ביום שלישי הקרוב צפוי להתפרסם דוח מבקר המדינה בנושא מבצע צוק איתן, שעשוי לעורר טלטלה הן בקרב הציבור והן בקרב המערכת הפוליטית. בזמן שהפוליטיקאים מתחילים לנסות ולהגן על שמם, בעיקר אלו אשר נפגעו מהדוח וכבר קיבלו אותו לידיהם, דווקא קולות מהצבא מצביעים על כשלים ואירועים שניתן היה לבצע בצורה אחרת לחלוטין. 

אל"מ במיל. ארז וינר, אשר תפקד במהלך המבצע כצוות תכנון אופרטיבי בפיקוד דרום, התראיין היום (ראשון) לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM וסיפר על הדרכים שבהן נקטו בצה"ל על מנת לפתור את האיום, וגם את ההתרעות שהיו עוד לפני המבצע בכל הקשור לענייני המנהרות. בדבריו מותח וינר ביקורת על התנהגות חלק מהדרג המדיני, וגם על אמירותיו של השר גלנט.
"אם אני לא טועה, השר גלנט היה אלוף פיקוד הדרום בזמן חטיפתו של גלעד שליט ובמבצע עופרת יצוקה, אז לחלק ציונים לאחרים זה הכי קל. לגבי צוק איתן עצמו, קל לחלק ציונים מהצד כשאתה לא נושא באחריות. יש לי ביקורת על הרמטכ"ל, שר הביטחון, על דברים שעשו והחליטו, אבל זה היה חלק מהמבצע, בחלק מהמקרים עמדתי נשמעה, וחלק מהמקרים קצת פחות. להגיד שמישהו התרשל זאת אמירה נוראה, לא לעניין.

 
ארז וינר. צילום: פלאש 90
ארז וינר. צילום: פלאש 90

היינו מנהלים אותה אחרת?
"מזווית הראיה שלי, ההחלטה לצאת למבצע היתה נכונה, אבל היינו מחפשים דרך מהירה יותר לסגור את המבצע הזה. נלחמנו נגד המנהרות רק שבועיים וקצת. היו 32 מנהרות, ידענו על 29 מתוכן. הטכנולוגיה היתה בתולית וראשונית. ב-17 יום הראשונים עשינו מבצע ראוי, מוצדק, שהביא לתוצאות מצוינות. את שאר הדברים היה אפשר לחסוך בהתנהלות הדוקה".

"כל התרגולת פותחה, לא בדיוק תוך כדי תנועה, מה שמוביל את הפיתוח הוא הבנת תרגולות שממציאים מלמטה, כי לא היתה בצה"ל תורה ערוכה מהסוג הזה, והתפתחויות טכנולוגיות שהושמשו במהלך המבצע, מה שאיפשר לנו להגיע לתחילת המבצע עם תוכנית. לא הגענו מוכנים לחלוטין. שנה לפני המבצע היה לחץ גדול מאוד מצידו של אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן, לעשות את הדברים, והוכרזה היערכות וכוננות, ושמו על זה משאבים ואנרגיה. 


"לקח להם יותר זמן לקרות, ובגלל זה הגענו למה שהגענו. "לא קראתי את דוח המבקר, אבל אני יש לי בעיה עם דוחות המבקר באופן כללי, הם ארוכים, הם קנטרניים, והם מבקרים אנשים ולא תהליכים כמו שהיה בעבר, והתוצאה היא דוח שיוצא אחרי שנתיים שלוש ואז אתה מקבל דוח שהוא כבר לא רלוונטי, חוץ מעיסוק תקשורתי. מה באמת נלמד מזה לפעם הבאה, ומה יעזור לנו במלחמה הקרובה, או כמו שגלנט אומר באביב הקרוב. אני לא חושב שאנחנו שם".