פחות מ-24 שעות לאחר החלטת בית הדין הצבאי ביפו, שהטיל על אלאור אזריה 18 וחצי חודשי מאסר בפועל, עורכי דינו מבקשים להבהיר כי יערערו על ההחלטה וכי אופציות אחרות אינן באות כרגע בחשבון. זאת, בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת השונים הבוקר (רביעי) לפיהם אם תהיה הצעה שתיטיב עם החייל היא תישקל. 
עורכי הדין של אלאור אזריה אייל בסרגליק, אילן כץ, כרמית שחיבר ויורם שפטל הבהירו בשיחה עם מעריב אונליין: "פנינו לערעור ואין אופציה אחרת".

כאמור, זאת בניגוד לדברים שאמר עו"ד כץ מוקדם יותר בשיחה בגל"צ, לפיהם ייתכן וההגנה תוותר על הגשת ערעור במידה והדבר יאפשר את המתקת עונשו של החייל שהורשע בהריגת מחבל.
"מה שעומד לנגד עיני ולנגד עיניו של עורך הדין בסרגליק הוא שייצגנו את אלאור למרות הביקורת החריפה שנמתחה עלינו לאורך כל הדיון", הסביר כץ, "שאם בצד השני של הטלפון תהיה הצעה שתיטיב עם אלאור, כל האופציות פתוחות". עוד הוסיף עורך הדין בגל"צ: "נקבל החלטה מושכלת שמורכבת מרצון המשפחה ומסיכויי הערעור. אנו לא שפוטים של אף אחד ופועלים רק בשביל האינטרס של אלאור". אך כאמור, הבוקר, עורכי הדין מציגים דרך אחרת.

גזר הדין של אלאור אזריה, אתמול. צילום: ג'ים הולנדר/פול,פלאש 90



כאמור, אמש הכריע בית הדין הצבאי כי ב-5 במרץ, בעוד פחות משבועיים, ייכנס אזריה אל מאחורי סורג ובריח לתקופה של שנה וחצי. למרות הפערים בין השופטים, נקבע ברוב מוחלט - אלאור יישלח למאסר של 18 חודשים בפועל, כשעל ראשו שני מאסרים מותנים על שתי העבירות שבהן הורשע - הריגה והתנהגות שאינה הולמת חייל. דרגתו, החל מאתמול, היא טוראי ולא סמל.

“מעשיו של הנאשם פגעו במספר ערכים חברתיים אשר שומה עלינו להגן עליהם, על מנת לחזק את חוסנה המוסרי והערכי של החברה בכללותה ושל צה”ל, כצבאה של החברה, בפרט”, כתבו השופטים בגזר הדין. “הערך המוגן העיקרי, אשר נפגע כתוצאה ממעשיו של הנאשם, הנו עקרון קדושת החיים”. אחר כך הם הוסיפו כי “השופט שבמיעוט סבור עוד כי על צה”ל, ככל מסגרת מתוקנת, לחרות על דגלו את הצורך בשמירתו הקפדנית של ערך קדושת החיים, הרם מכל הערכים, וזאת לאור התוצאות הקשות הנלוות להפרתו ולפגיעה בו”.

התחשבות בתקופת המעצר

השופטים הסבירו כי החליטו להקל בעונשו של אזריה, בין היתר, בזכות עדויות האופי שהושמעו בפניהם. “מפקדיו וחבריו של הנאשם, בעבר ובהווה, הרעיפו עליו שבחים וגמרו עליו את ההלל”, נכתב בגזר הדין. “לפיכך, ראינו להתייחס תחילה, במניין השיקולים, להתנהגותו החיובית של הנאשם ולתרומתו לחברה. הנאשם עשה מאמצים עילאיים על מנת להתנדב ולשרת ביחידה קרבית, כחייל וכמפקד, ולסכן את חייו למען ביטחונה של מדינת ישראל. עסקינן בחובש פלוגתי מקצועי, איכותי, אחראי ומסור לתפקידו, אשר לא בכדי זכה לתעודת הוקרה על הצטיינותו. כך גם נמצאנו למדים כי הנאשם עשה כל אשר לאל ידו על מנת לסייע לחבריו ליחידה, אף מעבר לשעות הפעילות הרגילות, תוך שהתנהגותו גילמה חמלה, נדיבות ואנושיות רבה כלפי אחרים, שגורלם שפר עליהם פחות”.

השופטים אומנם בחרו שלא לקזז את תקופת המעצר הפתוח בבסיס נחשונים, שבה שהה אזריה יותר מעשרה חודשים, אך כתבו כי הם התחשבו בעובדה זו בבואם לגזור את דינו: “אף שאין מדובר בשלילת חירות בדמות מעצר מלא, הרי שלא ניתן להמעיט בקשיים הכרוכים בשהות בתנאים שכאלו. עוד התחשבנו בעובדה”, הוסיפו השופטים, “כי במהלך תקופה זו, מפקדיו מחטיבת כפיר לא פעלו לצורך ביקורו במקום מעצרו”.


יורם שפטל וצוות ההגנה של אלאור אזריה. צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ


ויכוח על עיכוב הביצוע

אחת הביקורות הנוקבות, שהביאה את השופטים להקל בעונשו של אזריה ונכתבה בגזר הדין, הופנתה לשר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, לרמטכ”ל גדי איזנקוט ולדובר צה”ל לשעבר מוטי אלמוז בנוגע להתבטאויות שלהם נגד החייל ביום שלאחר האירוע. “התבטאויות אלה כללו הבעת דעה נחרצת באשר למשמעות הניבטת ממעשיו של הנאשם ולפגם הערכי שדבק בהם”, קבעו השופטים. “בשלב זה חקירת מצ”ח ביחס לאירוע הייתה בראשיתה. כשמדובר בנושאים הנתונים תחת חקירה פלילית, ראוי להמתין עד להתבהרות התמונה העובדתית העולה מן החקירה”.

השופטים הוסיפו ותקפו את ההתבטאויות של אותם בכירים והתריעו כי “כיבוד עקרון הפרדת הרשויות מחייב אפוא להתבטא בריסון ובזהירות ביחס לעניינים התלויים ועומדים לפני בית המשפט, והפרת חובה זו עלולה לפגוע פגיעה קשה בעקרונות שעליהם מושתת המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. משאמרנו זאת, ברי כי תיוגם של מעשי הנאשם כמעשים הנוגדים את ערכי צה”ל בטרם מוצתה החקירה, עלולים היו לפגוע בו. סברנו כי די בכך כדי שעניין זה יצדיק התחשבות מסוימת בקביעת העונש, אף אם לא הוכחה פגיעה שכזו בשלב בירור האשמה”.

השופטים, לעומת זאת, שללו את טענת ההגנה באשר להתערבות הצבא בהליך המשפטי כתוצאה מאותה פגישה, שתמליליה נחשפו במעריב אונליין, בין מח”ט כפיר לבין אביו של אלאור. כאמור, בסיכומו של יום גזרו השופטים על אלאור, ברוב דעות, 18 חודשי מאסר לריצוי בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים לבל יעבור עבירה שעניינה שימוש בלתי חוקי בנשק והורדה לדרגת טוראי. צוות ההגנה ביקש עיכוב ביצוע ולאחר דין ודברים נקבע כי אלאור ייכנס לכלא ב־5 במרץ, אלא אם יוגש ערעור ובית הדין לערעורים יחליט אחרת.