הוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול התכנסה הבוקר (שני) לדיון מעקב בנושא ההתמודדות עם בעיית שתיית אלכוהול בצה"ל, אולם יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) פיזרה את הדיון כעבור דקות בודדות לאחר שהתברר שצה"ל לא שיגר לדיון גורמים בכירים רלוונטיים שזומנו, ואילו הנציגה שנשלחה לא הציגה את הנתונים הנדרשים.



בדיון בנושא שנערך לפני שנה הונחו נציגי צה"ל לספק את הנתונים הנוגעים לצריכת אלכוהול של חיילים ובחודשים האחרונים הבהירו נציגי הצבא כי החומר אכן נאסף ומוכן להצגה בוועדה, אך משום מה סירבו היום לחשוף את הנתונים.



בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה זנדברג: "היה לוועדה שיתוף פעולה מצוין עם צה"ל ועם מפקד מצ"ח היוצא. לפני כשנה ביקשנו מצה"ל לאסוף נתונים על שתיית אלכוהול כעבירה משמעתית בצבא אך כבר בהכנה לדיון נתקלנו בקשיים ונשמח להבהרות".



ח"כ זנדברג פיזרה את הדיון. צילום: פלאש 90



קצינת מצ"ח: "אין לנו מעקב אחר הנתונים"


אסתי זלצמן שגב, קצינת פיקוח חקירות במצ"ח מסרה בדיון כי "שתיית אלכוהול מוגדרת בצה"ל כעבירה משמעתית ולא פלילית, ולכן אין לנו מעקב אחרי הנתונים. יש לנו רק נתונים של עבירות שמתבצעות אגב שתיית אלכוהול, כגון תאונות דרכים בשכרות או עבירות אחרות שנעשו תחת השפעת משקאות משכרים".



זנדברג נעלה את הדיון ואמרה בכעס כי "מפקד מצ"ח היוצא הודיע לי שיש קידוד נפרד לעניין עבירה של שתיית אלכוהול ושהוא כבר מיושם, ולכן אני לא מבינה למה לא הגעתם עם הנתונים? אין טעם לדיון הזה ללא הנתונים הללו. אני נאלצת לפזר את הישיבה".



עוד דרשה זנדברג לקבל את הנתונים בתוך שבועיים בכתב וציינה: "אפנה לשר הביטחון ולרמטכ"ל ואמחה על הזלזול המופגן והמכוון של הצבא בכנסת, זלזול שאני לא זוכרת כמותו. הוועדה תדרוש לתאם דיון נוסף בנושא עם מפקד מצ"ח ועם נציג הפרקליטות הצבאית". מדובר צה"ל טרם נמסרה התגובה לידיעה.



מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל מכבד את פעילותה של כנסת ישראל. נציגיו המוזמנים לדיונים בכנסת נוטלים בהם חלק באופן סדור. בצה"ל רואים בחומרה מקרים בהם חיילים עושים שימוש באלכוהול במהלך פעילות צבאית, תוך פגיעה בכשירות. בהתאם, פקודות הצבא אוסרות על הכנסה של חומרים משכרים למחנות צה"ל ועל ביצוע כל תפקיד צבאי תחת השפעת כל חומר משכר. חיילים העוברים על האיסור הקבוע בפקודה, מטופלים משמעתית על ידי מפקדיהם".
והוסיף כי "מכיוון ששתיית אלכוהול במהלך פעילות צבאית, שלא בוצעה במהלכה עברה פלילית, אינה נחקרת בידי מצ"ח- אין בידי הרשויות אכיפת החוק בצה"ל נתונים בנושא. נציגת מצ"ח בוועדה היא ס' מפקד מצ"ח אשר בקיאה בנושא ובנתונים, ונבחרה לייצג את צה"ל בדיון. נדגיש, כי נציג הפרקליטות הצבאית לא זומן לדיון המוזכר בכתבה".