41 חיילי צה"ל מתו במהלך שנת 2016, כך עולה מנתוני אגך כוח אדם שהוצגו היום (ראשון). בין חללים עשרה אנשי קבע ושני משרתים במילואים. 43 חיילים נפצעו באורח קשה. עוד עולה מהנתונים, כי ארבעה מהחללים נפלו בפעילות מבצעית, תשעה נהרגו בתאונות צבאיות, שבעה נהרגו בתאונות דרכים אזרחיות, ו-15 חללים מתו בשנה החולפת במה שמוגדר בצה״ל "חשד לאובדנות". יתר החללים נפטרו כתוצאה מסיבות רפואיות.



״אנחנו מייחסים חשיבות רבה מאוד למניעת פציעות ותאונות כולל תאונות דרכים באזרחות״, הסבירה היום גורמת בכירה באכ״א. ״אנחנו משקיעים פעילות רבה והסברה בנושא״. לדבריה, "על כל מקרה נפתחת חקירה במצ"ח שתוצאותיה מגיעות לכלל המפקדים״.



בצה"ל מציינים כי ביחס לעשור הקודם, יש ירידה במספר החללים וזאת כתוצאה מפעולות ההסברה והעלאת המודעות בקרב המפקדים בעיקר בנושא תאונות דרכים, תאונות אימונים ואובדנות.



לעומת זאת בשנת 2016 היו בצה״ל 15 מקרי אובדנות. ״ביחס לשלוש השנים האחרונות אין שינוי . בשלוש השנים האחרונות הממוצע עומד על 45 מקרים של אובדנות". לדברי הגורמת באכ"א, ״ברוב המכריע של מקרי האובדנות מדובר בחיילים בשירות חובה וכלל החללים הם גברים״.



הגורמת מוסיפה כי ״החיילים המתאבדים לא מתאפיינים בשייכות לאוכלוסייה ייחודית. בחתך החיילים שבחובה עולה כי עיקר המתאבדים שירתו ביחידה קדמית, אולם לא כולם שרתו בתפקיד לחימה״.



בצה״ל מקימים תוכנית חדשה למניעת אובדנות במטרה להוריד את מספר המתאבדים. ״פרסנו קציני בריאות נפש בכל היחידות ופתחנו מוקדים שיוכלו לסייע לחיילים במצוקה", אמרה הגורמת. "יש פניות למוקד ואני מקווה שניתן בהן חיזוק. העובדה היא שיש פניות גבוהות וברוב המקרים רואים יכולת הכלה. יש פקודה חדשה בצה״ל שמסבירה מתי מפקד צריך לבקר בביתו של כל חייל שמתגייס לצה״ל. אנחנו בודקים את הפיקודים ואת התוכניות למניעה שם, כולל הכשרות לחיילים ולזיהוי מצוקה אצל חיילים".