כאלפיים בני אדם, בהם חיילים רבים, הגיעו היום (חמישי) לחלקה הצבאית בבית הקברות בראשון לציון על מנת לחלוק כבוד אחרון לויאצ׳יסלב (סלבה) גרגאי, שנהרג ביום שני השבוע במהלך תאונת נגמ"ש ברמת הגולן. בין המלווים, חיילים, חברי כנסת ואזרחים רבים שלא הכירו אותו ונענו לקריאתה הנרגשת של האם טניה להגיע ולתת כבוד אחרון לבנה.



מפקד הגדוד של סלבה, סא"ל עדי גנון, ספד לו: "סלבה הצטיין בלימודי התיכון, המשיך שנה נוספת והוענקה לו דיפלומה. הוא בחר לשרת שירות קרבי בגולני והפגין ידע רב. מדובר באדם מופנם שתמיד התנדב לכל משימה והיה מועמד להיות קצין. גדוד הבוקעים הוא משפחה אחת גדולה ואנו נלווה אתכם תמיד כבני משפחה".



ההמונים התייצבו: "זו אחדות עם ישראל"


חבריו ליחידה הטכנולוגית, שיר וראג'ק סיפרו עליו: "היית חלק בלתי נפרד מהמחלקה, היה בך ניצוץ אלוהי ותמיד החדרת בנו מוטיבציה. השארת חור שחור במחלקה. המשפחה שלך תהיה מעכשיו המשפחה שלנו".



שמואל מזרחי מרמת גן, שלא הכיר את החייל סיפר למעריב אונליין: "כששמעתי את הקריאה של האם ירדו לי דמעות, עזבתי הכל והגעתי ללא היסוס. חייבים לתת כבוד אחרון למי שבא לשרת את המדינה". אישה שלא הכירה את החייל אמרה בעצב: "אני כאן, זו אחדות עם ישראל". אישה נוספת אמרה בשקט עם תום טקס הנחת הזרים: "כולם הולכים והמשפחה הקטנה תישאר לבד". דור, צעיר נוסף שהשתתף בטקס, סיפר: "הגענו לחזק את המשפחה, זה עצוב לי מאוד".



צילום: אבשלום ששוני



"היית הלב והנשמה של בית הספר"

מנהל כפר הנוער עתיד יוהנה ז'בוטינסקי סיפר כי "סלבה היה אכפתי ורגיש וספורטאי מצטיין. משפחתנו תזכור אותו תמיד כאדם למופת". טל, המחנך של החייל, אמר: "היה לי הכבוד הגדול ללמד אותך חשמל - המקצוע שכל כך אהבת. סיימת הנדסאי למרות הקשיים שהיו בדרך ואתה הפנים של בית הספר. היית הלב והנשמה של המגמה ותמיד רצית לעשות שירות מקצועי. יכולת לשרת קרוב לבית, אבל רצית לשרת ביחידה קרבית". 

באופן נדיר, התקיים בתוך בית הקברות היהודי טקס קבורה נוצרי. רב מהרבנות הצבאית היה אחראי על ניהול הטקס ובשלב מסוים העביר את האחריות על טקס האשכבה לכומר, שניהל אותו בשפה הרוסית. בירי מטחי כבוד הסתיים טקס הלוויה.




הלוויתו של סלבה. צילום: אבשלום ששוני
הלוויתו של סלבה. צילום: אבשלום ששוני



באים לחלוק כבוד אחרון. צילום: אבשלום ששוני
באים לחלוק כבוד אחרון. צילום: אבשלום ששוני




הקריאה המרגשת של האם: "בואי להלוויה, אין לנו משפחה פה"


לקראת הלווייתו, קראו היום ברשתות החברתיות לציבור הרחב להגיע ולחלוק כבוד אחרון לבן ה-20 שאמו היא היחידה מקרוביו שנמצאת בישראל, ואביו החולה נמצא באוקראינה, מה שמונע ממנו להגיע לארץ. "היום יובא למנוחות רב"ט ויאצ׳יסלב (סלבה) גרגאי, עולה חדש מאוקראינה שנהרג לפני יומיים בתאונת נגמ״ש ברמת הגולן. לחייל אין משפחה בישראל מלבד אמו טניה, אביו הביולוגי מרותק למיטתו באוקראינה בגלל מחלה קשה ולא יוכל להשתתף בהלוויה. אמו של החייל קוראת לעם ישראל להגיע ולחלוק לבנה כבוד אחרון. כל ישראל ערבים זה לזה - בואו לתמוך באמו של החייל וללוות את סלבה בדרכו אחרונה", נכתב בפוסט ששותף משעות הבוקר ברשת הפייסבוק.



בעקבות הפוסט, הודיעו שרת הקליטה סופה לנדבר וח"כ חיים ילין (יש עתיד) כי ישתתפו בהלוויה. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לבקשת האם וקרא לציבור להגיע: "אמו של סלבה, טניה, באה בקריאה נרגשת לאזרחי ישראל לבוא להלוויה שלו. אנו שולחים נציג מהממשלה אבל אני קורא לכם להישמע לקריאת אמו ולבוא לחלוק לו כבוד אחרון. לבוא ולהיות איתה ברגע הכואב הזה, כולנו איתך". גם ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הגיעה לטקס.



חבריו ליחידה של סלבה. צילום: אבשלום ששוני
חבריו ליחידה של סלבה. צילום: אבשלום ששוני




גרגאי, טכנאי בחיל הטכנולוגיה והאחזקה מראשון לציון, נהרג בתחילת השבוע ברמת הגולן בעת שביצע עבודות תחזוקה על נגמ"ש מסוג 'נמר' בבסיס אל פוראן. תחילה הוא נפצע באורח קשה ובמשך שעות ארוכות נאבקו הרופאים על חייו. הוא פונה באופן מוסק לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם נאלצו בסופו של לקבוע את מותו.



מדובר צה"ל נמסר לאחר התאונה כי "מפקד פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי מינה ועדת חקירה בראשות מפקד חטיבת 'כרמלי', אלוף-משנה פיני יוסף, לתחקור הנסיבות". המשטרה הצבאית החוקרת פתחה גם היא בחקירת האירוע לצורך שלילת חשד לרשלנות, אך בשלב זה העניין לא עלה בקנה אחד עם העדויות בשטח.