האירוע החריג שהתרחש בלילה שבין חמישי לשישי, בו נורה לעבר ישראל טיל מסוריה, גרם למערכת ה"חץ", שלא הופעלה באופן מבצעי בשנים האחרונות, לחזור אל הכותרות. לאחר תחקיר שנעשה בנושא, אמר מקור צבאי בכיר ל”מעריב אונליין” כי אנשי סוללת ה”חץ” ששיגרו בליל שישי את הטיל המיירט ידעו כי מדובר בטיל נ”מ רוסי ולא בטיל קרקע-קרקע, כפי שטענו בסוף השבוע חברי כנסת, פרשנים וגולשים ברשתות חברתיות. שר הביטחון וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אמר כי היתה זו טעות לשגר את ה”חץ”.



המקור הצבאי הסביר כי ההחלטה על שיגור החץ התקבלה בתוך שניות משום שהטיל הסורי זוהה ברדאר של סוללת ה”חץ” כשהוא טס לעבר שטח ישראל ושבריו היו עלולים לגרום לנפגעים בנפש ולנזק ברכוש: “לא ניתן היה לקחת את הסיכון וההחלטה שהתקבלה היתה נכונה”, הוסיף המקור הצבאי, שהדגיש כי כך עולה מהתחקיר שנעשה. ה”חץ”, שפותח ב-1990 נגד טילי סקאד ולאחרונה שודרג, מיועד ליירוט טילי קרקע־קרקע, כולל בליסטיים. זו הפעם הראשונה שנודע שמערכות “חץ” יירטה טיל בכלל ונ”מ בפרט. 



 דרג נמוך קיבל את ההחלטה 


את ההחלטה קיבל דרג נמוך יחסית של מפקד הסוללה או מפקד מעליו, והפיקוד הבכיר של צה”ל, כולל הרמטכ”ל, מגבים את ההחלטה. במהלך תקיפת חיל האוויר בסוריה שיגרה ישראל טיל “חץ” לעבר טיל סורי ועקב כך נאלצה להודות בתקיפה ולחשוף את עובדת השיגור המבצעי. התקרית היא החמורה ביותר מאז התחילה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שש שנים ומצביעה על פוטנציאל הנפיצות וההסלמה הקיים במציאות המורכבת בסוריה, עם נוכחות מוגברת של איראן וחיזבאללה, השואף להגיע לאזור הגבול עם ישראל בחסות צבא משטרו של אסד ובכך למעשה לפתוח חזית נוספת בלבנון.



ניתן להעריך כי למודיעין הישראלי הגיע מידע מדויק על מטרה בסוריה שבה נמצאו מה שבצה”ל מגדירים “אמצעי לחימה אסטרטגיים”, כשהכוונה לטילים ארוכי טווח ומדויקים. על סמך המידע תקף חיל האוויר את המטרה וככל הנראה השמיד אותה. לאחר התקיפה, כשהמטוסים בדרכם לשטח ישראל, שיגרו מערכות ההגנה האוויריות של סוריה טילים נגד מטוסים, שהחטיאו אותם.



הירי הסורי לא גרם לנפגעים או לנזק. זו לא הייתה הפעם הראשונה שצבא סוריה הגיב בירי טילים נגד מטוסים נגד מטוסי חיל האוויר אך הפעם באה תגובה ישראלית של מערך ההגנה האווירית של צה”ל, ששיגר טיל מיירט מדגם “חץ” לעבר אחד הטילים הסוריים, שיורט ושרידיו נפלו בשטח ירדן. בעקבות התקרית, משרד החוץ הרוסי זימן שלשום את השגריר החדש של ישראל במוסקבה גרי קורן ומחה בפניו על הפרת הריבונות הסורית.



יש להניח כי ישראל לא התכוונה לדווח על ההתקפה כדי לאפשר לרוסיה להתעלם מההפרות של ישראל את הריבונות הסורית. דובר צה”ל נאלץ לאשר את עצם התקיפה משום שכתוצאה מחילופי האש הופעלו מערכות האזעקה ותושבים באזור ירושלים ובמקומות אחרים שמעו אותן וגם ראו את השיגורים.


המקור הצבאי אמר עוד כי לישראל אין כוונה להסלים ולהגביר את המתיחות מול צבא סוריה אולם יש להניח כי היא תמשיך לפעול לפי הקווים האדומים שקבעה לעצמה - למנוע העברות אמצעי לחימה, בעיקר טילים אסטרטגיים ומדויקים מאיראן דרך סוריה, לחיזבאללה. גם לסוריה, לאיראן ולחיזבאללה אין עניין בהסלמה כל עוד נמשכת מלחמת האזרחים, שסופה לא נראה באופק.



ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בסוף השבוע לאירוע בסוריה, ואמר: "המדיניות שלנו מאוד עקבית. כשאנו מזהים ניסיונות להעביר נשק מתקדם לידי חיזבאללה, ויש לנו המודיעין וההיתכנות המבצעית, אנו פועלים כדי למנוע את זה. זה מה שהיה, וזה מה שיהיה". נושאים אלה גם עמדו במרכז שיחותיו של נתניהו בשבוע שעבר במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו ביקש לחדד באוזני מארחו את הקווים האדומים של ישראל ואת האינטרסים שלה, ולהדגיש כי לא תסכים לכל ניסיון איראני או של חיזבאללה לשלוח כוחות לאזור הגבול ברמת הגולן, אך נראה כי גם אם פוטין מבין את האינטרסים הביטחוניים של ישראל, ועם כל המעורבות העמוקה של צבאו במלחמה בסוריה, ההשפעה שלו על הנשיא אסד וצבאו היא לא מוחלטת.



אפשרות אחרת היא שהוא חייב לשחק משחק כפול ולגנות את ישראל על תקיפה כשהיא מודה בכך. כך או כך, מה שהומחש הפעם הוא עד כמה המצב במדינה השכנה הוא נפיץ.