרות ברצועת עזה", אומר גורם בכיר ביהל"ם.



חייל ביהל"ם מתרגל חשיפת מנהרות. צילום: דובר צה"ל
חייל ביהל"ם מתרגל חשיפת מנהרות. צילום: דובר צה"ל



מפקד היחידה מוסיף: "התאמנו את מסלול הלוחם ביחידה והם עובדים היום הכשרה ארוכה יותר ורחבה יותר. הם עוברים היום מסלול בין שמונה לתשעה חודשים כלוחמי קומנדו הנדסי, שהוא בעל יכולת ומיומנות ללחימה במתארים השונים", אומר אל"מ בית און. "רק לאחרונה סיימנו תרגיל מורכב שכלל את האימון של כל יכולות היחידה, בשטחים בנויים, מורכבים וגם במנהרות תת קרקעיות במטרה לדמות מצב אמת של מעבר משגרה לחירום", זאת מתוך שינוי תפיסתי והבנה כי על היחידה לתת סיוע לחטיבות היבשה במקביל לפעילות במתארים עצמאיים שבהם ליחידה יש יתרונות יחסיים. 



הכוחות תרגלו פשיטה על יעדים מבוצרים ובונקרים, לחימה בשטח בנוי והסתערות בשטח פתוח וכל זאת תוך ביצוע עבודה מקצועית בתחומי העיסוק ההנדסיים הייחודיים של היחידה – התגברות על מכשולים, פתיחת מעברים בשדות מוקשים, איתור והשמדת זירות מטענים ואמל"ח מסוכן, סילוק פצצות, תת קרקע, פריצת דלתות, התמודדות מול האיום הבלתי קונבנציונלי בשדה הקרב, מעבר דרך מים ועוד תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. בתרגיל זה ניתן דגש על תרגול מציאותי ככל שניתן, ולכן כמעט כל האקטים בוצעו באש חיה.