פרשן "מעריב" קלמן ליבסקינד חשף אמש פרטים חדשים על המהומות ביישוב הבדואי אום אל-חיראן שבנגב, בו נדרס למוות השוטר ארז עמדי-לוי ונורה למוות יעקוב אבו אל-קיעאן. על פי הפרטים, מתחקיר מח"ש של התקרית עולה כשל תפקודי חמור של המשטרה, ועולה ספק רב אם אכן מדובר בפיגוע, כפי שהכריזה המשטרה מיד לאחר האירוע, כולל ובעיקר השר לביטחון פנים גלעד ארדן

"הדברים של ארדן אתמול, בהם נמנע מלכנות את האירוע "פיגוע טרור", מגיעים אחרי חקירת מח"ש שטרם פורסמה אבל עולה ממנה תפקוד מאד מאד בעייתי של הכוחות של המשטרה בשטח כולל ירי דו צדדי של גורמים משתי יחידות. לגרסת הפיגוע אין תימוכין". אמר ליבסקינד והוסיף כי על אף שהתקיימו דיונים בין המדינה לתושבים, הן נעצרו ועלו על שרטון.  

היישוב הבדואי אום אל חיראן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
היישוב הבדואי אום אל חיראן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"הרבה מהטענות של הבדואים נכונות", אמר ליבסקינד על המגעים שמתרחשים בתוך 40 ימי האבל של משפחת אל-קיעאן. "בשבועות האחרונים מתנהל מו"מ מאד מאד רציני וענייני בין המדינה לבין תושבי אום אל חיראן שלא הבשיל לסיכומים אבל הטענות של תושבי אום אל חיראן היו מאד מאד ענייניות לגבי השאלות לאן יעברו ומדוע הם צריכים לעבור פעמיים עד שיגיעו למגורי הקבע".

ח"כ אחמד טיב אמר הבוקר בגלי צה"ל בעקבות הפרטים החדשים כי השר ארדן חייב להתפטר: "מיד עם ההתרחשות הנוראה ומותם הטראגי של שני בני אדם, היה ברור לנו שמדובר במתקפה שקרית, השר לביטחון פנים המשיך להטעות את הציבור. מי שדיווח על מחבל של דאעש חייב להסיק מסקנות. באוסטרליה או ביפן אם פקיד בכיר מטעה את הציבור ומכתים את דמותו - אז לא צריך לעשות חרקירי אבל צריך להתפטר".

טיבי הוסיף כי "גם ראש הממשלה אמר שמדובר במחבל ופיגוע, המפכ"ל, השר לביטחון פנים והתקשורת הישראלית - כולם צריכים להסיק מסקנות וצריך לעצור ולעשות חושבים איך נוהגים בציבור הערבי. הבדואים בדרום הם הציבור הכי מקופח בישראל". 

לדברי טיבי, "גם במה שקראו טרור ההצתות הטעו את הציבור. הייתה אלימות באום אל חיראן? בד"כ כשהורסים בתים אז מנסים להגן על הבית. אגב, היו שלושה קורבנות באותו אירוע, כי אבא של  אל-קיעאן מת מצער על הבן שלו".