הבוקר (חמישי) נערך דיון בוועדת המשנה לכח אדם בצה"ל במסגרת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), בנושא ירידה במוטיבציה לשירות קרבי בקבוצות האיכות הגבוהות במדינת ישראל. בדיון השתתפה בין היתר רע"ן מחקר במחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל, סא"ל יעל טופל שהציגה נתון לפיו 59% מהלוחמים סבורים שמפקדיהם לא יגבו אותם אם יעשו טעות בעת מילוי תפקידם. על פי עורכי המחקר, אפשרי שהנתון קשור לפרשת אלאור אזריה.



כמו כן תיאר נציג נציב קבילות חיילים (נקח"ל), סא"ל ברק ברודי, עליה בקבילות החמורות וירידה באמון חיילי צה"ל כלפי מפקדיהם. נציגת משרד הביטחון, גב' דליה ינקו ציינה כי המשרד מממן פעילויות הסברה בבתי הספר התיכוניים המועברות על ידי קצינים בכירים במילואים. לדבריה יש בתי ספר המסרבים לאפשר להם להיכנס.



יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אמיר אוחנה ציין כי: "העובדה שמרבית הלוחמים סבורים כי לא יקבלו גיבוי לו יעשו טעות במילוי תפקידם מדאיגה מאוד, ומהווה התרחקות מרוח צה"ל של יוזמה, התקפיות וחתירה למגע – אל עבר מחוזות מדאיגים של פחד, מחדל ובריחה. לא מפתיע שאפילו החוקרים מקשרים את הנתונים הללו לפרשת אלאור אזריה. דרשתי מהצבא להציג בפני את דרך הפעולה בה הוא מתכוון לנקוט כדי לשפר את המצב ולטייב את יחסי האמון והגיבוי בין הפקודים למפקדים".



עוד הוסיף ח"כ אוחנה: "נעלה את הנושא בפני הרמטכ"ל בישיבה הקרובה של ועדת החוץ והביטחון ונמשיך לעקוב עד שנראה שיפור במגמה ובתחושות של חיילי צה"ל. בנוסף, נמשיך לפעול מול בתי הספר שמסרבים לאפשר כניסת קצינים בכירים במילואים במטרה להכיר את צה"ל לתלמידים ולשפר את המוטיבציה לשירות משמעותי".



בסוף הדיון החליטה הוועדה לבקש מצה"ל להציג בתוך חודשיים את דרך הפעולה הנבחרת במטרה להבטיח את שינוי המגמה המסתמנת מהנתונים שהוצגו, ובפרט בעיית תחושת חוסר הגיבוי של הלוחמים. לאחר מכן הוועדה תבחן את המשך פעילותה. נבקש להמשיך לבדוק נושא זה גם במסגרת הסקרים הבאים לצורך השוואת נתונים. בנוסף, משרד הביטחון מתבקש להעביר לוועדה את רשימת בתי הספר המונעים מצה"ל את האפשרות להיכנס בשעריהם לצורך קיום פעילויות הסברה וכן סקר מדעי ההתנהגות יוצג בישיבת מליאת ועדת חוץ וביטחון הקרובה בהשתתפות הרמטכ"ל.