משפחתו של החייל היורה, אלאור אזריה, התייצבה היום (שלישי) לצידו, כפי שנהגה לעשות לאורך כל הדיונים בעניינו. עוד לפני כן שידרה המשפחה נינוחות ותחושה שצריך להרגיע את האווירה, כשהאב, צ'רלי, ביקש שלא תהיה אלימות או מהומות בעקבות גזר הדין. בזמן שאביו דיבר, התיישבה אמו של אזריה, אושרה, לצד בנה, כשעל ציפורניה נמצא הכיתוב "גיבור של אמא". אזריה עצמו נראה מחויך לאורך כל הדרך, וכעת עומדות בפניו מספר אפשרויות, כשההחלטה הראשונה היא האם לערער או לא.



שירת התקווה לאחר הקראת גזר הדין במשפטו של אלאור אזריה. צילום: דור מימון, גל"צ

מי שעוד נהיה חלק משמעותי מצוות ההגנה, הוא עורך הדין יורם שפטל, אשר צפוי, אם וכאשר יוגש ערעור, להיות חלק מרכזי מההגנה. שפטל קרא במהלך גזר הדין מספר קריאות ביניים לעבר השופטים ולעבר התובע, אותו כינה "חלאת אדם". מיד לאחר שהשופטים סיימו וקבעו כי אזריה ירצה כשנה וחצי, וכי יחל את מעצרו ב-5 במרץ, התכנסו החייל, משפחתו ועורכי דינו בחדר, על מנת לשקול את המשך הדרך. אזריה, מצידו, צפוי להישלח למעצר פתוח בבסיס נחשונים, שם שהה עד עתה. 



התובע, שגוייס כאמור למילואים, עו"ד נדב ויסמן, אמר בסיום המשפט: "ברור לנו, שזה לא יום קל עבור הנאשם ובני משפחתו, אבל את הדין צריך לעשות, והדין נעשה, ההליך הזה הוא הליך חשוב שחובה היה לבצעו לאור נסיבות המקרה. אנחנו מסיימים את הערכאה הראשונה בתחושה שהמסר הראוי עבר ונעשה, בצורה שבה היתה צריכה להיעשות".


יורם שפטל. צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ
יורם שפטל. צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ



עו"ד יורם שפטל התראיין לאחר המשפט ותקף במילים קשות את התביעה: "לכל אורך המשפט, על סמך התנהגות התביעה, אנחנו טענו שהם צמאים לדמו של אלאור. גם בית הדין אימץ קו זה והטיל חצי מהעונש המינימלי שהתביעה ביקשה. סירוב התובע לדחיית העונש הוא טיעון מרושע מצידו. הכרעת הדין עומדת על שני כרעי תרנגולת מרכזיים.

הראשון, שבית הדין קיבל את עדות החייל שטען שאלאור צעק שמחבל צריך למות, מצלמות של 13 סרטונים מראים הפוך. אלאור כלל לא אמר, גם עדות של חייל נוסף מופרכת לנוכח מצלמות שצילמו 13 סרטונים. בשום סרטון לא נראה אלאור מדבר ועל זה מבוססת הכרעת הדין. אילצו את רב"ט מ להוציא דברי שקר. בית הדין לא ראה והתעלם מהראיות. התעלם בכוונת מכוון.
 
 
שפטל המשיך ואמר: אני מתייחס לטענת אלאור שהמ"פ סטר לו. בית הדין דחה את הטענה בנימוק שלא רואים בסרטונים, אבל לא רואים גם את אלאור צועק. התביעה הצבאית רצתה את דמו של אלאור".
 
עורך הדין כץ נשאל: "אמרת בדיון שהעונש קל - מדוע אתם מערערים?"
כץ: "העונש קל ביחס להכרעת הדין. אנחנו מערערים כי ההרשעה בעבירת הריגה חמורה יותר מכל עונש ואינה תואמת את העובדות. הערעור הוא על הכרעת בית הדין שגם התעלם ממה שקרה עם המ"פ".