הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, ראה בדיוק כמו כולנו את התמונות שהוצאו מתוך מצלמות האבטחה, שניות לאחר הפיגוע שאירע היום (ראשון). גם הוא ראה איך עשרות חיילים רצים לכל כיוון, רק לא לכיוון המשאית והמפגע. התחושה שעלתה מן התמונות הייתה כי החיילים נסים על נפשם, וזו עוררה חלחלה ושיח אלים ופוגעני. גם הוא, כמו כולנו, יודע כי אי אפשר להישאר אדיש לתמונות הקשות על רקע פרשת אזריה, ולקולות השונים, בעיקר של הפוליטיקאים ושל הגולשים ברשתות החברתיות. 



הדבר שמרגיז את הרמטכ"ל יותר מכל, הוא העובדה שבשטח המציאות שונה לגמרי. בפועל, החיילים פותחים באש, מחסלים מחבלים ומנטרלים זירות פיגוע ללא כל חשש. "אי אפשר לצפות מחייל צעיר שיפעל כמו לוחם חי"ר בזירת פיגוע כשהוא בכלל לא קיבל הכשרה כזו", אמר לי גורם בצה"ל, והוא צודק. אך התמונות עדיין מוסיפות שמן למדורה.



כדי לסבר את האוזן הנה כמה נתונים חשובים: בשנת 2016 חיסלו לוחמי צה"ל 84 מחבלים. מתוכם 79 מחבלים ביהודה ושומרון, ועוד חמישה מחבלים על גבול רצועת עזה. כמו כן, בשנה האחרונה נטרלו ופצעו לוחמי צה"ל 874 מחבלים - 757 מהם ביהודה ושומרון ועוד 117 בגבול רצועת עזה.



התמונות ממצלמות האבטחה אולי מלמדות על הרתעה בקרב החיילים, אולם המספרים מלמדים שחיילי צה"ל לא מורתעים. גם העדויות שנאספו מזירת הפיגוע מצד החיילים לא מראות על חשש מלפתוח באש. "ברגע שהבנתי שזה פיגוע, הכנסתי מחסנית ויריתי לעבר המחבל", העיד הצוער ת', שהיה מבין אלו שחתרו למגע.



ההתבטאות של גיבור היום איתן רונד, שחיסל את המחבל, בראיון לגלי צה"ל, לפיה הוא חושב כי החיילים לא חתרו למגע בגלל פרשת אזריה, הייתה התבטאות לא ראויה, לא נכונה, שופטת ומתירה את שמם הטוב של הלוחמים בכל צה"ל. רונד פגע פעמיים. בפעם הראשונה בגבורה במחבל, ובפעם השנייה בעצב הפתוח והרגיש של צה"ל. בצה"ל ממשיכים לסרב להכיר ב'אפקט אלאור אזריה'. השיח האלים סביב משפטו של אלאור אזריה, והאם יש או אין לו השפעה על תפקוד החיילים, מוכיח שבצה"ל לא קוראים את המפה נכון. אולי המספרים מראים שצה"ל לא מורתע, אולם המציאות מראה כי הוא מאוד פגיע. 



התמונה ממצלמות האבטחה. צילום מסך