"אני חושב שזו הפעם הראשונה והיחידה בהיסטוריה, לאחר חורבן הבית, שספר תורה ושופר היו במקום הזה", כך אמר בהתרגשות הרב הראשי לצה"ל בתקופת מלחמת ששת הימים, הרב שלמה גורן, כאשר רץ ביחד עם חיילים לתוך הר הבית רגעים ספורים לאחר שחיילי חטיבת הצנחנים השתלטו על המקום.



לרגל שנת ה-50 למלחמת ששת הימים, פרסם היום (ראשון) ארכיון משרד הביטחון עדויות ותמונות מהמלחמה ששינתה את פני המדינה ופני האזור. אחת מהן היא של הרב גורן, שלאחר סיום תפקידו כרב הצבאי הראשי כיהן בין היתר כרב הראשי לתל אביב והרב הראשי לישראל. הרב גורן זכור בתודעה של ישראל לדורותיה, בתמונה בה נראה תוקע בשופר לאחר שחרור הכותל המערבי - צילום שהפך לאחד מסמלי הניצחון של מלחמת ששת הימים.



העדויות של הרב גורן על חלקו במלחמת ששת הימים, שאמרו שנה לאחר המלחמה והותרו לפרסום, ממחישות את תחושת ההתרגשות הרבה ותחושת משק כנפי ההיסטוריה של מלחמת ששת הימים, שיצרה תקופת אופוריה שהתנפצה לאחר שש שנים – במלחמת יום כיפור.



העדויות של הרב גורן מתחילות בימי ההמתנה המתוחים שלפני פרוץ מלחמת ששת הימים, כאשר שהה בשליחות באוסטרליה. אז שמע שנשיא מצרים דאז, גמאל עבד אל נאצר, ביקש להוציא את כוחות האו"ם ממצרי טיראן וסנפיר. הרב גורן מספר שהבין שתפרוץ מלחמה וחיפש את הדרך לחזרה מהירה לארץ. בשבת, בבית כנסת בניו יורק, בדרך הביתה, הוא פגש מתפללים יהודים ואמר להם: "אני נשבע שבכל קונסטלציה, נגד כל אויב שנצטרך להילחם בו, בכל חזית שהיא, נגד כל מדינה ערבית לחוד ונגד כולם, אנחנו ננצח. אני עוד מתכוון לתקוע בשופר ליד הכותל המערבי".



במהלך ימי ההמתנה הוא נפגש עם הרמטכ"ל דאז, יצחק רבין, והודיע לו שהרבנות הראשית נתנה לו ייפוי כוח להחליט בשמם מה מותר ומה אסור בזמן מלחמה. הוא מספר ששמע אז על פקודה לגילוח הזקנים בגלל מסכות הגז ובתגובה, סירב לכך בתוקף. הרב גורן אף ביקש תקציב מיוחד עבור ההוויי הדתי.



קיבל ייפוי כוח להחליט מה מותר ומה אסור. הרמטכ"ל יצחק רבין (מימין) מגיע לכותל המערבי. צילום: ארכיון דובר צה"ל
קיבל ייפוי כוח להחליט מה מותר ומה אסור. הרמטכ"ל יצחק רבין (מימין) מגיע לכותל המערבי. צילום: ארכיון דובר צה"ל



בכל פגישותיו טרם המלחמה, המשיך הרב לדבר בלהט על ניצחון של צה"ל ואף חיזק את דבריו בציטוטים מפרשת השבוע של אותה שבת: "ונפלו אויבכם לפניכם בחרב". עוד סיפר לחיילים עימם שוחח, שהוא מתכנן עוד להתפלל בכותל המערבי ובחג השבועות לקרואת את 'עשרת הדברות' בהר סיני.



הרב גורן מגלה בעדויות שבתחילה קיבל מפקד חטיבת הצנחנים בעת המלחמה, מוטה גור, הנחיה משר הביטחון, משה דיין, שלא להיכנס אל העיר העתיקה. למרות זאת, החליט הרב גורן להישאר באזור מוזיאון רוקפלר, בציפייה שההנחיה תשתנה וצה"ל אכן ייכנס לעיר העתיקה. גור הפציר ברב גורן שיעזוב את המקום והבטיח לקרוא לו במידה וההוראה תשתנה. "אינני זז מהמקום", השיב לו הרב בנחרצות.



גורן מעיד עוד, שבהמשך הגיע המפנה והתקבלה ההנחיה לכבוש את העיר העתיקה ולשחרר את הכותל המערבי. "לקחתי את ספר התורה ואת השופר, ירדתי מהמכונית והחזקתי ביד אחת את השופר וביחד שנייה את ספר התורה והתחלתי לרוץ לכיוון שער האריות", סיפר גורן ותיאר כיצד פגש עם מוטה גור וחייליו בהר הבית.



"החיילים שרים ירושלים של זהב. אני רץ לכותל המערבי ורואה שתולים עליו את דגל הדיו. זה היה כמו מתוך חלום", העיד הרב גורן בהתרגשות - "זהו הכותל. מיד נפלתי על הרצפה, קמתי וברכתי ברכת שהחיינו וברוך מנחם ציון ובונה ירושלים. לא היתה שם נפש חיה. ראיתי כאילו שהשכינה שוכנת שם".


בהמשך, הוא מספר כיצד הפמליה של הרמטכ"ל, ביחד עם גור ומפקדים נוספים, הגיעו לכותל. הרב גורן אמר אז קדיש לזכר הנופלים, שלח את הנהג שלו להביא גם את ראש ישיבת מרכז הרב, הרב צבי יהודה הכהן קוק, וכשכולם הגיעו לכותל הם פרצו בבכי.



בהמשך עדותו סיפר הרב גורן על הכניסה לקבר רחל בבית לחם ומערת המכפלה בחברון. כאשר ראה שהמפקדים הבכירים של צה"ל המשיכו במהירות לאחר כיבוש בית לחם ליעד הבא – כיבוש גוש עציון, החליט הרב גורן לחפש ולמצוא את קבר רחל. לאחר חיפושים הוא מצא את קבר רחל נעול ואז פרץ אותו עם פלייר. בתום תפילה ראשונה בקבר רחל המשיך הרב גורן עם החיילים לגוש עציון.



כאשר פגש את הכוחות, הבהיר לו מפקד החטיבה שהוא לא הולך להתעכב על חברון והכוונה היא רק לחצות אותה ואז "נראה איך שזה ילך". הרב גורן ענה לו בנחרצות: "אני הולך למערת המכפלה" והחל בנסיעה לכיוון חברון. "כל הדרך ראינו ערבים, הם עמדו בידיים מורמות. ראינו דגלים לבנים על הבתים", הוא העיד.



כאשר הגיע למלון פארק וראה שאין איש ברחובות, נעצר הרב גורן והמתין לכוח שיבוא. כוח צה"ל הגיע, אך נסע לכיוון 'דהריה'. הרב גורן ביקש מבחור ערבי שיעזור לו למצוא את 'קבר אברהם'. הוא הגיע למקום, אך הקבר היה נעול ואדם ששהה בפנים טען שאין לו מפתחות. הכוח המשיך בדרכו והרב גורן המשיך לנסות לפרוץ את השער למערת המכפלה. רק לאחר מאמץ רב, בסיוע כוח צה"ל שהגיע לסייע, השער נפרץ. הרב גורן ראה קומנדקר עם דגל. הוא לקח את הדגל ותלה אותו על הקיר.



הרב שלמה גורן מניף את דגל ישראל במערת המכפלה
הרב שלמה גורן מניף את דגל ישראל במערת המכפלה



במערת המכפלה פגשו הרב גורן והחיילים בשני אנשים שבידיהם היו המפתחות למקום. אחד מהם פתח את כל הדלתות. בינתיים, הגיע בחור אחר ואמר לרב שראש עיריית חברון רוצה לבוא אליהם ולהיכנע.



גורן נתן לאדם שהיה אמון על המפתחות של מערת המכפלה פתק ובו כתוב שאין לאף אחד רשות להיכנס למערה בלי הדרכה ואישור של קצין. לאחר מכן נוסח כתב הכניעה של ראש עיריית חברון והרב גורן השלים את ההיסטוריה של תפילה ראשונה של יהודי לאחר שנים ארוכות בשלושת המקומות הקדושים ביותר ליהדות: הכותל המערבי, קבר רחל ומערת המכפלה.