הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, שלח היום (שישי) מכתב גיבוי לרמטכ"ל המכהן, רא"ל גדי איזנקוט, זאת בעקבות הרשעתו של אלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, שהובילה לאיומים כלפי איזנקוט, שופטים ופוליטיקאים נוספים, מצד תומכיו של החייל.



"בשלושה מקומות באותו יום השבוע התרחשו אירועים הקושרים בין המעשים לערכים. למול הקריה הפגנת רבים וכואבים וכואבים למול הרשעתו של סמל אלאור אזריה. ביישוב נוב עת ליוו אלפים את רס"ן חגי בן ארי ז"ל, החלל ה-68 של מערכת צוק איתן ובבסיס המכללות, עת נקראו חדרי הדיונים על שם רמטכ"לים שהלכו לעולמם. שלושה אירועים שאין ביניהם קשר ובכל זאת לשלושתם משותף אותו הקשר עצום וחשוב", פתח הרמטכ"ל את מכתבו.



גנץ קשר בין שני הסיפורים והוסיף: "האירוע בחברון בו היה מעורב אלאור אזריה התרחש תוך כדי פעילות שהיא חלק משגרת העשייה של צה"ל, הלחימה המורכבת והמסוכנת בחאן יונס במערכת צוק איתן בה נפצע חגי בן ארי, גם היא ובעיקר היא מייעוד הצבא. בשני מהמקרים ניכר צורך הפעולה ובשניהם נדרש ליישם מערכת ערכים ולשלבה בהחלטות פעולותינו".



אזריה מחוץ לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
אזריה מחוץ לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני



"בשני המקרים ובמיוחד אחריהם, התקיים הצורך להיות עם אנשינו. לתחקר ולחקור לעומק, להפיק לקחים. התקיים הצורך לעמוד ולסייע ללוחם שכשל ולהבדיל ולעמוד לצידם של משפחה ולוחם שנפצע קשות והפסיק את הקרב בו לחם רק לאחר שנתיים ומחצה. אלה גם אלה בנינו. אלה גם אלה לוחמינו ומפקדינו.



ועל המורכבות הזו ועל אנשים אלה זכיתי לפקד ונדרש היה ממני כמו גם מקודמיי להיות מופקד. נדרש היה להחליט, נדרש היה לגבות להבין ולהעריך את עשייתם של כולם ובבסיס כל אלה מונחתת ההבנה שיש לקבוע רף ערכי שלפיו יש לפעול ונדרש היה לתבוע אותו", הוסיף.



"רא"ל איזנקוט, כעת תורך"



בפנייה לרמטכ"ל הוסיף גנץ: "כעת רא"ל גדי איזנקוט תורך. אתה קובע הנורמות ואתה הדואג ועומד על מימושן נוכח כל קושי ומורכבות. טוב ונכון אתה עושה. אתה אינך מרפה מהדרגה ומהיחס לאנשים - משרתים לוחמים ומפקדים ואתה גם אינך מרפה מהערכים לאורם התחנכו ושהם הם היסודות האיתנים לדמותנו המקצועית כמשרתים בצה"ל ולדמותו הערכית של צה"ל כמגינה של המדינה על כלל רבדיה החברתיים. זהו תפקידך כרמטכ"ל זה היה תפקידם של הרמטכ"לים שקדמו לך ושאת שמם הנצחת השבוע במכללות - המוסד המוביל להקניית ידע וערכים לצמרת הפיקוד של צה"ל".



הרמטכ"ל שלעבר הבהיר כי בפני מדינת ישראל ניצבים אתגרים רבים, חלקם פנימיים וחברתיים וחלקם חיצוניים וביטחוניים. "אין ספק שעלינו להמשיך ולהילחם מלחמת חורמה בכל אויבינו בכל הזירות על מורכבותן ובכל האמצעים העומדים לרשותנו. ראוי שנדגיש ושנזכור שעודנו מגנים על עצמנו אל לנו לאבד את דמותנו כחברה. לכן, בעודנו עוברים בו ביום משאון ההפגנה למול הקריה, דרך האירוע להנצחת שרשרת דורות של מפקדי עבר, וכלה בשקט הכואב בהלוויה של אחד מטובי לוחמנו ומפקדנו רס"ן חגי ז"ל בצפון, עולה תובנה אחת חדה וברורה - עלינו להמשיך לטייב את ערכינו עלינו להמשיך לדבוק בהם".



הפגנת תמיכה באלאור אזריה. צילום: פלאש 90
הפגנת תמיכה באלאור אזריה. צילום: פלאש 90



על הכרעת אזריה הוסיף גנץ: "גזר הדין הוכרע וניתן אני מבין לסערת נפש החייל ומשפחתו. יותר ומעל לכל מוקיר, מעריך ומציע להמשיך לטפח ולאמץ את דרכו הלוחמת והפיקודית הראויה עד מאד של רס"ן חגי בן ארי זכרו לברכה. מציד לך הרמטכ"ל, מצדיע לכם - הממשיכים בעשייה".



איזנקוט: "לא הילד של כולנו"



יממה לפני הכרעת הדין בעניינו של אזריה אמר איזנקוט כי "גברים בני 18 שמתגייסים לצה"ל נדרשים לבצע משימות ולסכן את החיים שלהם כדי להגן על אזרחים, וכדי לתקוף אויב. ‏הבלבול שחל בשיח בין גבר בן 18 לאשה בת 18 לבין 'הילדון של כולנו' זה שיח שפוגע באופיו של צה"ל. הוא לא הילד של כולנו".



משפחתו של החייל היורה מסרה בעקבות דבריו של איזנקוט: "ערב לפני ההכרעה של אלאור, שוב מוצא הרמטכ"ל מקום להתערב בצורה בוטה, הוא אומר שהוא לא הבן של כולנו, אמת - הוא החייל של כולנו. הרמטכ"ל שוב כופר במשוואה שאנחנו שולחים את היקר לנו מכל לשרת מתוך אמונה שהוא מופקד בידי המפקדים הראויים לכך".