לא מעט נכתב על העימות הבא שמצפה למדינת ישראל מעבר לפינה, כשהאיום הגדול ביותר הוא ארגון חיזבאללה. אולם בצה"ל מעריכים כי העימות הבא שיפתח מצפון יגרור את ישראל למלחמה אלימה מאוד וכנראה גם כלל אזורית, שתכלול אתגר מבצעי מכיוון חמאס בדרום ומתאי טרור ביהודה ושומרון, סיני וגבול ישראל סוריה.



חזית נוספת שמאיימת על ישראל היא חזית הסייבר. ההערכות הן שבעימות הבא, מעבר לתרחיש האימה של עד 1500 טילים על שטח ישראל, האויב ינסה לפגוע בישראל באמצעות מתקפה על המערכות האלקטרוניות שלה. בפיקוד העורף זיהו את האיום ועד לפני כמה חודשים המליצו לאזרחי ישראל להצטייד במקלטי רדיו על סוללות. ההמלצה באה מתוך הבנה כי מערכות סלולר ושידורי טלוויזיה באמצעות הלווין והכבלים עלולים להיות מותקפים כך שלאזרח בסופו של דבר לא יהיה מאיפה לקבל מידע חיוני ומציל חיים מפיקוד העורף. בנוסף, המערכות הללו תלויות בחשמל ובמתקפה עוצמתית זרם החשמל עלול להיות מכשול מפריד בין פיקוד העורף לאזרחים.



"יצאנו לפיתוח של מערכת התראה ביתית, שתקבל שדרים באמצעות תדר הרדיו AM", אמר גורם בכיר בפיקוד העורף ל"מעריב אונליין". "אנחנו מבינים שנאותגר בזירת הסייבר בכל הקשור להתראות והעברת מסרים לאזרחים בזמן מלחמה ואנחנו נערכים לכך בהתאם. בין היתר, המערכת שתותקן בכל בית תספק גם התראה לפי פוליגון (האזור בו צפוי ליפול הטיל) שהבית נמצא בו וגם תוכל לספק שורת הודעות, כמו הודעות כתובות וכריזה אנושית. "המערכת תותקן בתוך הממ"ד, תהיה מחוברת לחשמל ותגובה בסוללות", מסביר הגורם.



המערכת נמצאת בשלב פיתוח וייקח זמן עד שתהפוך למבצעית. עדיין לא ברור איך היא תותקן בכל בית בישראל, אולם מה שברור הוא שכל קבלן שירצה לבנות בית חדש יצטרך להתקין את המערכת בתוך הממ"ד לאחר שהמערכת תהפוך לתקן מחייב.



גם בנושא ההתראות בצה"ל ממשיכים להשתדרג ונכון להיום כמעט כל רחוב בישראל מכוסה באמצעות פוליגון. "אנחנו כבר שם", אומר הגורם, "נספק התראה לרחוב ספציפי ונלמד את האזרח להקשיב לאזעקות. כלומר אם הוא שומע אזעקה חזקה הוא צריך לדעת שהיא מיועדת אליו אם הוא ישמע את האזעקה חלשה הוא לא יצטרך להתמגן כי מדובר באיום על השכונה הסמוכה לו".



עוד אמר הגורם, כי "בנוסף אנחנו משנים את זמן ההתראה לזמן האיום. כלומר אם בנקודה בה אתה נמצא זמן נפילה של טיל הוא חצי דקה, אז תקבל התראה של חצי דקה, ואם 45 שניות - זה יהיה זמן ההתראה. ברגע שאתה שומע את האזעקה פועלת אתה יודע בדיוק כמה זמן יש לך כדי להתמגן".



לדבריו, "מהרגע שהאזעקה פוסקת, הטיל אמור ליפול, כך שגם אם האזרח לא הספיק למצוא מרחב בטוח באותו הרגע, אנחנו נלמד אותו למצוא מחסה, בין אם זה לשכב על הרצפה או להיכנס לחדר מדרגות",