כלי התקשורת בעולם הערבי דיווחו בסוף השבוע בהרחבה על ניסיון הפיגוע שאירע ביום שישי בבוקר במוזיאון הלובר בפריז, שבו נדקר חייל צרפתי ונפצע באורח קל. על פי החשד, החשוד במעשה, עבדאללה רדא חמאחמי, צעיר מצרי בן 29, היה מזוהה עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). לפי הדיווחים, חמאחמי, שהיה חמוש בשתי מצ'טות, ניסה להיכנס לחנות המוזיאון המפורסם, צועק "אללה אכבר" ותוקף את אחד החיילים הצרפתים. בתגובה נורה ונפצע באורח קשה.



העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" ("המצרי היום") פרסם בסוף השבוע תמונות סלפי ששלח חמאחמי לאביו, דקות ספורות לפני ניסיון הפיגוע. בצרפת טוענים כי החייל הצרפתי ירה לאחר שאדם שנשא מזוודה ותיק גב ניסה להיכנס לחנות המוזיאון בחניון התת-קרקעי. אנשי האבטחה סירבו להכניסו, ואז הוא תקף את אחד החיילים. "זה נראה כמו אירוע טרור", אמר ראש ממשלת צרפת ברנאר קזנב וביקש מהצרפתים לא להפיץ "פייק ניוז". נשיא צרפת פרנסואה הולנד הוסיף כי "החיילים מנעו פיגוע טרור".



***
אולם הגרסה הצרפתית עוררה ספקות רבים בעולם הערבי, ובעיקר בקרב מכריו ובני משפחתו של חמאחמי, ממחוז דקהליה במצרים. רשת "אל-ערביה" ניתחה את המידע, הצליבה אותו והדגישה כי המידע שמסר אביו של החשוד על בנו מותיר סימני שאלה רבים על אודות המסקנות של כוחות הביטחון בפריז, שעליהן התבסס התובע הכללי פרנסואה מולאן. הערוץ הסעודי השווה בין דברי התובע לבין דברי האב רידא רפאעי חמאחמי, קצין בדימוס במשטרת מצרים, שלא רק שדחה את הטענות של צרפת שלפיהן בנו מחבל, אלא גם הדגיש כי אין לבנו קשר לאף גורם פוליטי. בראיון שהעניק האב ל"אל-מסרי אל-יום" הוא סיפר: "הבן שלי לא טרוריסט. אין לו שום שיוך פוליטי". האב סיפר כי בנו מתגורר זה שנתיים בא-שארקה, אחת ממדינות איחוד האמירויות. "הוא יצא למשימת עבודה ב-26 בדצמבר שעבר, והיה אמור לחזור לאיחוד האמירויות בשבת", סיפר האב. "ביום שישי, לפני שהתכונן לטיסה, הגיע למגדל אייפל ומוזיאון הלובר כדי להצטלם, ואף שלח לנו תמונות דקות לפני התקרית".



"החיילים מנעו פיגוע טרור". פרנסואה הולנד. צילום: רויטרס



ברשת הערבית טענו כי הייתה אפשרות לבדוק אם חמאחמי רכש את כרטיס הטיסה לשדה התעופה בדובאי בשבת ולא ביום ראשון, כפי שטען התובע הכללי הצרפתי במסיבת העיתונאים. "אפילו אם היה אמור לחזור בשבת או בראשון, מדוע מישהו שרוצה לבצע פיגוע טרור ירכוש כרטיס טיסה?” תהו שם. “האם מישהו שמתכנן לבצע פיגוע באחד המקומות השמורים בעולם - יגיע אליו עם מצ'טה? זה כמו שמנסים להפיל מטוס אמריקאי עם טיל נגד מטוסים מתקופת מלחמת העולם השנייה". כמו כן, לטענת הרשת, נמצאו במלונו של חמאחמי כאלף יורו וחפצים יקרי ערך, בהם כרטיסי אשראי ותעודות מזהות. “האם מי שיוצא למתקפת טרור ישאיר את הדברים הללו מאחוריו?” תהו שם.



האב התעקש בראיון כי בנו לא נשא בכליו נשק. "הוא עבר בידוק ביטחוני אלקטרוני", אמר. "המשטרה ירתה בו ללא סיבה. לא יודעים מה התרחש במקום, ולכן אנו דורשים שהרשויות בקהיר יבדקו לעומק מה שהתרחש באותה תקרית בפריז. בני חי חיים טובים, היה נשוי ועבד בחברת עורכי דין שמתמחה במסחר באמירויות. איך אפשר להאשים אותו בטרור?"



***
הרשת הערבית ציינה במיוחד את הפרדוקס הטמון בטענה שהחשוד הצליח לעבור את השער האלקטרוני של מוזיאון הלובר ובאמתחתו שתי מצ'טות. בכל מקרה, נראה כי האב טעה בתאריך הגעתו של הבן לצרפת. על פי הדרכון שלו הוא הגיע ב-26 בינואר ולא בדצמבר.



רשת "אל-ערביה" אף יצאה נגד הציוץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שכתב מיד לאחר ניסיון הפיגוע כי "מחבל אסלאמי רדיקלי תקף במוזיאון הלובר" . לפי חקירת "הטיימס" הבריטי, הנשיא צייץ עוד לפני ששלטונות צרפת הודיעו כי מדובר במתקפת טרור, וטרם ידעו בכלל מה זהותו של החשוד במעשה.



"הגיע למוזיאון הלובר כדי להצטלם". צילום הסלפי ששלח רדא חמאמי דקות לפני האירוע



בינתיים חל שיפור במצבו הרפואי של חמאחמי, והוא אמור להיחקר בידי כוחות הביטחון הצרפתיים בימים הקרובים. אז אולי יתברר אם גרסת האב והניתוח של התקשורת הערבית למה שהתרחש בלובר הם הנכונים, או שמא דווקא הגרסה הצרפתית לאירוע נכונה. בכל אופן, שלטונות מצרים כבר הודיעו כי יגישו כל סיוע לכוחות הביטחון הצרפתיים בחקר התקרית.