נציב קבילות החיילים (נקח"ל), יצחק בריק, מאשר הבוקר (שני) את ממצאי תחקיר מעריב בנושא שילוב בני העדה הנוצרית בצה"ל. הנקח"ל קובע בקבילה שהוגשה אליו, בעקבות תחקיר מעריב, כי המענה שצה"ל מספר לטובת שילוב חיילים בני העדה הנוצרית אינו מספק. בתשובה לקבילה שהגיש אחד החיילים בן העדה הנוצרית באמצעות עו"ד אייל פלטק, עונה הנקח"ל לאחר שבדק את טענות הקבילה: "על יסוד ממצאי בירורי, התרשמתי כי הטיפול בסוגיית שילוב בני העדה הנוצרית בצה"ל אינו נותן מענה מספק לצורך הקיים". 
הנקח"ל מודה בתשובתו כי מדובר בנושא חשוב שלא מקבל מענה ראוי וממליץ בתשובה לקבילה שהוגשה אליו לאגף כח אדם בצה"ל לספק את המענה הראוי. "מצאתי לנכון להמליץ לאכ"א להיכנס לעובי הקורה בנושא זה ולנקוט בצעדים הארגוניים הנדרשים, על מנת לשפר את המענה שניתן לבני העדה הנוצרית ולסייע בשילובם בשירות סדיר ומילואים". עוד קובע הנקח"ל בתשובתו כי הוא הנחה את הגורמים באכ"א להביא אל שולחנו עדכון בנושא. 
בני העדה הנוצרית טוענים כי בשנים האחרונות כי הצבא לא מספק מעטפת ראויה לשילובם בצבא. חלקם מדווחים על קשיי קליטה קשים, הסתה, איומים ואלימות קשה נגדם, עד כדי כך שחלקם יוצאים לביתם ללא מדים או נשק מחשש שיותקפו. בתחקיר מעריב בנושא, שפורסם בסוף חודש אוקטובר, נחשף כי חלק מאותם חיילים יוצאים מן הבסיס ופושטים את המדים בשירותים של תחנות הרכבת, חלקם חוו אלימות פיזית קשה והשיבו באלימות שסבכה אותם, וחלקם ויתרו על הגיוס מחשש לפגיעה בהם ובבני משפחתם. "אנחנו מופקרים לאלימות קשה בגלל הרצון שלנו להשתלב בחברה הישראלית ולהתגייס לצה"ל" סיפר אחד החיילים שספג אלימות קשה רק בגלל שחזר לביתו לבוש מדים. 

"רוב של צעירי העדה הנוצרית מרוכזים בערים נצרת, נצרת עלית ושאר כפרי הגליל", מסביר עו"ד פלטק שלקח על עצמו לייצג משפטית את המאבק בהתנדבות מלאה. "הם לא חשופים לחברה הישראלית, למנטליות ולחיים מחוץ לערים בהם הם מתגוררים, הגיוס לצה"ל ברוב המקרים הינו הפעם הראשונה בחייהם בה הם נחשפים לצעירים ישראלים ולחברה הישראלית בכלל. יתרה וחמור מכך, השכנים באותם ערים בהם מתגוררים צעירי העדה הינם מוסלמים שאינם רואים 'עין בעין' את התופעה ההולכת ומתפשטת של גיוס העדה הנוצרית לצה"ל והשתלבותם בחברה הישראלית והזדמנויות התעסוקה להן הם נחשפים לאחר שחרורם. הצעירים ומשפחותיהם מוצאים עצמם לא אחת תחת איומים, קללות, אלימות וניסיונות פגיעה פיזית בהם". 

צילום ארכיון: מרק ישראל סלם

 
דקירות ורימונים בלב נצרת
 
אחד הסיפורים שנחשף בתחקיר הוא סיפורו של סמל מג'די, תושב נצרת, חייל בחטיבת כפיר ולוחם מצטיין שקיבל תעודת הצטיינות מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני שנתיים חזר מג'די לחופשה בביתו והותקף על ידי מספר רעולי פנים שניסו לדקור אותו. לאחר שחזר לבסיסו, סירב לצאת לחופשות מחשש לחייו. למפקדיו אמר כי "המוסלמים בעיר מנסים לרצוח אותי" והם ניסו לסייע לו אולם לא צלחו. כמה חודשים לאחר מכן, במהלך מסיבה משפחתית בביתו, נזרקו על ביתו אבנים על ידי מוסלמים מתפרעים. החייל התקשר למפקדו בשעה 23:00 וביקש עזרה, במקביל המשפחה התקשרה למשטרה שלא הצליחה לשים ידה על התוקפים. "מתוך ייאוש, לקח מג'די את החוק לידיים", סיפר אמיר שליאן, ממקימי פורום העדה הנוצרית למתגייסים לצה"ל שליווה את מג'די. "הוא הביא מהצבא רימוני הלם, היה לו נשק עם מטול והוא ירה עליהם. ובסוף במקום לעזור לו - הכניסו אותו לכלא. הנה, הפורעים ניצחו".
 
מג'די אכן נעצר ונחקר במצ"ח. בסיום החקירה הוגש נגדו כתב אישום והוא נשלח למאסר של שלושה חודשים. עו"ד פלטק שייצג אותו סיפר אז: "מצאנו מערכת אטומה. המפקד שלו העיד שהכיר את הבעיה והצבא התעלם מהמצוקה שלו והעניש אותו". 
 
נציב קבילות החיילים בריק חתם את קבילתו באמירה ברורה להתייחסות של משרד הביטחון לבני העדה הנוצרית שנפלו במערכות ישראל. באשר לטענות על חוסר שיווין בכל הקשור להנצחה של חללי בני העדה הנוצרית כותב הנקח"ל: "מצאתי לנכון להעביר את הטענות לראש אגף ההנצחה במשרד הביטחון, על מנת שיבחן את הבקשה להקמת אנדרטת הנצחה לחללי העדה הנוצרית בהתאם להסכמתו ולסמכותו", גם כאן מבקש הנקח"ל ממשרד הביטחון עדכון שוטף בנושא.