גורם צבאי בכיר סיפר היום (חמישי) כי הכוחות ביהודה ושומרון העלו בחודשים האחרונים משמעותית את מיקוד המאמצים שלהם בסיכול פיגועי ירי. בצה"ל רואים לאחרונה ירידה משמעותית בכמות פיגועי הדריסה, הדקירה ובהפרות הסדר. מכיוון שבחודשים האחרונים ארעו ארבעה פיגועי ירי בגזה, בצה"ל מתמקדים באיום הייחוס הזה. ״פיגועי הירי הם ללא ספק האתגר המרכזי שלנו ביהודה ושומרון״, הסביר הגורם הבכיר. ״אנחנו נוקטים פעולות רבות כדי לסכל את זה ואנחנו מרכזים מאמצים רבים בייצור הנשקים המאולתרים״.

מאז החלו המבצעים הממוקדים לסיכול ייצור, עלו המחירים של נשק בשטחים באופן ניכר. לצורך המחשה ניתן לראות שהנשקים שרכשו שני המפגעים שביצעו את
תיעוד לכידת רוצחי הרב מיכי מרק ז"ל
הפיגוע בשרונה נרכשו במחיר של 4,000 שקל סך הכול כולל תחמושת ומחסניות. היום העלות לצמד נשים דומה מגיעה ל-14,000 שקלים. המחבלים ממקדים את הרכש בנשקים מאולתרים מאחר ונשק גנוב כגון קלצ׳ניקוב או M-16 מגיעים למחירים של 50-60 אלף שקל לרובה אחד. 
סיכום טרור שנת 2016: עלייה במניעים הסלפיים

בצה״ל נזהרים מלומר שגל הטרור הקשה חלף, אולם הנתונים מראים שהגזרה חזרה למציאות שלפני גל הטרור. בחלק מהפרמטרים מדברים על ירידה בנתונים המוחלטים אף מעבר לתקופה שקדמה לגל הטרור, כמו למשל בנושא הפרות הסדר. על פי נתונים שהציג הגורם הבכיר עולה כי בשנת 2016, במהלך גל הטרור, אירעו 2682 אירועי טרור. ״בין הנתונים ניתן לראות 143 פיגועי דקירה, 89 פיגועי ירי, 39 פיגועי דריסה, 9 פיגועים של מטענים והשאר זריקות אבנים ובקבוקי תבערה״, מסביר הגורם הבכיר בצה״ל. ״58 פיגועים הופנו כלפי אזרחים ו-181 פיגועים הופנו כלפי חיילים״, הוא הוסיף. ״בחודש האחרון אנחנו רואים עלייה משמעותית בפיגועי אבנים, בין היתר כי התלמידים נמצאים בחופש. לצד זה צריך לציין כי בפעילות שלנו מול השב״כ סכלנו מאות פיגועים בזכות המודיעין שנאסף״. 

צה"ל הורס מפעל נשק מאולתר באיו"ש. צילום: דובר צה"ל
בנוסף, מספר הגורם הבכיר כי בשנה החולפת חלה עליה בפיגועים שבאים על רקע סלפיסטי. ״יש לא מעט פיגועים סביב הרעיון הסלפי גיאהדי שאנחנו סכלנו וחלק לצערי לא הצלחנו לסכל״, אמר הגורם הבכיר. ״רוב המפגעים יצאו מגזרת חברון. אנחנו כן רואים את ההזדהות עם הרעיון, אבל אנחנו לא רואים את התשתית. כלומר אין מימון ואין הכוונה. אנחנו כן עוסקים בזה יותר מבעבר״, הסביר.
בגזרת איו״ש נמשכות החקרות בכל הקשור לגל ההצתות שאירע בארץ והקשר להיבט לאומני. הגורם הבכיר מספר כי חלק מהאירועים, 30 מתוך 150 מעלים חשד וודאי להצתות על רקע לאומני. לצד זה עד היום הוגש כתב אישום אחד ויתכן כי בעתיד יוגשו כתבי אישום נוספים.הגורם נזהר מלהתבטא בנושא השפעות הממשל האמריקאי החדש של דונאלד טראמפ על האווירה באיו"ש. הוא סיפר כי כל שיח פלסטיני סביב ירושלים מעלה את הדריכות בגזרה ויכול לשנות את המציאות. ״השיח של הפלסטינים על ירושלים מסית״, אומר הגורם הבכיר. ״אבל זו אווירה שאנחנו נתקלים בה כבר כמה חודשים ולכן לא באמת צריך תירוצים כדי להסית בשטח״, סיכם.