המשאית שדהרה לתוך תחנת אוטובוס בפיגוע הדריסה בו נהרגו ארבעה בני אדם, שהתרחש היום (ראשון) בצהריים בטיילת ארמון הנציב בירושלים, הזכירה תמונות מצמררות שאנחנו רגילים לראות באירופה, בפיגועים שדאעש לוקח עליהם אחריות. בין אם זה שוק חג המולד בברלין, או תהלוכה ביום הבסטיליה בניס בצרפת, בין כולם עובר קו מקשר: משאית שדוהרת לתוך קהל אנשים המומים שלא מבינים בשניות הראשונות אם מדובר בפיגוע או לא, מה שמקשה עליהם לפעול.



פיגוע דריסה בירושלים

האם אכן נשאבה השראה מהפיגועים ביבשת השכנה? מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אמר כי "סביר להניח שזה חיקוי של הטרור האסלאמי באירופה". מבט ל"פיגועי ההשראה" מחזק את הטענה. בשני המקרים נעשה שימוש ברכב כבד שגרם לתוצאות קטלניות, והגדיל משמעותית את מספר הקורבנות.



1. פיגוע הדריסה בשוק המולד בברלין: בחודש דצמבר האחרון, מספר ימים לפני חג המולד, משאית נכנסה בדהרה לשוק הומה האדם בכיכר ברייטשייד בברלין. 12 הרוגים היו במתקפה, בהם שני ישראלים, ויותר מ-50 נפצעו.



2. פיגוע הדריסה ביום הבסטיליה בניס: מחבל שנהג במשאית סטה במכוון לעבר החוגגים שהלכו בטיילת, דרס אותם ופתח על הנפגעים באש עד שנורה למוות על ידי שוטרים. עד ראייה שהיה במקום אמר כי הוא ראה "גופות בכל מקום, אנשים נדרסו ונורו". עד ראייה נוסף סיפר כי "המשאית נכנסה באנשים לאורך זמן רב והצליחה לפגוע בהרבה מאוד מבלים, דרסה כמה שאפשר עד שנעצרה". 



דאעש הנחו את תומכיהם באופן ספציפי לבצע דווקא פיגועי דריסה. סרטון בצרפתית שלוחמי דאעש הוציאו במהלך חודש נובמבר 2015, טרום הפיגוע בניס ולאחר הפיגועים בפריז, קרא לתושביה המוסלמים של צרפת לפגוע ב"כופרים", והמליץ על שימוש בכלי רכב, כפי שבוצע בניס.



בסרטון אומר לוחם דאעש: "אם אתה כן באמונתך באללה ואין ביכולתך לבצע את 'היג'רה', אז תפעל בתוך צרפת, הטל בהם טרור ואל תיתן להם לישון מתוך פחד ואימה. יש נשק ומכוניות זמינים, ויש מטרות שמחכות להיפגע, אפילו יש רעל בהישג יד".



כאמור, הוא חוזר על האפשרות לבצע את הפיגוע בדריסה: "הרעילו את המים והמזון של לפחות אויב אחד של אללה, הרגו אותם, תירקו בפניהם ודרסו אותם במכוניותיכם. עשו ככל שאתם יכולים כדי להשפיל אותם, כי רק לזאת הם ראויים".



המשאית לאחר הירי