משרד הביטחון, באמצעות מנהלת 'חומה' שבמפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית), יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים ה-MDA, השלימו הבוקר (רביעי) את השלב הראשון בפיתוח מערכת הנשק 'חץ 3', כשמסרו את המיירטים המתקדמים הראשונים למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר. מערכת ה'חץ' מהווה נדבך מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל, כאשר מיירט 'חץ 3' שפותח בהובלת הקבלן הראשי - התעשייה האווירית, תוכנן להוות את שכבת ההגנה העליונה מפני איום הטילים הבליסטיים.

מסירת מערכת חץ 3 לידי צה"ל. צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון
מסירת מערכת חץ 3 לידי צה"ל. צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון

יכולת היירוט של חץ 3 ארוכת טווח יותר, גבוהה יותר הרחק מעל האטמוספרה ומדויקת הרבה יותר. הפיכת המערכת למבצעית מאפשרת לישראל יכולת הגנה טובה יותר לאיומים ארוכי טווח. כניסתו של מיירט 'חץ 3' למערך המבצעי של חיל האוויר תהווה קפיצת מדרגה משמעותית למעטפת ההגנה האווירית של מדינת ישראל, ויחד עם מיירטי 'חץ 2' יוסיף הזדמנויות יירוט, שיקטינו את סיכויי הפגיעה במדינת ישראל.

"יודעת ליירט את מרחב האיומים בגבהים שונים"

מסירת מערכת חץ 3 לידי צה"ל

"אני בטוח שהמערכת הזו ביחד עם היכולות האחרות הקיימות ואלו שיצטרפו בעתיד הקרוב כמו 'קלע דויד', יביאו אותנו ליכולת אקטיבית יותר ומשמעותית" הוסיף  מפקד ההגנה האווירית בחיל האוויר, תת אלוף צביקה יחימוביץ'.

"אנחנו מוסרים לחיל האוויר מערכת נשק שכוללת מספר מיירטים" סיפר סמנכ"ל התעשייה האווירית וראש חטיבת טילים וחלל, בועז לוי. "למערכת גם מכ"ם, מערכת שליטה ובקרה, והיא יודעת ליירט את מרחב האיומים בגבהים שונים". ואכן במסגרת שילוב המיירט החדש שודרגו כלל מרכיבי מערכת הנשק, התומכים גם במיירטי 'חץ 2 ' וגם במיירטי 'חץ 3'. למרכז השליטה והבקרה נוספו יכולות חדשות וחשובות, כמו גם למערך הגילוי המכ"מי, ששודרג ביכולותיו להתמודד כנגד האיומים העתידיים הצפויים בזירה.

בשיפורים משמעותיים אלו היו שותפים מיטב המוחות בתעשיות הביטחוניות, השותפים לפרויקט: הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק ומיירטי 'חץ' הינו מפעל מל"מ של התעשייה האווירית , אשר פועל בשיתוף חברת אלתא –חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית, האחראית על מערכת הגילוי המכ"מי. חברת אלישרא מבית אלביט מערכות פיתחה את מערכת הניהול הירי . חברת בואינג האמריקנית, המהווה שותף אסטרטגי בפיתוח 'חץ 3', נטלה אף היא חלק בפיתוח מרכיבים במיירט החדשני.