ועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה צפויה לאשר היום (ראשון) את פרסום דוח מבקר המדינה בעניין התנהלות הקבינט בתקופת מבצע צוק איתן ברצועת עזה בקיץ 2014. זאת, לאחר שהתקבלו דרישות לתיקונים מגורמי הביטחון.



הוועדה התכנסה בשבוע שעבר כדי להחליט על הסרת החיסיון ופרסום הדוח, אולם נציגים של השב"כ וגורמי ביטחון ביקשו להכניס בו כמה שינויים טרם פרסומו. חברי הוועדה החליטו פה אחד לאפשר לגורמי הביטחון לפנות למבקר המדינה ולגבש נוסח לפרסום. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הבהירה כי ההחלטה העקרונית של כל חברי הוועדה היא לפרסם את הדוח לציבור וכי הם הגיעו אליה ללא כל שיקולים פוליטיים. בכל מקרה, ההחלטה על מועד הפרסום נתונה בידי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.



ההחלטה על מועד הפרסום נתונה בידיו. יוסף שפירא, צילום: פלאש 90
ההחלטה על מועד הפרסום נתונה בידיו. יוסף שפירא, צילום: פלאש 90



אתמול נשאל יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, באירוע שבתרבות על תפקוד הקבינט שבו היה חבר, לאור פרסומו הצפוי של הדוח ובעקבות הדלפות תמלילים של ישיבות הקבינט, ואמר: "בדרך שבא התנהל הקבינט במהלך צוק איתן לא יכול להתנהל קבינט. זאת הייתה מסיבת עיתונאים בשידור חי. זה היה קבינט שלא מנהל דיונים אמיתיים, אלא כל אחד מתעסק באופן שבו הוא ייראה הכי טוב בתקשורת וירוויח מזה רווח פוליטי בזמן מלחמה. לדעתי, זה לא יכול להמשך ברמה הלאומית וצריך לתקן את זה”.



יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עופר שלח, הוסיף: "ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך למנוע בקבינט דיונים חיוניים, כפי שעשה לדוגמה בעניין הצוללות, שאותן הביא לאישור בקבינט רק לאחר שהעסקה כבר הוצגה לקנצלרית גרמניה. רוב חברי הקבינט, ובהם ראש הממשלה עצמו, לא ביקרו בתרגיל המטכ"לי האחרון, ונתניהו ממשיך לא ליזום בקבינט דיונים חיוניים לקביעת המדיניות של ישראל. כל ההמלצות האלה מופיעות בחוק הקבינט שיזמתי ונתניהו הפיל, למרות תמיכת שרים בקואליציה והמלצות ועדת עמידרור, שלא יושמו, ועכשיו יופיעו גם בדוח המבקר".