במערכת הביטחון בכלל ובצה"ל בפרט מזהים כבר היום את האיום העתידי שטמון בעולם הרחפנים. לא מעט צבאות בעולם כבר משתמשים ברחפנים מתאבדים, כאלו שנושאים מטען על גופם, מזהים מטרות ספציפיות ומתפוצצים עליהן. כמו כן, לא רחוק היום שבו מפעיל רחפן מרחוק יוכל גם לשגר רימונים קטנים או טילים מדויקים שיגרמו נזק רב. העובדה שרחפן נמכר היום כמעט ללא פיקוח בכל חנות צעצועים, או שניתן להזמינו מחו"ל באמצעות האינטרנט, מדאיגה את מערכת הביטחון.



על מנת לנטרל את האיום, ייצרה חברת תעש מערכות, שמתמחה בהגנה על מתחמים אסטרטגיים באמצעות יירוט של מטרות אוויריות, את המערכת "שמיים אדומים", בין היחידות מסוגן בעולם, המיועדת להגנה אווירית טקטית והותאמה לאחרונה למתן מענה מבצעי נגד רחפנים. עשרות נציגים מכ־14 מדינות זכו השבוע לראות את המערכת בפעולה. "הדגמת מערכת 'שמיים אדומים' כללה כמה תרחישים של תקיפת רחפנים וביצעה את תהליכי הגילוי, הזיהוי, המעקב האוטומטי והנטרול בהצלחה רבה", סיפר גורם בכיר בתעש מערכות. "המערכת מיועדת לנטרל איום אווירי קצר טווח, העושה שימוש בטילי כתף, ומיועדת ליירוט מטרות אוויריות בצורה ממוכנת, באמצעות יכולות אוטונומיות של סריקה, מעקב ושיגור. זו מערכת קלת משקל, ניידת ונותנת מענה הגנתי אפקטיבי נגד מגוון איומים אוויריים בטיסה נמוכה".



לאחרונה הורחבו יכולותיה של המערכת החדשה בהתמודדות אפקטיבית עם איום הרחפנים הגובר ובהגנה על אתרים אסטרטגיים, על הגבולות ועל מתקנים באזורים אורבניים.



מערכת "שמיים אדומים" משולבת עם מכ"מ מתקדם לגילוי רחפנים בטווחים של קילומטרים בודדים ומצוידת במצלמה תרמית מתקדמת, אשר מזהה את האיום וננעלת על המטרה. לאחר מכן המערכת עוקבת אחר המטרה ומאפשרת למפעיל לשבש או לנטרל את המטרה בטווחים אפקטיביים מהאתר המוגן. השיבוש חוסם את התקשורת בין המפעיל לבין הרחפן בכמה ערוצי שידור. נוסף על כך, המערכת משבשת את יכולותיו של הנווט של הרחפן ואת המשך משימתו. המערכת יכולה להשתלב במערך הגנה על מתקנים רגישים, בשטח אורבני או אחר וגם אפשר להתקין אותה על גבי רכב ולהגן על כוחות מתמרנים נגד מטוסים ורחפנים. בחודשים האחרונים עברה "שמיים אדומים" סדרת ניסויים והדגמות בתנאי מזג אוויר קשים ביום ובלילה בהצלחה רבה.





השבוע לפני - חיל האוויר הפיל מטוס לובי, שחדר בטעות אל המרחב האווירי




השבוע, לפני 44 שנה, יירט חיל האוויר הישראלי מטוס נוסעים לובי, שהיה בדרכו לקהיר וחדר בטעות אל המרחב האווירי של מדינת ישראל. ב־21 בפברואר 1973, בשעה 10:30 בבוקר, המריאה טיסה 114 של ליביאן איירליינס מטריפולי שבלוב לקהיר. כשהמטוס טס מעל צפון מצרים הוא נקלע לסופת חול, ובגללה נאלץ הצוות לעבור לטיסה מבוקרת מכשירים. ב־13:52 התקבל אישור מקהיר להתחיל בנחיתה. אלא שלמעשה המטוס נסחף באותה עת מזרחה ברוחות חזקות וטס מעל תעלת סואץ.



שרידי המטוס הלובי שהופל. צילום: משה מילנר, לע"מ
שרידי המטוס הלובי שהופל. צילום: משה מילנר, לע"מ



באותה תקופה צה"ל נמצא בכוננות גבוהה בעקבות התרעות על כוונתם של מחבלים מארגון ספטמבר השחור לרסק מטוס עמוס חומר נפץ מעל תל אביב. ב־13:54 חדר המטוס למדבר סיני. מיד הוזנקו לעברו שני מטוסי 4־F פנטום. הטייסים הישראלים לא הבחינו בנוסעים במטוס, משום שכל תריסיו היו מוגפים. הם יצרו קשר עין עם צוות המטוס והמשיכו בשידורי רדיו ובאיתות שעל המטוס לעקוב אחריהם, אך צוות המטוס לא הגיב.



ב־14:01 ירו מטוסי הפנטום פגזים מול חרטומו של המטוס. המטוס שינה את מסלולו, החל להנמיך, ובהגיעו לרום של 5,000 רגל, כן הנחיתה שלו הורד. לפתע הוא פנה אחורה לכיוון מערב ועלה לגובה. הטייסים הישראלים סברו כי הוא מסתובב לניסיון נחיתה שני, אך אז המטוס פנה למערב ונדמה שניסה לברוח. יריות אזהרה נוספות נורו, אך בעקבות החשש בחיל האוויר כי המטוס נשלט בידי גורמים עוינים, החליטו שאין לתת לו לברוח.



המטוסים קיבלו הוראה לאלץ את המטוס לנחות וירו בקצות כנפיו. צוות המטוס ניסה לנחות נחיתת אונס, אך המטוס פגע בדיונת חול, ו־108 מתוך 113 נוסעיו ואנשי צוותו נספו בהתרסקות.





ביטחון בדיור



משרד הביטחון מעמיד למכירה 14 דירות של מערכת הביטחון במצפה רמון במסגרת מכרז פומבי, שאליו יכול לגשת כל אזרח. מדובר בדירות שלושה וארבעה חדרים, ששטחיהן 60־115 מ"ר, והן מוצעות למכירה באתר האינטרנט של משרד הביטחון.




חוזר לעניינים


בחיל האוויר החזירו השבוע לאוויר את מטוס ה־15־F שנחת נחיתת אונס לפני שש שנים וניזוק באורח קשה לאחר שלהקת שקנאים פגעה בו. במשך ארבע שנים עמלו אנשי החיל על החזרתו לטיסה, והשבוע המטוס המריא לראשונה בטייסת "חוד החנית", שאליה הוא שייך. בגיחת האימונים הראשונה שלו ישב בקוקפיט אותו טייס שהנחית אותו כשהמנוע בער.