רא"ל במיל' דן חלוץ, הרמטכ"ל במהלך מלחמת לבנון השנייה, שהתפטר מתפקידו בעקבות דוח ועדת וינוגרד, התייחס הבוקר (שלישי) בגלי צה"ל לפרסום הצפוי היום של דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן. "התרבות הזאת שמתחילה ועדת חקירה בסוף כל פקודת מבצע היא תרבות שגורמת לקושי רב בקבלת החלטות ענייניות, נקיות, נטולות פניות ונטולות אינטרסים. הקבינט איננו חלופה לתהליך תכנון מבצעי ואיננו חלופה לשרשרת הפיקוד הצה"לית. קבינט נועד לעסוק בשאלות ברומו של עולם ולא בגופם של אנשים".



"אין שום דבר חדש תחת השמש", אמר חלוץ על המאבק בין שרי הקבינט והטלת האחריות על הדרג הצבאי. "הקבינט הוא גוף פוליטי רב-גוני ולצערי יש בו הרבה מעבר לאינטרסים של דיון במהות הביטחונית שבה הוא אמור לעסוק". לדבריו, יש שם שיקולים רבים - פוליטיים, מפלגתיים, בין מפלגתיים, והם מתרבים ככל שהקבינט מורכב מיותר אנשים שרואים את עצמם ראשי ממשלה בפוטנציה וכולם מתמודדים על אותם קהלי יעד של מצביעים.



חלוץ מתח ביקורת מרומזת על השר נפתלי בנט (אך נזהר לא לנקוב בשמו), שטען כי לא קיבל את כל המידע הדרוש במהלך ישיבות הקבינט, ונאלץ לרדת דרומה על מנת להיפגש עם קצינים. "מי שחושב שלא קיבל מספיק מידע לצורך קבלת ההחלטות היה צריך לשאול את השאלות האלו עוד לפני המבצע", אמר חלוץ. "למה צריך לחכות עד אחרי המבצע? הרי אפשר היה לבוא ולהגיד אני לא מקבל מספיק ולעשות את הרעש הרבה לפני".  

לממשלת ישראל אין מנגנון אמיתי לקבלת החלטות בסוגיות של ביטחון לאומי, כי המטה לביטחון לאומי הוא גוף נטול תועלת שאינו תורם בשום דבר".


"הצבא בסופו של יום משמש בסך הכל אמצעי לניגוח פוליטי. ראינו את זה תוך כדי וראינו את זה היום ואני מניח שאם לא נשנה את תרבות השיח במדינת ישראל נמשיך לראות את זה גם בעתיד".  



"הדוח הזה מתפרסם בחלוף שנתיים וחצי לקיומו של המבצע", הוסיף חלוץ. "אוי לנו אם מישהו חיכה שנתיים וחצי לדוח הזה על מנת לעשות את הפעולות המתבקשות ולתקן את הליקויים - ויש תמיד ליקויים בהפעלת כח צבאי. מלחמה זה לא ישיבה בחדר ממוזג בירושלים עם קבלת החלטות עם כוס קפה ביד, זה דבר הרבה יותר מורכב שקשה מאוד לשפוט אותו בדיעבד ולהימצא צודק. בדיעבד אפשר לעושת הכל מצוין. בזמן אמת, באבק הקרב, ברעש המלחמה, התהליכים קצת קצת יותר מורכבים, ואני מציע קצת יותר צניעות בדרך שבה שאנו מתנהלים". 



עוד אמר הרמטכ"ל לשעבר, כי "השאלה בסופו של דבר אינה אם יש ליקויים אלא האם חרף הליקויים הצלחנו להשיג את מה שרצינו והתשובה היא כן אי חושב שחרף הליקויים הצלחנו להשיג את  שרצינו. כשמדגישים את הליקויים מאבדים את ההסתכלות על העיקר. גם המערכה בצוק איתן השיגה לפחות באופן יחסי שקט של שנתיים וחצי שקט זה מונח יחסי. אנחנו לא יודעים כמה זמן הדבר הזה יחזיק מעמד".